Znacie gry logiczne dla dzieci, od których ciężko oderwać również dorosłych? My już tak! Poręczne podróżne zestawy, szybkie rozgrywki, moc dodatkowych zastosowań poszczególnych elementów, a przede wszystkim doskonały trening logicznego myślenia, strategicznego planowania z poznawaniem tajników geometrii – to niezaprzeczalne walory “Kubika”, “MoMo” i “Getriko” od Wydawnictwa Epideixis.
Niezależnie od sugerowanego przez producenta przedziału wiekowego graczy, dla których przeznaczone są gry, poszczególne tytuły serii mogą stać się przedmiotem zabaw, ćwiczeń i tradycyjnych rozgrywek dzieci już w wieku 3 lat, jednak nawet sprytny 2-latek wykorzysta potencjał edukacyjny poszczególnych elementów gier. W grze może jednocześnie uczestniczyć od 2 do 6 osób.
Gry logiczne dla dzieci (i jak się okazuje dla dorosłych) rozwijają myślenie logiczne – kombinatoryczne, orientację przestrzenną, intuicję geometryczną. Ćwiczą uwagę, koncentrację i percepcję wzrokową (identyfikacja koloru, kształtu figury i bryły, porównywanie i różnicowanie). Rozgrywki nawet w dwie osoby pozwalają planować strategiczne ruchy, przewidywać możliwe ułożenia przeciwnika, korzystając z tworzonych w umyśle wyobrażeń figur i brył.
Z kolei młodzi adepci gier mogą przyswajać proste zasady rozgrywek, w tym: naprzemienność ruchów, akceptację kolejnych rozwiązań przeciwnika, a nawet radzenie sobie z ewentualną przegraną. Możliwy komentarz dotyczący ułożenia poszczególnych elementów w figurze lub bryle pozwoli z kolei ćwiczyć język (m.in. wyrażenia przyimkowe). Dodatkowe zastosowanie w ćwiczeniu pamięci wzrokowej czy słuchowej pamięci sekwencyjnej stanowi wartość naddaną gier.
Zawartość:
- 5 drewnianych patyczków o długości 8 cm w kolorach: żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim i czarnym,
- 31 dwustronnych kart z możliwymi do ułożenia wzorami,
- instrukcja,
- pudełko o wymiarach 155 x 155 x 53 mm.
Do gry potrzebne są również np. kartka papieru i ołówek, by zapisywać punkty.
Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥
Przebieg gry i ogólne zasady
Celem gracza jest zdobycie jak największej liczby punktów, które zbiera się za ułożenie patyczków zgodnie ze wzorem na wylosowanej karcie, przy czym każdy gracz losuje własną kartę ze wzorem i w swojej kolejce przekłada tylko jeden patyczek ze startowego wzoru. Rozgrywka kończy się, gdy wszystkie karty zostaną wykorzystane. Ilość kart w grze można jednak modyfikować w zależności od wieku, doświadczenia i motywacji graczy. O czym trzeba pamiętać?
- ruch jest obowiązkowy – w swoim ruchu gracz może w ułożonym na stole wzorze przełożyć jeden patyczek lub wymienić swoją kartę ze wzorem, odkładając poprzednią na stos kart zużytych,
- przekładając patyczek, trzeba pamiętać, by nie rozdzielić układu na dwa odrębne wzory,
- grę można prowadzić na otwartych kartach,
- ułożony i zgodny z odpowiedzią wzór należy pokazać, udowadniając zgodność,
- punkty zdobywa się za samo ułożenie (2 punkty) oraz za kolor we właściwym miejscu (1 punkt za każdy kolor),
- w sytuacji, gdy gracz ułoży wzór innego gracza, osoba, która rozpoznała swój wzór, zwraca głośno uwagę (np. słowem “dziękuję”) i pokazuje kartę z wzorem, zdobywa punkty i odkłada zużyta kartę,
- karty z wzorem można obracać, aby szybciej dopasować własny układ (punkty przyznaje się również za lustrzane odbicia),
- w wersji dla dwóch osób nie wolno cofać ruchu przeciwnika,
- w grze dla bardziej doświadczonych graczy obowiązywać możne kolejna zasada – nie wolno przestawiać ostatnio przełożonego patyczka w inne miejsce.
A jak te zasady stosować w praktyce? Zerknijcie na nasz film:
Zawartość:
- 5 kolorowych drewnianych sześcianów w kolorach: żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim i fioletowym,
- 36 kart z wzorami do ułożenia,
- instrukcja,
- pudełko o wymiarach 155 x 155 x 53 mm.
Do gry potrzebne są również np. kartka papieru i ołówek, by zapisywać punkty.
Przebieg gry i ogólne zasady
Celem gracza jest zdobycie jak największej liczby punktów, które zbiera się za ułożenie klocków zgodnie ze wzorem na wylosowanej karcie. Każdy gracz losuje własną kartę ze wzorem i w swojej kolejce przekłada tylko jeden klocek ze wzoru startowego lub wzoru poprzednika, w taki sposób, by ułożyć wzór, który ma na karcie. Rozgrywka kończy się, gdy wszystkie karty zostaną wykorzystane. Ilość kart w grze można jednak modyfikować w zależności od wieku, doświadczenia i motywacji graczy. O czym trzeba pamiętać?
