Jestem przekonana, że każdy rodzic, terapeuta i nauczyciel docenia pomoce, zabawki czy książki, które wielokrotnie eksplorowane służą dzieciom przez długi czas. Dodatkowo, nie nudzą się w dzień po otwarciu pudełka czy przewróceniu pierwszej strony, ale mając ogromny potencjał edukacyjny, nie tylko ze względu na bogatą zawartość, ale przede wszystkim przemyślany projekt poparty komentarzem specjalisty, zostają z dziećmi na dłużej. Pieczołowicie, ręcznie wykonana z niebywale trwałych materiałów układanka lewopółkulowa “Grzybki”, która jakiś czas temu trafiła w nasze ręce, to przykład uniwersalnej, wielofunkcyjnej pomocy, której wszechstronne zastosowanie czyni z niej wieloletnie wsparcie rozwoju dziecka.
Blue-Sky dla czytelników, obserwatorów Przystanku Rodzinka przygotowało promocję – kod rabatowy upoważniający do 10% rabatu w sklepie blue-sky.com.pl Kod: przystanekrodzinka będzie aktywny do końca roku 2022. Promocja nie łączy się z innymi rabatami.
Dodatkowo czekają 2 bony na zakupy w sklepie blue-sky.com.pl o wartości 100 zł. Szczegóły rozdania na Instagramie i Facebooku Przystanek Rodzinka.
Układanka “Grzybki” od Blue-Sky wzbogacona została o rozszerzenie zestawu w postaci 12 czarnych i białych kołków wraz ze schematami do odwzorowywania. Istnieje opcja wyboru innych dodatków. Decyzję należy podjąć po dodaniu produktów do koszyka.
Po dokładnym opisie zawartości, załączam kilkanaście sposobów wykorzystania układanki i poszczególnych jej elementów w terapii i zabawie. Zaznaczam – to tylko przykłady zastosowania tytułowego zestawu. Pomysłów ich wykorzystania jest znacznie więcej!
Wiele praktycznych wskazówek znajduje się na zdjęciach i załączonych filmach.
Zawartość zestawu
Wszystkie elementy wraz z instrukcjami znajdują się w dużym pudełku o rozmiarze 37 x 26 x 9 cm. W środku znajduje się:
- 9 kul, czyli nóżek grzybka (3 białe, 3 kremowe, 3 szare),
- 9 kapeluszy (3 czerwone, 3 brązowe, 3 pomarańczowe),
- 9 kołków (3 czerwone, 3 brązowe, 3 pomarańczowe),
- 6 kołków białych i 6 czarnych,
- podstawka kwadratowa oraz 2 podstawki prostokątne (jedna z 3 miejscami na kołki, nogi lub kapelusze grzybka, druga z 6 miejscami) z antypoślizgowymi naklejkami,
- szczypce, drewniana igła, sznurek, stojak na tablice do układania,
- gumki recepturki,
- komplet schematów do nawlekania, układania na desce,
- 4 bazy rzepowe do odtwarzania układu elementów (kwadratowa, dwie prostokątne – krótsza i dłuższa, schemat do łączenia dwóch kolorów),
- komplet elementów do rzepowych baz,
- tablice do odtwarzania układu elementów (ikoniczne reprezentacje grzybów, samych kapeluszy, samych nóżek, czarno-białe koła),
- 4 dwustronne karty do wyszukiwania grzybów na planszach,
- 5 strzałek kierunku układania elementów na deskach i rzepowych bazach,
- wskazówki do pracy z zestawem.
Zapoznanie z układanką i jej elementami
Większość ćwiczeń opartych na układance “Grzybki” rozpoczynam od zapoznania dziecka z wyglądem grzybów na liczmanach (ikoniczna reprezentacja rzeczywista i symboliczna) i ich odpowiednikami w postaci drewnianych grzybków. Warto zwrócić uwagę na trzyczęściową budowę takiego grzyba poprzez analogiczne budowanie pojedynczych egzemplarzy.
“Grzybobranie”, czyli spostrzegawczość, analogia i lewopółkulowa układanka
Prezentowane niżej zadanie pozwala ćwiczyć szereg umiejętności i kompetencji, a ponieważ poszczególne jego etapy dodatkowo spójnie łączy motyw grzybobrania (zbierania, sortowania, układania), dlatego świetnie nadaje się również do sprawdzenia stopnia przyswojenia i opanowania umiejętności (nieprzypadkowo powiązanych tematycznie).
