Smart games

Bezkonkurencyjne gry logiczne – seria Smart Games. Dokładny opis i autorskie pomysły na naukę i zabawę z aż 6 grami

Szukacie solidnie wykonanej gry, która nie zniszczy się po kilku rundach? Przetrząsacie sklepowe półki, by znaleźć jedną układankę dla dzieci w różnym wielu, a najlepiej i dla chłopca i dla dziewczynki? Rewidujecie księgarnie internetowe, by znaleźć grę o nietuzinkowej tematyce, ale jednocześnie cieszących się wzięciem bohaterów? Na wszystkie te pytanie jest jedna odpowiedź – SMART GAMES.

Trwałe elementy, niepowtarzalna estetyka, staranne wykonanie, ogromna ilość zadań, zróżnicowane poziomy trudności, zadowolenie milionów konsumentów (o czym świadczą kolejne wydania, udoskonalenia, nowe graficzne odsłony). Mogłabym mnożyć zalety. W ocenie ponad 10-letniej użytkowniczki to najlepsze gry logiczne, jakie zostały przygotowane dla dzieci.

Do niedawna gry można było kupić pod szyldem Granny. Niestety od niedawna marka nie kontynuuje dystrybucji gier z tej serii. Produkcja wszystkich gier z serii Smart Games, czasami w nieco innej odsłonie graficznej, dostępna jest w różnych sklepach i księgarniach lub na stronie producenta.

Zawartość pudełka

  • 3 ciężarówki,
  • 10 klocków (po 2 z każdego koloru),
  • instrukcja.
Smart games Traki Trucky

Przedział wiekowy: od 3 lat

Rozwijane umiejętności

  • myślenie logiczne,
  • koncentracja,
  • planowanie strategiczne,
  • rozwiązywanie problemów,
  • spostrzeganie wzrokowe,
  • wyobraźnia przestrzenna.

Opis i ocena gry

„3 Traki” to typowa gra logiczna. Zawiera 48 zadań na czterech poziomach trudności: STARTER (zadania 1-12), JUNIOR (zadania 13-24), EXPERT (zadania 25-36), MISTRZ (zadania 37-48). Wraz ze stopień trudności przede wszystkim wzrasta liczba wykorzystywanych klocków i ciężarówek.

Zadanie polega na włożeniu klocków (towarów) do ciężarówki (ciężarówek) tak, by nie wystawały one poza krawędzie naczepy. Poprawne rozwiązanie można sprawdzić na kolejnej stronie w książeczce.

Inne zastosowania gry

Zabawa sytuacyjna i rozwijanie mowy

Młodszy syn potraktował grę jak typowo chłopięcą zabawkę. Urządza plac budowy, po którym jeżdżą wszystkie wywrotki i przewozi materiały potrzebne do budowy domów. To jedna z pierwszych bardziej rozbudowanych zabaw sytuacyjnych, jakie mogłam obserwować u moich dzieci – swego czasu miłośników „Boba budowniczego”. Z pomocą rodzica dziecko doskonale możne ćwiczyć budowanie różnych bardziej lub mniej rozwiniętych struktur zdaniowych. Oto kilka sparafrazowanych wypowiedzi moich synów: „Jadę wyładować towar na sąsiedni plac budowy”, „Z drogi kolego, spieszę się z wyładunkiem”, „Uwaga, ziemia i żwir, który wiozę będzie wysypywana pod budowę nowej drogi”.

Utrwalanie kolorów

Grę można wykorzystać z najmłodszymi i ćwiczyć kolory, proszą o wrzucanie wybranych klocków do określonych wywrotek.

Słuchowa pamięć sekwencyjna

„3 Traki” świetnie sprawdzają się również przy ćwiczeniu słuchowej pamięci sekwencyjnej w zabawie. Wystarczy, że dziecko słuchając instrukcji (np. czerwoną i zieloną paczkę rozwiezie żółta wywrotka),  w odpowiedniej kolejności wrzuci wymienione przez nas klocki (czerwoną, później zieloną) do ciężarówki. Stopień trudności można podnosić, zwiększając liczbę klocków lub wywrotek oraz ustalając pule klocków, z których może wybierać dziecko.

Pamięć wzrokowa

Można również ćwiczyć pamięć wzrokową, zabierając jeden z kilku klocków zapakowanych w wywrotce (wywrotkach). Dziecko zapamiętuje ilość i kolory klocków spakowanych w autach, zamyka oczy, a następnie rodzic wyjmuje jeden lub kilka klocków z wywrotek.

Największy plus dla gry za to, że inspiruje zarówno do nauki, jak i zabawy.

Zawartość pudełka

  • 3 drewniane klocki,
  • króliczek,
  • karty z zadaniami.