- ruch jest obowiązkowy – w swoim ruchu gracz może w ułożonym na stole wzorze przełożyć jeden klocek lub wymienić swoją kartę ze wzorem, odkładając poprzednią na stos kart zużytych,
- przekładając klocek, trzeba pamiętać, by połączony był z innymi przynajmniej jedna ze ścian, niedozwolony jest układ, w którym klocek będzie się stykał z innymi tylko krawędzią,
- grę można prowadzić na otwartych kartach,
- ułożony wzór należy pokazać, udowadniając zgodność,
- punkty zdobywa się za samo ułożenie (2 punkty), za kolor we właściwym miejscu (1 punkt za każdy kolor) oraz wychwycenie swojego wzoru ułożonego przez innego gracza (2 punkty),
- podczas układania wzoru nie należy się sugerować kolorami, ale układem klocków,
- w sytuacji, gdy gracz ułoży wzór innego gracza, osoba, która rozpoznała swój wzór, zwraca głośno uwagę (np. słowem “dziękuję”) i pokazuje kartę z wzorem, zdobywa punkty i odkłada zużyta kartę,
- karty z wzorem można obracać, aby szybciej dopasować własny układ (punkty można przyznawać za układy symetryczne),
- w grze nie wolno cofać ruchu przeciwnika, ale wolno przesuwać ten sam klocek w inne miejsce.
A jak te zasady stosować w praktyce? Zerknijcie na filmową rozgrywkę, w której nie tylko nie cofamy ruchów przeciwnika, ale i nie przesuwamy klocka, którego używał przeciwnik:
Zawartość:
- 7 kolorowych trójkątów równobocznych,
- 48 wzorów do ułożenia,
- instrukcja,
- pudełko o wymiarach 155 x 155 x 53 mm.
Do gry potrzebne są również np. kartka papieru i ołówek, by zapisywać punkty.
Przebieg gry i ogólne zasady
Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów, które zdobywa się za ułożenie kolorowych trójkątów zgodnie ze wzorem na wylosowanej karcie (witraże zbudowane z trójkątów). Witraż powinien mieć dokładnie taki sam kształt jak we wzorze (punktowane mogą być lustrzane odbicia wzoru), a układ kolorów może się różnić od wzoru.
Rozgrywka rozpoczyna się od ułożenia wzoru wyjściowego. Następnie każdy gracz bierze jedną kartę z wzorem (dopuszczalna jest gra w otwarte karty). W swojej kolejce gracz przekłada tylko jeden trójkąt lub wymienia swoją kartę ze wzorem, odkładając poprzednią na stos już użytych kart. Rozgrywka kończy się, gdy wszystkie karty zostaną wykorzystane. Ilość kart w grze można jednak modyfikować w zależności od wieku, doświadczenia i motywacji graczy. O czym trzeba pamiętać?
- przekładając trójkąt, trzeba pamiętać, że po wykonaniu ruchu wszystkie trójkąty w nowo powstałym wzorze muszą się stykać przynajmniej jednym całym bokiem,
- ułożony wzór należy pokazać, udowadniając zgodność,
- punkty zdobywa się za samo ułożenie (2 punkty), za kolor we właściwym miejscu (1 punkt za każdy kolor), ewentualnie za wychwycenie swojego wzoru ułożonego przez innego gracza (2 punkty),
- w stosie znajdują się dwie karty z napisem GETRIKO – należy je traktować jako zwykłe karty z tą różnicą, że wylosowane dają graczowi od razu 1 punkt,
- podczas układania wzoru nie należy się sugerować kolorami, ale układem trójkątów,
- w sytuacji, gdy gracz ułoży wzór innego gracza, osoba, która rozpoznała swój wzór, zwraca głośno uwagę (np. słowem “dziękuję”) i pokazuje kartę z wzorem, zdobywa punkty i odkłada zużyta kartę,
- opcjonalnie, np. w grę w dwie osoby – nie wolno cofać ruchu przeciwnika lub/i nie wolno przesuwać trójkąta, którym manipulował poprzedni gracz.
Zerknijcie na naszą rozgrywkę, w której obowiązuje zasada – nie cofaj ruchu przeciwnika:
Gry logiczne dla dzieci – inne zastosowania
Materiał zawarty w grze “MoMo”, “Kubik” i “Getriko” wykorzystany może być do:
- ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej, a konkretnie odwzorowywania układu patyczków lub klocków na kolejno wybieranych ze stosu kartach,
- ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej, a konkretnie obracania figur i brył na płaszczyźnie i w przestrzeni (obroty, lustrzane odbicia, symetria),
- ćwiczeń pamięci wzrokowej, czyli odwzorowywania układu patyczków lub klocków z karty po zapoznaniu się ze wzorem i usunięciu go z pola widzenia dziecka,
- ćwiczeń pamięci słuchowej z równoczesnym utrwalaniem wyrażeń przyimkowych – po wysłuchaniu instrukcji dorosłego, dziecko układa wzór np. połóż zielony patyczek nad czerwonym, a czarny pod czerwonym. Ilość wykorzystanych kostek lub patyczków, stopień złożoności poleceń należy dostosować do możliwości dziecka.
Gry “MoMo”, “Kubik” oraz “Getrico” autorstwa Jana Amosa Jelinka wydane zostały nakładem Wydawnictwa Epideixis.
Wydawnictwo Epideixis od kilkunastu lat tworzy również uniwersalny i powszechnie sprawdzony przez kilka pokoleń System Edukacji PUS. Więcej we wpisie – System Edukacji PUS – powszechne i sprawdzone przez pokolenia narzędzie do nauki, zabawy i terapii.