Adaś ze mną podczas czytanie mu pierwszych książeczek z serii „Kocham czytać” Zeszyt Samogłoski Zeszyt Wyrażeni dźwiękonaśladowcze

Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.9 WCZESNA NAUKA CZYTANIA

Poniższy wpis jest jednym z kilku wpisów z serii „Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia?”. Motywację do jej stworzenia i linki do pozostałych części znajdziecie tutaj.

Nauce powtarzania, rozpoznawania i odczytywania samogłosek (symultaniczny sposób przetwarzania informacji w mózgu) od początku towarzyszą wizualizacje uruchamiające strategie prawopółkulowe. Pod koniec 1. roku rozpoczęłam uczenie syna od nazywania prymarnych samogłosek A, U, I z równoczesnym pokazywaniem palcem każdej litery napisanej na przygotowanym kartoniku. Głośnemu wypowiedzeniu głosek towarzyszyła wizualizacja, do której zachęcałam również Adasia. Syn szybko opanował umiejętność powtarzania i rozpoznawania A, U, I, O, E, Y. Proszę o podanie do ręki konkretnej samogłoski, wrzucenie jej do kolorowego pojemnika, pudełka po biżuterii itp.

W pracy nad samogłoskami, równocześnie wprowadzanymi wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi i wykrzyknieniami, wykorzystywałam samodzielnie zrobione obrazki z przypisanymi do nich znaczeniami.

W utrwalaniu samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i wykrzyknień pomagają następujące pomoce:

  • kostki, na których przykleiłam poznane i odczytywane samogłoski – Adaś układał z nich wieżę, a w trakcie tej czynności ja starałam się nazywać braną do ręki kostkę,
  • samochody – np. wywrotki (również podpisane) – Adaś pakował na przyczepę, (układał na samochodzie) przypisaną jej (mu) samogłoskę,
cz wczesna nauka czytania
  • układanki-wkładanki, na których odwrocie naklejone były przypisane znaczeniom samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze i wykrzyknienia,
uu
  • książeczki z serii „Kocham czytać” (Zeszyt 1. Samogłoski, Zeszyt 2. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze) – oglądałam je z synem, Adaś próbował odczytywać poznane samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze i wykrzyknienia,
  • różnego rodzaju kartoniki, plastikowe tabliczki z samogłoskami, wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi i wykrzyknieniami, którymi podpisywałam przypisane im obrazki,
  • inne kolorowe książeczki, które uzupełniałam o poznane samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze i wykrzyknienia,
  • figurki zwierząt, ich ilustracje oraz kartoniki z zapisanymi wielkim drukiem onomatopejami (MU, BE, PI), które układałam po obrazkami, odczytując je po kolei.

Starałam się wykorzystywać każdy moment do powtarzania, sprawdzania rozumienia i samodzielnego odczytywania przez syna samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i wykrzyknień.

A czy Wy stosujecie wczesną naukę czytania ze swoimi dziećmi? Macie ulubione zabawy z samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi? Podzielcie się w komentarzach swoimi sprawdzonymi technikami, pomysłami na pierwsze czytelnicze zabawy, autorskimi logopedycznymi pomocami.

Pamiętajcie, że każde dziecko jest inne, a przytoczone przykłady i porady są indywidualne i nie powinny być stosowane bez uprzedniej konsultacji specjalisty.

Nie chcesz, by ominął Cię kolejny wpis? Polub Przystanek Rodzinka na Facebooku.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się z innymi!

Komentarze do “Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.9 WCZESNA NAUKA CZYTANIA”

  1. Pingback: Stymulacja prenatalna. Jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia.- Przystanek Rodzinka

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry