cortex 2

Gra „Cortex 3”, czyli gimnastyka mózgu – część 3

„Cortex 3” to kolejna w serii dynamiczna, wciągająca i wytężająca umysł rozgrywających gra stawiająca logiczne myślenie, spostrzegawczość, pamięć i refleks na pierwszym miejscu. Osobliwością nowego tytułu są wyzwania sprawdzające zmysł powonienia. Prócz zapachów, również emocje towarzyszą zadaniom, a napięcie wzmaga się w miarę układania obrazka mózgu, którego części są nagrodą za prawidłowe rozwiązania testów. „Cortex 3” sprawdzi się jako inteligentna rozgrywka na towarzyskich spotkaniach, jak również podczas potyczek rodzinnych.

Zawartość

Gra mieści się w średniej wielkości pudełku. Kompaktowy rozmiar sprzyja wrzuceniu gry do plecaka lub torebki i rozegraniu potyczek na umysły w najmniej oczekiwanym momencie — imprezie z przyjaciółmi, obiedzie u teściów czy podczas rodzinnego plażowania.

cortex 3

W skład gry wchodzą:

  • instrukcja zwięźle tłumacząca zasady gry,
  • 90 kart (74 karty testów, 6 kart wyzwań zapachowych, 10 kart zapachów),
  • 6 układanek z obrazkiem mózgu (razem 24 części).
cortex 11

Przedział wiekowy

  • sugerowany przez producenta wiek: 8+

8 lat to optymalna (choć uśredniona) granica wieku rozgrywających. Wymagające zadania logiczne oraz decydujące szybkie reagowanie podczas zgłaszania odpowiedzi może być źródłem frustracji u młodszych dzieci.

cortex 27

Rozwijane umiejętności

  • logiczne myślenie,
  • spostrzeganie wzrokowe,
  • pamięć,
  • refleks,
  • identyfikowanie zapachów.
gry planszowe dla dzieci 1

Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥

Charakterystyka i recenzja rozgrywki „Cortex 3”

Gra „Cortex 3” jest zbiorem zadań, które charakterem przypominają potyczki z testów IQ. Nie bazują więc na wiedzy ogólnej o świecie, a umiejętnościach i kompetencjach logicznych rozgrywających — czytaj: dokładnym analizowaniu przykładów, a następnie wnioskowaniu.

Ponadto aż 8 rodzajów zadań sprawia, że rozgrywki nigdy się nie nudzą, przeciwnie emocjonują i ewentualnie męczą szare komórki, ale to zaliczyć należy na poczet plusów „Cortex 3”.

W „Cortex 3” spotykamy się z 8 rodzajami testów:

  • Orientacja — gracz, podążając za kierunkiem kolejnych strzałek, stara się odgadnąć końcowy kolor klocka. Zadanie wymaga nie tylko koncentracji i skupienia, ale i doskonale wypracowanego spostrzegania wzrokowego bazującego na świetnej orientacji przestrzennej (prawo, lewo, góra, dół, skos).
cortex 22
  • Śledzenie kolorów — gracz, śledząc tło i kolor obrazka, musi zgadnąć, które zwierzę znajduje się na 4. obrazku, wiedząc, że tło poprzedniego obrazka definiuje kolor zwierzęcia na następnym obrazku. Zabawa negatywami to nie lada wyzwanie dla wzroku, ale i logiki.
cortex 24
  • Intruz — zadanie polega na wykluczaniu niepasujących do zbioru elementów — zazwyczaj są to figury, wzory lub inne atematyczne obrazki. Lewa półkula rozpala się więc do czerwoności.
cortex 16
  • Łączenie kształtów — gracz stara się połączyć 2 z 3 kształtów, by uzyskać wyjściowy wzór. Gracze z lepszą wyobraźnią przestrzenną wygrywają.
cortex 15
  • Konstelacje — zadanie polega na oszacowaniu, która konstelacja (dostępne są 3 różnego koloru) jest największym zbiorem gwiazd. Stosunkowo proste zadanie nie budzi większych emocji. Pamiętajcie jednak, że w grę wchodzi również refleks.
cortex 18
  • Koordynacja — wyszukanie na karcie gestu z popularnej gry „papier, kamień, nożyczki” to tylko 1/3 wyzwania. Następnie dłonią przypisaną do koloru odpowiedzi (niebieski dla lewej ręki, czerwony dla prawej) zakryć należy kartę. Po trzecie — wolną dłonią należy wykonać gest, który pokona ten znajdujący się na karcie. Uff… Ma się wrażenie, że przy tym wieloetapowym zadaniu pracuje każdy neuron naszego mózgu.
cortex 20
  • Arytmetyka — nieskomplikowane działania arytmetyczne wprowadzają chwilę wytchnienia w ten intelektualny wyścig. Bądźcie jednak czujni, bo 'kto pierwszy, ten lepszy’.
cortex 26
  • Wyzwanie zapachowe — rozpoznanie (i nazwanie) zapachu z potartej uprzednio karty w 10 sekund z zamkniętymi oczami to nie lada wyzwanie. Na odgadnięcie ma się tylko 1 szansę.

Gra polega na rozwiązywaniu zadań z kart testów oraz realizowaniu wyzwań — w tej części Cortex są to zapachowe wyzwania.

cortex 30
cortex 38
cortex 37
cortex 36

Za prawidłową odpowiedź gracz zgarnia kartę testu, a gdy uzbiera 2 takie same karty (karty zadań z tego samego rodzaju), może je wymienić na 1 część układanki mózgu. Kto pierwszy ułoży obrazek z pofałdowaną korą mózgową (cortex), wygrywa.

Maksymalnie 6 graczy kolejno odkrywa kartę, której zapowiedź widać na jej rewersie (ikona rodzaju testu). Wszyscy zastanawiają się nad rozwiązaniem zadania. Gdy któryś z graczy uzna, że zna odpowiedź, zakrywa kartę dłonią i podaje odpowiedź. Następnie reszta sprawdza, czy ochotnik miał rację.

O czym należy pamiętać:

  • w jednej rundzie gracz podaje tylko 1 odpowiedź,
  • jeśli odpowiedź nie jest poprawna, gracz traci kolejkę, czyli nie może udzielać odpowiedzi w następnej rundzie, a jego karta testu jest odrzucana,
  • w 2-osobowej rozgrywce karta testu z błędną odpowiedzią gracza wędruje do drugiej osoby,
  • poprawnie wykonane wyzwanie zapachowe skutkuje od razu zdobyciem jednej części układanki mózgu.

Karty z serii „Cortex” można mieszać ze sobą, to urozmaica charakter rozgrywki. Jednak i bez łączenia zadań i wzywań z różnych tytułów gra pełna jest emocji, a obligatoryjne zaangażowanie wszystkich uczestników sprawia, że nie mam mowy o nudzie.

cortex 33
cortex 28

Gra „Cortex” ukazała się nakładem wydawnictwa Rebel.

rebel logo

Jeśli nie znacie jeszcze najmniejszej karcianej pod słońcem, to polecamy „Gold” Gra „Gold” – w pogoni za złotem.

gra gold rebel 1

mapa bibliotek przyjaznych dzieciom
obserwuj przystanek rodzinka instagram
polub przystanek rodzinka facebook
Przewiń do góry