Zaczynamy od oglądania karty przedstawiającej realistycznie wyglądający las, w którym rosną grzyby. Są one kolorystycznie dość wyraźnie wyeksponowane. Dodatkowo widniejąca poniżej strzałka (z grotem skierowanym w prawo) jasno określa kierunek analizowania ilustracji.
Zadanie dziecka polega na dostrzeżeniu kolejnych grzybów i ułożeniu ich odpowiedników (z przygotowanego zbioru elementów) pod ilustracją.
Po wspólnym sprawdzeniu ułożenia grzybów na planszy i pod nią (wskazywanie kolejno tożsamych elementów – “taki tu, taki tu”), zachęcamy do przeniesienia grzybów na kwadratową tablicę z rzepami, która posłuży w kolejnym etapie zadania jak karta do układanki lewopółkulowej.
Następnie otrzymany układ grzybów (realistyczny wygląd grzybów) należy odtworzyć na drewnianej tablicy.
Istnieje również opcja pośrednia ćwiczenia, w której to układ realistycznie wyglądających grzybów można zamienić, z pomocą wzoru analogii, na ich symbole.
Można również grzybki pokazać na schemacie do łączenia dwóch kolorów, który jako gotowe już zestawienie pomoże dziecku złożyć grzyba z odpowiednich elementów.
Następnie symbolicznie wyglądające grzyby można już odtwarzać w formie lewopółkulowej układanki.
Tradycyjna układanka lewopółkulowa
Wygląd i nazwa zestawu (‘układanka’) budzą oczywiste skojarzenia z pomocami wspierającymi funkcje lewej półkuli.
O odmienności funkcjonalnej półkul mózgowych pisałam we wpisie – UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE – moja recepta na sprawny rozwój mowy i myślenia logicznego dziecka.
Zestaw daje wiele możliwości budowania takich układanek. Układy przenosi się z przygotowanych tablicy na bazy rzepowe lub na drewnianą deseczkę. Można odtwarzać ułożenie:
- realistycznie wyglądających grzybów,
- symbolicznej reprezentacji grzybów,
- kolorów kapeluszy,
- kolorów nóżek,
- czarno-białych kół.
Pozostałe zastosowania
Bogactwo i różnorodność elementów zestawu, ale i przemyślany projekt układanki sprawia, że pracować z nią można na wiele sposobów i wykorzystując różne tablice, bazy i deski. Do jakich ćwiczeń wykorzystać można “Grzybki”?
- sekwencje (naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie, samodzielne tworzenie sekwencji) – obecność dwóch różnej długości desek sprawia, że następstwo rytmów w sekwencji jest łatwiejsze do spostrzeżenia na początkowym etapie ćwiczeń
- kategoryzacja (grupowanie elementów według podanych kryteriów lub zgodnie z umieszczonymi już w zbiorze elementami, samodzielne tworzenie kategorii, wykluczanie) – przeprowadzana może być wśród drewnianych grzybów, ich reprezentacji ikonicznej zarówno symbolicznej lub rzeczywistej,
- naśladowanie ułożenia elementów w ciągu od strony lewej do prawej może odbywać się poprzez nawlekanie, przyklejanie liczmanów na rzepowe bazy lub mocowanie grzybków w deseczkach,
- ćwiczenie pamięci – naśladowanie ułożenia wzorów z pamięci (ćwiczenie różni się stopniem trudności od poprzednich, dochodzi element pamiętania wzoru, który na czas ułożenia zostaje ukryty),
Każde wymienione ćwiczenie można przeprowadzać z użyciem szczypiec. Niewątpliwie wydłuży to czas wykonania poszczególnych zadań, ale pozwoli ćwiczyć koncentrację, uwagę, a przede wszystkim motorykę małą dziecka.
- gry logiczne oparte na zasadach popularnej gry “kółko krzyżyk”.
Układankę “Grzybki” z rozszerzeniem “Czarne i białe” oraz wiele innych pomocy edukacyjnych i terapeutycznych z ogromną starannością wykonuje firma Blue-Sky.
Całkiem spore zestawienie pomocy edukacyjnych, które wykorzystać można jako układanki lewopołkulowe wraz przykładowymi ćwiczeniami znajdziecie we wpisie – UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE – moja recepta na sprawny rozwój mowy i myślenia logicznego dziecka.