Jako logopeda z zainteresowaniem sięgnęłam po najnowszą publikację Agnieszki Bali. Książka zwróciła moją uwagę ze względu na praktyczne podejście do obserwacji i wspierania rozwoju dzieci w wieku 3-6 lat. W swojej codziennej praktyce zawodowej często poszukuję narzędzi, które pozwalają na systematyczną i kompleksową ocenę postępów małych pacjentów, dlatego postanowiłam przyjrzeć się bliżej tej pozycji.
Wyczekiwana odpowiedź na potrzeby środowiska
W dobie rosnących wymagań wobec nauczycieli przedszkolnych i terapeutów, brakowało pozycji, która w tak przemyślany sposób łączyłaby teorię z praktyką. Autorka, bazując na swoim ponad 20-letnim doświadczeniu, stworzyła publikację systematyzującą wiedzę o rozwoju dziecka i dostarczającą konkretnych narzędzi do pracy. To, co szczególnie cenne, to oparcie treści na najnowszych badaniach neurobiologicznych i psychologicznych, co czyni książkę niezwykle aktualną i wartościową.
Jak przytulanie wpływa na zdrowie i rozwój dziecka?
“Co oni mówią? Co oni myślą?” – odczytywanie emocji w zachowaniu i języku
“Minecraft. Świat mobów. Oficjalny przewodnik” – epicka podróż po krainie mobów (Minecraft dla dzieci)
W poszukiwaniu klucza do umysłu “Tak działa mózg” Joanny Podgórskiej jako mapa do zrozumienia naszego mózgu
Kubek niekapek – wady i zalety. Dla wygody rodzica czy dla dobra dziecka?
“Tik Tak Bum. Gra podróżna” – wybuchowa zabawa w każdym miejscu
Budowlana przygoda malucha – LEGO® DUPLO Classic 10913 otwiera drzwi do świata wyobraźni
Jak nauczyć dziecko ortografii?
“Honeycombs – plastry miodu” – inteligentna rozrywka już od najmłodszych lat
Układanka lewopółkulowa “Grzybki” – pomoc wspierająca wszechstronny rozwój dziecka
Oryginalne zabawki dla dzieci, czyli młody Sherlock w akcji
Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.7 ROZWÓJ SPOŁECZNY DZIECKA
Kolekcja “Zwierz się zwierza” – książki o emocjach dla dzieci
Pierwsza wizyta u logopedy – jak się przygotować?
Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.2 SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA I MANUALNA
Treści
Książka została podzielona na trzy główne części odpowiadające grupom wiekowym: 3-latki, 4-latki oraz 5-6-latki. W każdej z nich znajdziemy szczegółowe arkusze obserwacji oraz treningi rozwojowe w trzech kluczowych obszarach: umiejętności motoryczne, wzrokowe i słuchowe. Taka struktura pozwala na systematyczne monitorowanie postępów dziecka i planowanie dalszych działań terapeutycznych.
Każdy rozdział zawiera precyzyjnie opracowane arkusze obserwacji, które umożliwiają dokładne śledzenie rozwoju dziecka, oraz zestaw konkretnych ćwiczeń i aktywności wspierających rozwój w danym obszarze. Szczególnie cenne są praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia obserwacji i implementacji ćwiczeń.
Wartość merytoryczna i przesłanie
Największą wartością publikacji jest jej praktyczny wymiar. Autorka nie poprzestaje na teoretycznych rozważaniach, ale dostarcza gotowych narzędzi do pracy z dziećmi. Przesłanie książki jest jasne: każde dziecko rozwija się w swoim tempie i potrzebuje indywidualnego podejścia. Publikacja wspiera nauczycieli i terapeutów w profesjonalnym planowaniu i realizacji tego procesu.
Format A4 sprawdza się doskonale w codziennej pracy, a 68 stron zawiera to, co niezbędne, bez zbędnego rozbudowywania treści. Arkusze są przejrzyste i czytelne, z odpowiednią ilością miejsca na notatki. Szata graficzna jest stonowana i funkcjonalna, co odpowiada profesjonalnemu charakterowi publikacji.
“Arkusze obserwacji i treningi rozwojowe dla dzieci w wieku 3-6 lat” to pozycja obowiązkowa dla każdego nauczyciela wychowania przedszkolnego i terapeuty. Łączy w sobie aktualną wiedzę teoretyczną z praktycznymi narzędziami, wspierając profesjonalistów w ich codziennej pracy. To nie tylko książka – to kompleksowe narzędzie pracy, które powinno znaleźć się w każdej placówce zajmującej się edukacją i terapią dzieci w wieku przedszkolnym.