Jako logopeda z zainteresowaniem sięgnęłam po najnowszą publikację Agnieszki Bali. Książka zwróciła moją uwagę ze względu na praktyczne podejście do obserwacji i wspierania rozwoju dzieci w wieku 3-6 lat. W swojej codziennej praktyce zawodowej często poszukuję narzędzi, które pozwalają na systematyczną i kompleksową ocenę postępów małych pacjentów, dlatego postanowiłam przyjrzeć się bliżej tej pozycji.
Wyczekiwana odpowiedź na potrzeby środowiska
W dobie rosnących wymagań wobec nauczycieli przedszkolnych i terapeutów, brakowało pozycji, która w tak przemyślany sposób łączyłaby teorię z praktyką. Autorka, bazując na swoim ponad 20-letnim doświadczeniu, stworzyła publikację systematyzującą wiedzę o rozwoju dziecka i dostarczającą konkretnych narzędzi do pracy. To, co szczególnie cenne, to oparcie treści na najnowszych badaniach neurobiologicznych i psychologicznych, co czyni książkę niezwykle aktualną i wartościową.
Zabawy w kategoryzowanie jako ważny etap rozwoju dziecka – jak wspierać i kształtować tę umiejętność?
“Co oni mówią? Co oni myślą?” – odczytywanie emocji w zachowaniu i języku
“Opowiadania do słuchania” – gotowy zestaw ćwiczeń wspomagających percepcję słuchową
Gra “Zaczarowane drzewo” – jak sprostać wyzwaniom magicznej przyrody – recenzja
Pierwsza wizyta u logopedy – jak się przygotować?
“Bumpi” – gra z podskakującymi kostkami ćwicząca refleks i koncentrację
Terapeutyczna gra planszowa “Emocje – nazywam, rozumiem, wyrażam”
Twoje dziecko to robi? Szkodliwe nawyki dziecka dla zdrowia i prawidłowego rozwoju
Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.6 ROZWÓJ ZABAWY
Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.3 SPOSTRZEGANIE WZROKOWE
Wędzidełko języka – fakty i mity
Seria “Polszczyzna dla dzieci” – czyli wyprawa w głąb kultury i języka polskiego
Niezbędnik rodzica i terapeuty, czyli zbiór prostych i skutecznych ćwiczeń rozwijających mowę
Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.1 STYMULACJA PRENATALNA
„Naucz mnie robić rzeczy samodzielnie. Wypisy z dzieł Marii Montessori” – o podmiotowości dziecka w wychowaniu
Treści
Książka została podzielona na trzy główne części odpowiadające grupom wiekowym: 3-latki, 4-latki oraz 5-6-latki. W każdej z nich znajdziemy szczegółowe arkusze obserwacji oraz treningi rozwojowe w trzech kluczowych obszarach: umiejętności motoryczne, wzrokowe i słuchowe. Taka struktura pozwala na systematyczne monitorowanie postępów dziecka i planowanie dalszych działań terapeutycznych.
Każdy rozdział zawiera precyzyjnie opracowane arkusze obserwacji, które umożliwiają dokładne śledzenie rozwoju dziecka, oraz zestaw konkretnych ćwiczeń i aktywności wspierających rozwój w danym obszarze. Szczególnie cenne są praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia obserwacji i implementacji ćwiczeń.
Wartość merytoryczna i przesłanie
Największą wartością publikacji jest jej praktyczny wymiar. Autorka nie poprzestaje na teoretycznych rozważaniach, ale dostarcza gotowych narzędzi do pracy z dziećmi. Przesłanie książki jest jasne: każde dziecko rozwija się w swoim tempie i potrzebuje indywidualnego podejścia. Publikacja wspiera nauczycieli i terapeutów w profesjonalnym planowaniu i realizacji tego procesu.
Format A4 sprawdza się doskonale w codziennej pracy, a 68 stron zawiera to, co niezbędne, bez zbędnego rozbudowywania treści. Arkusze są przejrzyste i czytelne, z odpowiednią ilością miejsca na notatki. Szata graficzna jest stonowana i funkcjonalna, co odpowiada profesjonalnemu charakterowi publikacji.
“Arkusze obserwacji i treningi rozwojowe dla dzieci w wieku 3-6 lat” to pozycja obowiązkowa dla każdego nauczyciela wychowania przedszkolnego i terapeuty. Łączy w sobie aktualną wiedzę teoretyczną z praktycznymi narzędziami, wspierając profesjonalistów w ich codziennej pracy. To nie tylko książka – to kompleksowe narzędzie pracy, które powinno znaleźć się w każdej placówce zajmującej się edukacją i terapią dzieci w wieku przedszkolnym.