Przedział wiekowy: od 2 lat

Rozwijane umiejętności

  • myślenie logiczne,
  • koncentracja,
  • rozwiązywanie problemów,
  • spostrzeganie wzrokowe,
  • wyobraźnia przestrzenna,
  • język – przyimki, wyrażenie przyimkowe, określenia położenia.
Smart games Kroliczek Bunny Boo

Opis i ocena gry

Króliczek jest trójwymiarową układanką logiczną. Zawiera 60 zadań na czterech poziomach trudności: STARTER (zadania 1-15), JUNIOR (zadania 16-30), EXPERT (31-45), MISTRZ (zadania 45-60).

Do konkretnego zadania wybiera się potrzebne klocki. Nie w każdej łamigłówce używa są wszystkich klocków. Ich liczba zazwyczaj (nie zawsze) decyduje o stopniu trudności. Z wybranych elementów buduje się to, co pokazane jest na wzorze.   

Jasne zasady, a właściwie jedna reguła (odtworzenie układu klocków z karty) sprawia, że z powiedzeniem grę można wykorzystywać w zabawie z 2 latkiem.

Inne zastosowanie gry

Rozwój mowy

Przyznam, że grę wykorzystuję w domu i w pracy zwłaszcza przy programowaniu języka dziecka, a konkretnie podczas ćwiczeń z przyimkami, wyrażeniami przyimkowymi, które odbywają się podczas układania łamigłówek. Kilka pytań typu: Gdzie jest króliczek? Gdzie leży żółty klocek? padających po ułożeniu zadania, pozwala utrwalać pierwsze przyimki (na, w, pod, nad, za, przed, między).

Pamięć wzrokowa

Trochę starszym dzieciom, a już na pewno ogarniętym 4 latkom można zaproponować pamięciową zabawę z układanką. Gracz tylko przez chwilę ma przed sobą kartę z zadaniem, zanim przystąpi do układania klocków, wzór musi zniknąć z jego pola widzenia.

Zawartość pudełka

  • plastikowa plansza,
  • 3 domki na platformach,
  • 3 świnki,
  • wilk,
  • książeczka z 48 zadaniami,
  • książeczka z bajką.
Smart games Trzy male swinki Three Little Piggies

Przedział wiekowy: od 3 lat

Rozwijane umiejętności

  • myślenie logiczne,
  • koncentracja,
  • rozwiązywanie problemów,
  • spostrzeganie wzrokowe,
  • wyobraźnia przestrzenna.

Opis i ocena gry

Gra posiada dwa różne warianty: 24 zadania z wilkiem i 24 bez niego.

W pierwszym, nocnym, trzeba tak dopasować platformy z domkami na planszy, by świnki, które wcześniej zajmują z góry określone przez wzór miejsca, znalazły swoje schronienie wewnątrz domków.

W wariancie dziennym nie pojawia się wilk. Świnki zostają na zewnątrz domków.

W jednej i drugiej opcji nie zawsze wykorzystywane są wszystkie świnki. Wtedy pola na planszy lub domki zostają puste.

Obserwując grę dzieci lub bawiąc się z nimi zawsze wracam uwagę, by to one układały planszę, która ze względu na nieregularny kształt musi być ustawiona jak na obrazku. Układanie świnek i wilka na planszy według wzoru na karcie jest doskonałym ćwiczeniem spostrzegania wzrokowego, staram się więc ich w tym nie wyręczać. Właściwy etap gry, czyli umieszczanie platform z domkami na planszy może okazać się dla 3 letnich huraganów emocjonalnych ( 🙂 ) nie lada wyzwaniem. Ale spokojnie. Gra jest na tyle atrakcyjna, że wyćwiczy cierpliwość dziecka.

Inne zastosowanie gry

Łatwiejszy wariant

Elementy gry, zwłaszcza świnki i domki trafiły po drugich urodzinach w gust młodszego syna. Aby więc grać również  z nim, wprowadziłam ułatwienie – ja układałam jeden z 3 domków, a syn miał do rozdysponowania tylko 2. Rozwiązanie świetnie sprawdziło się jako wstęp do właściwej gry.

Pamięć wzrokowa

Tak, jak większość łamigłówek Smart Games, także tę wykorzystać można, ćwicząc jednocześnie pamięć wzrokową. W tej konkretnie grze mam na myśli etap umieszczania zwierząt na planszy. Chodzi o to, by zrobić to po kilkusekundowym przyjrzeniu się karcie z zadaniem i gdy już zniknie z pola widzenia gracza, przystąpić do układania świnek lub świnek i wilków na odpowiednich polach planszy.

Pamięć wzrokowa dla 2 latków

Wystarczy ustawić 3 domki obok siebie ścianami bez okien w stronę dziecka i na jego oczach schować świnkę w wybranym domku. Następnie przykryć chustką domki i po chwili, odkrywając je, zapytać, w którym domku schowała się świnka.

Zawartość pudełka

  • 10 magnetycznych elementów,
  • książeczka z zadaniami.
Smart games Arka Noego Noahs ark
Smart games Arka Noego Noahs ark

Przedział wiekowy: od 7 roku

Rozwijane umiejętności

  • myślenie logiczne,
  • koncentracja,
  • planowanie strategiczne,
  • rozwiązywanie problemów,
  • spostrzeganie wzrokowe,
  • wyobraźnia przestrzenna.

Opis i ocena gry

Gracz zamienia się  w Noego, który ratuje zwierzęta przed potopem, zabierając je do swojej Arki. Musi jednak pomyśleć, w jaki sposób je rozmieścić, by zmieściły się wszystkie.

Łamigłówka zawiera 48 zadań podzielonych na cztery stopnie trudności: STARTER (1-12), JUNIOR (13-24), EXPERT (25-36) i MASTER (37-48).

Każde zadanie rozpoczyna się od ułożenia kilku zwierząt, jakie już znajdują się w Arce – ich ustawienie prezentuje konkretny obrazek. Następnie gracz musi rozmieścić pozostałe elementy na planszy, pamiętając, by elementy w tym samym kolorze (czyli tego samego gatunku) nie stykały się oraz by umieszczać zwierzęta nogami do dołu. Rozwiązanie sprawdzić można na końcu książeczki. Ja dla własnej wygody zalaminowałam odpowiedzi na osobnych stronach.

Inne zastosowania gry

Pamięć wzrokowa

Pamięć wzrokową ćwiczyć można z dzieckiem podczas odzwierciedlania układu startowego, który znika po obejrzeniu z pola widzenia dziecka.

Grę cenię sobie szczególnie za jej kompaktowy rozmiar i magnetyczne właściwości. Nie bez przyczyny należy do kategorii gier podróżnych.

Zawartość pudełka

  • 4 różne budynki miasta,
  • 1 samochód przestępcy,
  • 6 różnokształtnych elementów z autami policjantów,
  • plansza,
  • książeczka z zadaniami.
Smart games Blokada Roadblock
Smart games Blokada Roadblock
Smart games Blokada Roadblock

Przedział wiekowy: od 7 lat

Rozwijane umiejętności

  • myślenie logiczne,
  • koncentracja,
  • planowanie strategiczne,
  • rozwiązywanie problemów,
  • spostrzeganie wzrokowe,
  • wyobraźnia przestrzenna.

Opis i ocena gry

Blokada jest typową grą logiczną. Zawiera 60 zadań na czterech poziomach trudności: STARTER (zadania 1-15), JUNIOR (zadania 16-30), EXPERT (31-45), MISTRZ (zadania 46-60).

Każde z 60 zadań z załączonej książeczki przedstawia inny układ zabudowań oraz różnie umiejscowiony pośród nich czerwony samochód – auto złodzieja. Gracz wcielając się w rolę stróżów prawa będzie musiał je zablokować i udaremnić bandycie ucieczkę.

W pierwszej kolejności gracz odzwierciedla układ elementów z książeczki na swojej planszy. Następnie wykorzystując wszystkie płytki z samochodami policyjnymi, tworzy barierę uniemożliwiającą wyjazd z miasta. Poprawne rozwiązanie znajduje się na końcu książeczki.

Inne zastosowanie gry

Pamięć wzrokowa

Gra świetnie sprawdza się podczas ćwiczenia pamięci przestrzennej. Wystarczy spróbować przenieść układ zabudowań z konkretnego zadania w książeczce na planszę, chowając, po uprzednim obejrzeniu, wspomnianą instrukcję.

Zawartość pudełka

  • 10 drewnianych klocków,
  • stojak na klocki,
  • książeczka zadaniami i ich rozwiązaniami.

Przedział wiekowy: od 18 miesięcy

Rozwijane umiejętności

  • myślenie logiczne,
  • koncentracja,
  • spostrzeganie wzrokowe,
  • wyobraźnia przestrzenna,
  • język – przyimki, wyrażenia przyimkowe, określenia położenia

Opis i ocena gry

Gra polega na ułożeniu klocków w taki sposób, aby odtwarzały obrazek (wzór) przedstawiony na jednej z 48 tablic. Zadania dzienne (1-24) to tablice przedstawiające obrazki bardziej lub mniej podobne do rzeczywistszych (drzewo, auto, dziecko, dom), do których budowany użyto kolorowych klocków, z zaznaczonymi na sobie szczegółami (oczy, koła itp.). Zadanie nocne (25-48) to po prostu cienie obrazków dziennych. W tym przypadku klocki nie różnią się między sobą barwą i dobierając je kolejno podczas układania, zwraca się uwagę już tylko na kształt, różnicujący je od pozostałych.

Inne zastosowanie gry

Łatwiejszy wariant

Moim niespełna dwuletnim dzieciom, które kiedyś zaczynały dopiero przygodę z układanką, pokazywałam najprostsze własnoręcznie zrobione karty, które pozwoliły przyswoić im zasady tego typu układanki, czyli regułę układania od lewego do prawego pałąka oraz od dołu do góry.

smart games ukladanki dzien i noc pierwsze karty

Nie chcesz, by ominął Cię kolejny wpis? Polub Przystanek Rodzinka na Facebooku.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się z innymi!

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry