“Time’s Up! Family” to udana modyfikacja popularnej gry towarzyskiej ‘kalambury’. Czas ucieka (dosłownie, bo piasek w klepsydrze się przesypuje), a gracze starają się odgadywać kreatywnie przedstawiane przez członka swojego zespołu hasła (po pierwsze — swobodnie opisywane, po drugie — konkretnie, bo jednym słowem, definiowane, po trzecie — pantomimą pokazywane). Grze towarzyszą niepohamowane wybuchy śmiechu, które każdy stara się tłumić, koncentrując na zadaniu swojej, jak i przeciwnej drużyny. Stała pula kart, a więc powracające co raz w kolejnych turach hasła, sprawiają, że baczna obserwacja poczynań wszystkich graczy i szybkie kojarzenie słów kluczy i gestów decyduje o wygranej.
Zawartość “Time’s Up! Family”
Gra “Time’s Up! Family” mieści się w kompaktowym, aczkolwiek miękkim pudełku. Na szczęście zawartość gry znajduje się również w poręcznym woreczku, co sprawia, że gra powędrować może w plener, do znajomych lub zgodnie z zamysłem autora na rodzinne stoły.
W skład gry wchodzą:
- 220 kart,
- książeczka z informacjami na temat przebiegu gry,
- woreczek, dzięki któremu grę można zabrać dosłownie wszędzie,
- notesik do zapisywania punktacji w poszczególnych rundach,
- klepsydra.
Przedział wiekowy “Time’s Up! Family”
- sugerowany przez producenta wiek: 8+
Rozwijane umiejętności i kompetencje:
- układanie definicji słownych,
- uogólnianie i kategoryzowanie,
- pamięć,
- koncentracja i uwaga,
- kojarzenie faktów,
- myślenie logiczne,
- odgrywanie pantomimy,
- refleks.
Charakterystyka rozgrywki “Time’s Up! Family”
“Time’s Up! Family” jest drużynową (od 4 do 12 graczy) grą słowno-pantomimiczną rozgrywaną w 3 rundach. Podczas każdej z nich gracze starają się odgadnąć jak najwięcej haseł. Drużyna, która odgadła ich najwięcej podczas wszystkich 3 rund, wygrywa.
By przystąpić do rozgrywek, należy wybrać z całościowego stosu kart tylko (lub aż) 30 lub mniej, jeśli zależy nam na krótszych rozgrywkach. Po zdecydowaniu się na jeden z dwóch kolorów haseł (pomarańczowy lub zielony), następnie zapoznaniu się z ich znaczeniem i tematyką (i ewentualnej wymianie nieodpowiadających haseł na inne), następuje tasowanie kart. Jedna i ta sama talia posłuży graczom w każdej z 3 rund.
RUNDA PIERWSZA: OPIS SWOBODNY
Gracz wyjaśniający kolejne hasła pozostałym członkom swojej drużyny stara się to robić szybko i sprawnie, trafnie dobierając słowa. Musi również pamiętać, by nie używać słów o podobnym brzmieniu czy tłumaczeń w innym języku. Kartę sprawiającą kłopot podczas definiowania można pominąć. Karty z odgadniętymi hasłami to równocześnie punkty, które po każdej rundzie zapisywać należy na kartce.
Po upływie czasu talię (z dodanymi pominiętymi i nieodgadniętymi hasłami) należy potasować i podać drużynie przeciwnej, która kontynuuje grę.
RUNDA DRUGA: WYSTARCZY SŁOWO
W drugiej rundzie gracz opisujący swoje hasło może użyć tylko 1 słowa, a drużyna posiada tylko 1 próbę odgadnięcia hasła. Opanujcie emocje i ważcie więc słowa, a podczas odgadywania haseł warto trzymać język za zębami, nim nie przemyśli się lub wspólnie z innymi członkami zespołu nie przedyskutuje ostatecznej odpowiedzi.
RUNDA TRZECIA: PANTOMIMA
Ulubiona tura najmłodszych graczy polega na pokazaniu (nuceniu, wydawaniu dźwięków) hasła ruchem ciała, gestem i mimiką.
O czym należy pamiętać:
- ponieważ drużyny składają się z co najmniej 2 osób, odpowiedź osoby zgłaszającej się jako pierwsza jest brana pod uwagę,
- niedozwolone ruchy podczas prezentacji hasła skutkują umieszczeniem karty na spodzie talii,
- gestykulacja i dźwięki są niedozwolone w pierwszych dwóch rundach,
- gracze kolejno się zmieniają, nie ma możliwości, by tylko jeden gracz z drużyny prezentował hasła swojemu zespołowi,
- każda ominięta karta lub źle odgadnięta nie może zostać zaprezentowana swojej drużynie.
Recenzja “Time’s Up! Family”
“Time’s Up! Family” nie ma sobie równych wśród gier imprezowych. Jest tytułem-pewniakiem, który rozrusza każde towarzystwo. Niski prób wejścia (ogólnych zasady nie trzeba tłumaczyć, gdy grę określimy szerszym mianem ‘kalambury’), duża regrywalność (220 kart z podwójnym zestawem haseł, różnorodne i wszechstronne kategorie haseł, m.in. zwierzęta, rośliny, zawody, przedmioty, natura, narzędzia, zabawy) i lawiny śmiechu podczas prób odgadnięcia haseł sprawiają, że stosunkowo wysoka cena zestawu jest do zaakceptowania.
Dodając do zalet gry edukacyjny wymiar “Time’s Up! Family” (kalambury, czyli przede wszystkim słowne redagowanie definicji), otrzymujemy niesamowicie przyjemny tytuł o ludycznym i kształcącym charakterze.
Gra “Time’s Up! Family” ukazała się nakładem wydawnictwa Rebel.
Z kolei w “Chmurach” opowiadanie, pokazywanie i rysowanie przedmiotów zastąpiono układaniem ich z różnokształtnych chmur. Dzięki tej wariacji rozgrywki toczyć się mogą wśród najmłodszych graczy. Recenzja “Chmur” czeka na blogu we wpisie — Gra „Chmury. Kalamburowe układanki”.