W dobie cyfrowej, gdy młode umysły są zalewane bodźcami, nauczanie emocjonalne może wydawać się wyzwaniem. Jak zatem wychować pokolenie empatyczne, umiejące doceniać to, co ma? Zagrajcie we “Wdzięczność”. Z tą grą wdzięczność staje się nie tylko lekcją, ale i codziennym nawykiem.
Gra “Wdzięczność” oferuje rodzicom, terapeutom i edukatorom efektywne w swojej prostocie narzędzie do rozwijania inteligencji emocjonalnej dzieci.
Wdzięczność – dlaczego jest tak ważna?
Wdzięczność to nie tylko uczucie, ale sposób na życie, który może znacząco poprawić jakość naszego istnienia. Dzieci, które uczą się wdzięczności, wykazują większą zdolność do radzenia sobie ze stresem, nawiązują trwalsze relacje z rówieśnikami i bardziej pozytywnie postrzegają świat. Rozwijanie wdzięczności pomaga także w kształtowaniu trwałego zadowolenia i szacunku do otoczenia i siebie samego.
Wdzięczność – uczucie czy sposób na życie?
Wdzięczność, choć często postrzegana jako prosty akt podziękowania, w rzeczywistości pełni znacznie głębszą rolę w naszym emocjonalnym i społecznym rozwoju. To uczucie, które przekształca się w sposób myślenia, otwierając nas na większe docenienie tego, co mamy, zamiast nieustannie dążyć do tego, czego nam brakuje. W kontekście wychowania dzieci, wdzięczność może być szczególnie mocnym narzędziem. Nauka wdzięczności od najmłodszych lat kształtuje sposób, w jaki dzieci reagują na sukcesy i porażki, a także na codzienne interakcje z innymi.
Dzieci nauczone wdzięczności częściej dostrzegają i cenią małe gesty i zwykłe dobrodziejstwa, które spotykają na swojej drodze. To, w konsekwencji, prowadzi do budowania głębszych i bardziej satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami oraz dorosłymi. Posiadając zdolność do doceniania innych, dzieci mogą tworzyć trwalsze więzi oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu.
Dodatkowo, umiejętność radzenia sobie ze stresem poprzez pryzmat wdzięczności stanowi nieocenioną życiową umiejętność. Dzieci, które potrafią odnaleźć pozytywy nawet w trudnych sytuacjach, zyskują narzędzia, które pomagają im w zarządzaniu emocjami i stawianiu czoła wyzwaniom. Zdolność ta przekłada się na lepsze zdrowie psychiczne, niższe napięcie emocjonalne i ogólnie lepszą jakość życia.
Kształtowanie wdzięczności jest również istotne w rozwijaniu samoszacunku oraz szacunku do otoczenia. Dzieci uczą się, że każde działanie ma swoją wartość i że każdy człowiek wnosi coś ważnego do ich życia. To uczy je również odpowiedzialności za własne zachowania i reakcje, promując postawy prospołeczne i altruistyczne.
Rozwijanie wdzięczności u dzieci to inwestycja w ich przyszłe życie jako dorosłych, którzy są bardziej świadomi, bardziej zadowoleni i zdolni do tworzenia zdrowych, wspierających relacji. Nie chodzi tylko o uczenie dziecka mówienia “dziękuję”, ale o wdrażanie głębokiej świadomości i wdzięczności za życie i wszystkie jego aspekty.
Gra “Wdzięczność” – niepozorna karcianka rozwijająca empatię, inteligencję emocjonalną i umiejętności społeczne
Gra “Wdzięczność” stanowi wyjątkowe połączenie zabawy z edukacją emocjonalną, przeznaczone specjalnie dla dzieci w wieku od 7 do 14 lat. Została zaprojektowana jako terapeutyczne narzędzie, które w angażujący sposób pomaga rozwijać emocje, empatię oraz umiejętności społeczne młodych ludzi. Gra składa się z zestawu kart, które podzielone są na pięć kategorii, każda odpowiadająca różnym aspektom wdzięczności. Każda kategoria różni się punktacją, co pozwala na elastyczne dostosowanie gry do potrzeb i wieku uczestników, umożliwiając wykorzystanie zarówno w rywalizacji, jak i w rozmowach wspierających rozwój emocjonalny.
Gra “Wdzięczność” może być używana na wiele sposobów, od indywidualnych sesji terapeutycznych, przez rodzinną grę po lekcje w szkole.
W kontekście terapeutycznym i edukacyjnym. Gra “Wdzięczność” może być wykorzystywana w różnorodnych ustawieniach, w tym w terapii indywidualnej, gdzie terapeuta wykorzystuje karty do inicjowania głębokich rozmów na temat uczuć i emocji. Może być także cenna w edukacji szkolnej, gdzie nauczyciele używają jej jako narzędzia do lekcji wychowawczych, pomagając uczniom lepiej rozumieć i wyrażać swoje emocje oraz rozwijać umiejętności społeczne.
W domowym zaciszu. Rodzice mogą używać gry “Wdzięczność” do wspólnych zabaw z dziećmi, co stwarza okazję do rozmów na temat dziękczynienia, uznania dla innych, a także rozpoznawania i wyrażania własnych uczuć. To także świetny sposób na budowanie więzi rodzicielskich i zwiększenie zaufania między członkami rodziny.
W grupach terapeutycznych i zajęciach grupowych. Karty “Wdzięczność” są również doskonałym narzędziem w pracy z grupami dzieci, w tym z osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami emocjonalnymi, a także doświadczającymi silnego stresu lub trudności życiowych. Dzięki możliwości wspólnej gry i rozmowy, dzieci uczą się wzajemnego wsparcia, empatii oraz radzenia sobie z emocjami w grupie, co jest kluczowe w ich społecznym i emocjonalnym rozwoju.
Gra “Wdzięczność” zaskakuje nie tylko bogactwem zastosowań, ale także estetyką wykonania. Minimalistyczny design i stonowane kolory kart sprawiają, że nie rozpraszają one uwagi, lecz skupiają na treści. To sprawia, że “Wdzięczność” nie jest tylko grą, ale prawdziwym narzędziem wspierającym rozwój młodych ludzi. Warto wprowadzić tę grę do domowego zacisza, szkolnych korytarzy czy terapeutycznych gabinetów, by nauczyć dzieci nie tylko jak być wdzięcznym, ale i jak świadomie budować lepsze jutro.
Autorka gry Marta Knapińska-Chłodnicka, psycholożka i psychoterapeutka, swoje bogate doświadczenie zdobywała pracując w różnorodnych placówkach – od domu dziecka, przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, aż po ośrodek interwencji kryzysowej. Współpraca z dziećmi w tak różnych warunkach pozwoliła jej zrozumieć unikalne potrzeby młodych ludzi. To zrozumienie stało się fundamentem dla stworzenia gry “Wdzięczność”, która ma pomóc w kształtowaniu emocji i umiejętności społecznych młodego pokolenia.
Gra “Wdzięczność” Marty Knapińskiej-Chłodnickiej ukazała się nakładem wydawnictwa WIR.