Pokutujące szczególnie w kulturze masowej przekonanie, że czytanie jest mało męskie, a pogrążony w lekturze chłopak nierzadko utożsamiany z introwertykiem i gapowatym kujonem przekłada się na badania. Te ostatnie pokazują, że chłopcy dużo wcześniej i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek. Co więcej, mężczyźni czytają mniej niż kobiety i znacznie rzadziej czytają swoim dzieciom. To smutna prawda. Dlatego m.in. powstała akcja #TataTeżCzyta, promująca męski wzorzec czytania, która ma zmienić tę sytuację. Jej inicjatorami są Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Premiera akcji odbyła się 24 maja.
Celem kampanii jest przekonanie ojców, wujków, starszych braci, dziadków i opiekunów, że czytanie może być nie tylko interesujące, ale także wpływać pozytywnie na jakość spędzanego czasu z dzieckiem i jego przyszły rozwój. Broszura Supermoc książek #TataTeżCzyta, autorstwa Marii Deskur i Edyty Plich, z ilustracjam Joanny Rusinek, została stworzona w prosty i przystępny sposób, by pomóc mężczyznom w zaznajamianiu swoich dzieci z literaturą. Zawiera ona również rekomendacje książek odpowiednich dla dzieci na różnych etapach rozwoju.
Według badań, brak męskiego wzorca czytającego powoduje, że czytanie przestaje być atrakcyjne dla chłopców. Dlatego akcja #TataTeżCzyta stawia na promowanie czytania przez ojców i innych mężczyzn, by stali się dla swoich dzieci wzorem, źródłem inspiracji i nawyków czytelniczych. Wierzymy, że głośne czytanie wspiera relacje między rodzicem a dzieckiem.
Broszura Supermoc książek #TataTeżCzyta jest dostępna zarówno w wersji elektronicznej na stronie www.TataTezCzyta.pl, jak i w wersji drukowanej. Można ją było znaleźć na Targach Książki w Warszawie. Broszura czeka także w wybranych księgarniach oraz w bibliotekach publicznych i przedszkolach. W ramach akcji dostępne będą również scenariusze zajęć dla bibliotek promujących czytanie wśród ojców.
Patronat honorowy nad akcją objęła Biblioteka Narodowa, a wsparcie udzielili znani i lubiani ojcowie, tak jak muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, dziennikarz sportowy oraz zawodnik taekwondo i MMA Łukasz Jurkowski „Juras”, a także Wiesław Nowobilski, szef ekipy remontowej z programu „Nasz Nowy Dom”. Włączyła się także Anna Lewandowska.
Czytanie z dziećmi to nie tylko świetna zabawa, ale także inwestycja w ich przyszłość. Dlatego dołącz do akcji #TataTeżCzyta i odkryj moc wspólnego czytania! Niech stanie się ono ważną częścią naszego codziennego życia.
Patronat honorowy:
Biblioteka Narodowa
Organizatorzy kampanii:
Wydawnictwo Tatarak i Fundacja Powszechnego Czytania
Partnerzy projektu:
Miasto Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Unia Metropolii Polskich, KBF, Wrocławski Dom Literatury, Polska Izba Książki, Fundacja Olgi Tokarczuk, Fundacja Edico, Dystrybucja Platon, Taniaksiazka.pl, Czasdzieci.pl, Drukarnie Abedik, Perfekt, Anczyca, Sowa.
Wydawnictwa polecające książki w projekcie:
Agora dla dzieci, Albus, Babaryba, Bajka, Bosz, Buka, Czytalisek, Druganoga, Dwukropek, Storyhouse Egmont, Entliczek, Ezop, Format, Frajda, Harperkids, Hokus-pokus, Mamania, Media Rodzina, Muchomor, Olesiejuk, Papilon, Polarny Lis, Poradnia K, Powergraph, Prószyński, PWN, Rebis, Świetlik, Tako, Tatarak, Widnokrąg, Wilga, WSiP, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa, Znak.
Biblioteka Przyjazna Dzieciom – mapa bibliotek dla dzieci.