Gramatyka w szkole podstawowej — poprzez nietrafione sposoby przekazywania wiedzy (najczęściej metody podawcze) oraz techniki niedostosowane do aktualnego stylu uczenia się dzieci — staje się przysłowiową zmorą uczniów. Natomiast gromadzenie i zapamiętywanie wiadomości poprzez notatki łączące obraz i słowo okazuję się być skutecznym sposobem na “zobaczenie” i zrozumienie językowych i gramatycznych zawiłości. Zestaw edukacyjny “Gramatyka jak malowana. Graficzne karty pracy dla klas 4-8” stworzony został w oparciu o elementy myślenia wizualnego. Publikacja dotyczy wszystkich (!) wymagań językowych zawartych w podstawie programowej dla klas IV-VIII.
Zawartość zestawu
Tekturowa teczka z gumką mieści 71 dwustronnych czarno-białych kart pracy. Karty skupiają się na następującej tematyce:
- części mowy,
- części zdania,
- fonetyka,
- komunikacja,
- ortografia,
- słowotwórstwo i słownictwo,
- składnia.
Zalety zestawu
- karty formatu A4 można swobodnie wyjmować z teczki (nie są sklejone lub zszyte w całość), są gotowe do powielania (oczywiście wyłącznie do własnych celów dydaktycznych),
- przejrzyście wypunktowane i realizowane na osobnych stronach tematy gramatyki i nauki o języku dotyczą wszystkich (!) wymagań językowych zawartych w podstawie programowej dla klas IV-VIII,
- każde zagadnienie opisane trafnym tytułem:
- charakteryzującym naturę zagadnienia – “Hałaśliwy, emocjonalny WYKRZYKNIK”, “Opisujący świat PRZYMIOTNIK”, “Wiążący SPÓJNIK”, “ZAIMEK — mały zastępca”, “AKCENT — powiedz to mocniej”,
- nierzadko rymowaną frazą lub wyrażeniem, więc ułatwiającym zapamiętanie – “PRZYDAWKA ważna jest, określa rzeczownik — to już wiesz!”,
- karty pracy nie podają wiedzy teoretycznej wprost, fenomen graficznych kart pracy polega na samodzielnym uzupełnianiu schematów, rysunków, dymków itp. wizualnych notatek z pomocą niezwykle precyzyjnych poleceń, pytań, wskazówek,
- poszczególne karty pracy zawierają liczne konkretne przykłady m.in. omawianych części mowy, części zdania, zjawisk fonetycznych, składniowych itp.,
Sposób prezentacji materiału, czyli łączenie słowa i obrazu, ale i skrótowy i czytelny zapis (wypunktowania, podkreślenia, pogrubienia i podobne temu edytorskie zabiegi) wpływają na sprawne wzrokowe, a później pamięciowe opanowanie tematu.
Graficzne karty pracy idealnie sprawdzą się podczas utrwalania materiału opanowanego na lekcji lub samodzielnie z podręcznika czy innych źródeł wiedzy. Wreszcie gramatyka w szkole podstawowej może być po prostu ciekawa.
Publikacja “Gramatyka jak malowana. Graficzne karty pracy dla klas 4-8” Sylwii Oszczyk ukazała się nakładem wydawnictwa WIR. Do kupienia m.in. tutaj.
Polecamy również graficzne karty pracy oraz wizualne notatki dotyczące wszystkich form wypowiedzi zawartych w podstawie programowej dla klas IV – VIII zebrane przez Sylwię Oszczyk w publikacji “Pisanie jak malowane”.