“Odkoduj. Zadania przygotowujące do programowania dla dzieci w młodszym wieku szkolnym” to zestaw 40 ćwiczeń przygotowanych w oparciu o aktualną podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej. Wprowadza uczniów klas 1-3 w zagadnienia związane z programowaniem, kodowaniem i odszyfrowywaniem informacji, rozumianym jako określony sposób myślenia polegający na dostrzeganiu reguł, prawidłowości i analogii, szukaniu optymalnych rozwiązań, a w konsekwencji eliminowaniu nieefektywnych rozwiązań.
Choć w świadomości przeciętnego człowieka (laika informatycznego) programowanie i kodowanie kojarzy się z pisaniem skomplikowanych programów komputerowych, nużących kodów, złożonych schematów i zawiłych wzorów, w rzeczywistości szkolnej, ale i życiowej programowanie to pewien sposób myślenia opierający się na:
– śledzeniu zasad tworzenia różnorakich zadań, mechanizmów działania rzeczy, urządzeń, także reguł w zachowaniach ludzi,
– dostrzeganiu w nich powtarzalności,
– a ostatecznie opisywaniu spostrzeżonych procedur zgodnie z przyjętym w danej dziedzinie uniwersalnym kodem.
Również język jest swego rodzaju kodem komunikacyjnym opartym na wielu regułach gramatycznych, bez których nie jest możliwa lub w dużym stopniu ograniczona komunikacja.
O programowaniu języka, jednej z technik Metody Krakowskiej, czyli przemyślanym, celowym, zaplanowanym i wieloetapowym procesie kodowania i szyfrowania (ale wcześniej przecież rozkodowywania i odszyfrowywania) znaczeń o świecie zapisanych w języku pisałam we wpisie – Programowanie języka dziecka niemówiącego, rozwijającego język z opóźnieniem i dwu- lub wielojęzycznego.
Aby uczeń potrafił dostrzegać powtarzalność rozmaitych reguł, ale i był w stanie ujmować je w jednolity i znany innym użytkownikom kod, musi wykazać się nie lada koncentracją, uwagą i skupieniem.
Ćwiczenia kodowania z zestawu odwołują się przede wszystkim do umiejętności spostrzegania (percepcja wzrokowa) i logicznego myślenia (dostrzegania analogii, wyciągania wniosków, ujednolicania reguł i stosowania ich do kolejnych ćwiczeń w obrębie jednego zadania).
Zawartość:
Teczka z gumką mieszcząca 45 kart formatu A4, a wśród nich:
- kilka słów od autorki,
- instrukcja wykonania ćwiczeń,
- 40 kart z zadaniami,
- dwie karty prawidłowych odpowiedzi – również graficznie zakodowanych,
- szablon odpowiedzi do powielania.
W zestawie powszechnym kodem stają się m.in.:
- kolory (ciągi i zestawienia kolorów),
- kształty, tworzone z nich figury,
- cyfry i liczby,
- litery oraz powstające z nich wyrazy,
- kierunki w przestrzeni,
- litery i cyfry ujęte w formie tradycyjnych układów współrzędnych.
Ćwiczenia nie są ułożone według zasady stopniowania trudności, więc można rozwiązywać je w dowolnej kolejności. Każda karta pracy zbudowana została w identyczny sposób:
- polecenie, podane w formie kodu obrazkowego lub polecenia słownego, umieszczone w fioletowej ramce w górnej części strony,
- panel po lewej stronie składający się z 6 przykładów, które należy odkodować zgodnie z poleceniem z górnej ramki,
- panel po prawej stronie z odpowiedziami do przykładów z panelu po lewej stronie.
Powtarzalny schemat karty pozwala wypracować i utrwalić stały sposób pracy z ćwiczeniami kodowania: zrozumienie reguły kodu (polecenia), a następnie odkodowanie konkretnych przykładów.
Odkrycie kodu i umiejętne dopasowanie odpowiedzi z lewego panela do prawego to nie koniec “zabawy”. Aby sprawdzić poprawność swoich rozwiązań, należy znowu, tym razem kodem kolorystycznym (kolorowe prostokąty w prawym dolnym rogu ramek z prawego panela), zakodować odpowiedzi z poszczególnych ćwiczeń na szablonie odpowiedzi i porównać go z kartą odpowiedzi.
Programowanie dla dzieci w formie ćwiczeń w kodowaniu zawarte w zestawie od początku do końca, czyli od polecenia (zakodowanego), przez rozwiązanie (również ujmowane w kod), ale i sprawdzanie swoich odpowiedzi (kolorystycznie zaszyfrowanych) doskonale wpływają na rozwój logicznego myślenia, koncentrację i spostrzegawczość, czyli kompetencje i umiejętności niezbędne oraz jednocześnie najbardziej cenione i pożądane we współczesnym świecie.
Zestaw “Odkoduj. Zadania przygotowujące do programowania dla dzieci w młodszym wieku szkolnym” Małgorzaty Podleśnej wydany został nakładem Wydawnictwa WIR.