Choć z ułamkami spotykamy się na co dzień, to z edukacyjnego punktu widzenia zagadnienie to okazuje się być dla ucznia “ciężkim kawałkiem chleba” lub, biorąc pod uwagę metodykę nauczania, trafniejszym wyrażeniem będzie “ciężkim kawałkiem pizzy”. Niejednokrotnie bowiem od pizzy rozpoczyna się zabawę z ułamkami już z dziećmi w wieku przedszkolnym. Nie zawsze jednak pizza, tort, jabłka są pod ręką. Z pomocą przychodzi drukarnia COLORADO, która w swoim asortymencie posiada niepowtarzalne estetycznie, solidnie wykonane i trwałe pomoce do nauki m.in. ułamków. Mowa o “TABLICY UŁAMKOWEJ” oraz “PUZZLACH UŁAMKOWYCH”. Jak nauczyć dziecko ułamków, wykorzystując potencjał wspomnianych pomocy edukacyjnych?
Zawartość:
Zestaw liczy aż 79 (!) grawerowanych laserowo elementów wykonanych z wytrzymałej i trwałej płyty HDF. W jego skład wchodzi:
- tablica o wymiarach 27,5 cm na 53 cm z wyciętymi i graficznie przygotowanymi miejscami na koła o średnicy 10,7 cm,
- w sumie 38 części składowych każdego z siedmiu kół (podzielonych na dwie, trzy, cztery, pięć, sześć, osiem i dziesięć części) w różnych kolorach (białym, szarym, czarnym),
- 39 tabliczek z ułamkami, które przedstawiają wartość liczbową zapełnianych częściami kół,
- wszystkie części kół oraz tabliczki z ułamkami mieszczą się w dwóch kartonowych pudełkach.
Przykładowe wykorzystanie:
Figura, jaką jest koło, które wykorzystane zostało przez autorów tablicy do przedstawienia, czym jest ułamek, pozwala łatwo przejść dziecku od prawdziwej i spożywanej pizzy przez jej zabawkowy zamiennik do symbolicznego wyobrażenia włoskiego przysmaku w postaci koła.
We wprowadzeniu ułamka jako części całości posłużyć mogą poniższe przykłady, które krok po kroku w praktyce wyjaśnią znaczenie i sens posługiwania się ułamkami.
Dostarczona przez dostawcę pizza wcale nie musi być pokrojona. W takiej sytuacji otrzymuje się całą pizzę, pizzę w jednym ogromnym kawałku – wkładamy całe koło do pierwszego miejsca na tablicy.
Gdy na tę jedną pizzę czekają tylko dwie osoby – np. mama i tata, wystarczy ją podzielić na pół i jedną z części położyć na talerzu mamy, a drugą na talerzu taty. Każdy z nich ma 1/2 pizzy, czyli jedną z dwóch możliwych do zjedzenia kawałków (części pizzy).
W tym miejscu należy wprowadzić nazewnictwo części składowych ułamka. Z pomocą posłuży odpowiednia tabliczka z zapisem ułamka, nazewnictwo (może być również zapisane, przez co dodatkowo – wzrokowo – przez dziecko zapamiętane).
Wyjaśnić należy, że licznik to liczba kawałków, które zostały zjedzone lub które chcemy zjeść, a mianownik określa, na ile jednakowych kawałków była lub jest podzielona pizza.
Częściej jednak zdarza się, że dostarczona pizza jest już pokrojona. Tata zabiera 4 kawałki, mama 2. Jaką część całości zje tata, a jaką mama?
Pytanie, na ile kawałków pokrojona została przez kucharza pizza jest kluczowe. Odpowiedź jest mianownikiem w naszym ułamku. Z kolei odpowiedź na pytanie, ile kawałków położyła sobie na talerz mama dostarcza nam informacji, co w ułamku jest licznikiem. Mama zje 2/6 pizzy, a tata 4/6.
Pozostałe koła (dzielone na 3,4,5,8,10 części) można wykorzystać, by utrwalać ułamki. Wystarczy kłaść wybraną ilość części na konkretne wytłoczone miejsce na koło i zastanawiać się z dzieckiem, ile części pizzy (tortu, ciasta) już jest zjedzone, a ile kawałków jeszcze zostało.
A co w sytuacji dostarczenia 2 pizz – jeśli wygłodniała mama zje 1 całą pizzę i jeszcze 1 kawałek z drugiej, to ile kawałków zostanie tacie? Szukanie odpowiedzi na tego typu pytania pozwoli z kolei przybliżyć dziecku zagadnienie ułamków niewłaściwych i ich zamiany na liczby mieszane.
Pomoce wchodzące w skład zestawu pozwalają również na porównywanie ułamków, czyli określania, który jest większy, mniejszy, bądź czy są sobie równe. To idealna sytuacja na utrwalanie znajomości znaku “<“, “>” lub “=”.
Zawartość:
Zestaw liczy 28 elementów wykonanych z wytrzymałej i trwałej płyty HDF, grawerowanych laserowo. W jego skład wchodzi 14 dwuelementowych puzzli, z czego jeden przedstawia zakreskowaną część (części) koła, a drugi odpowiadającą mu wartość liczbową zapisaną ułamkiem.
Z pomocą “Puzzli ułamkowych” w formie zabawy utrwalać można rozumienie wartości liczbowych przedstawianych w formie ułamków, przy okazji ćwicząc sprawność manualną.
“Tablica ułamkowa” oraz “Puzzle ułamkowe” wydane zostały nakładem wydawnictwa Colorado.
Inne wpisy, w których pokazuję potencjał edukacyjny innych tego typu pomocy to – Metoda sylabowa i pomoce do nauki czytania, które efektywnie wykorzystują możliwości dziecka oraz Jak stymulować rozwój mowy i inne funkcje poznawcze? Układanki edukacyjne „Wiem, co jem” i „Pociąg sekwencyjny”.