czytanki ukladanki tokla 2

„Czytanki-układanki” – zbiór prostych i atrakcyjnych ćwiczeń językowych z możliwością ich personalizacji

Nieduże pudełko „Czytanek-układanek” mieści w sobie zaledwie dwa szablony postaci, kilkanaście płaskich klocków z naklejonymi na nich obrazkami osób lub rzeczy i broszurę z przykładowymi tekstami do wykorzystania. Jednak pomysł uzupełniania schematu osoby tak naprawdę niezliczoną ilością elementów (dodatkowo tworzonych przez terapeutów) czyni zestaw pomocą edukacyjną o szerokim spectrum wykorzystania. Przygotowane matryce wraz z oryginalnymi oraz samodzielnie wykonanymi tafelkami posłużyć mogą do różnorodnych ćwiczeń językowych, w tym słownikowych, programowania języka, pamięci słuchowej, myślenia, tworzenia krótszych i dłuższych wypowiedzeń i pytań o różnym stopniu trudności. Z kolei teksty w połączeniu z szablonami i obrazkami doskonale sprawdzają się m.in. jako ćwiczenia czytania ze zrozumieniem.

czytanki ukladanki tokla 3

Zawartość:

  • książka formatu A5 licząca 26 stron z instrukcją, tekstami i pytaniami,
  • 2 szablony wykonane z tworzywa,
  • 16 obrazków o wymiarach około 2,5 cm na 2,5 cm pasujących do szablonów,
  • kartonowe pudełko mieszczące wszystkie elementy układanek i książeczkę z tekstami, pytaniami i instrukcją.
czytanki ukladanki tokla 15

Ćwiczone umiejętności, rozwijane kompetencje:

  • odpowiadanie na pytania: co?, kto?, co robi?,
  • czytanie prostych tekstów ze zrozumieniem,
  • uzupełnianie schematu graficznego zgodnie z przeczytanym tekstem,
  • uzupełnianie schematu według własnego pomysłu,
  • układanie zdań (o różnorodnej strukturze) na podstawie ułożonego schematu,
  • zapisywanie ułożonych zdań,
  • samodzielne tworzenie pytań,
  • utrwalanie słownictwa,
  • ćwiczenia pamięci słuchowej.

Jak pracować z zestawem?

Instrukcja załączona do zestawu przedstawia dwa główne sposoby pracy z układankami i tekstami. W obu przypadkach ich schemat jest bardzo prosty.

Od czytania do układania

Przed wyborem konkretnego tekstu terapeuta/rodzic obok przygotowanego szablonu (lub szablonów), czyli schematu osoby, układa wszystkie obrazki z zestawu. Dziecko kolejno nazywa rzeczowniki przedstawione na tafelkach, odpowiadając na pytania sugerujące osobę (kto?) lub rzecz (co?).

czytanki ukladanki tokla 16
czytanki ukladanki tokla 17

Następnie dziecko czyta wybrany tekst i zgodnie z informacjami w nim zawartymi uzupełnia szablon (lub szablony) odpowiednimi obrazkami.

czytanki ukladanki tokla 18
czytanki ukladanki tokla 19
czytanki ukladanki tokla 20
czytanki ukladanki tokla 21

Uzupełnione schematy terapeuta/rodzic usuwa z pola widzenia dziecka. Wtedy dopiero dziecko czyta przygotowane pod tekstem pytania i wpisuje odpowiedzi.

czytanki ukladanki tokla 22
czytanki ukladanki tokla 23

Ćwiczenie z wykorzystaniem dwóch schematów na raz wygląda podobnie.

Od układania do czytania

Z przygotowanych szablonów przedstawiających schematy osób oraz z wszystkich płytek prezentujących rzeczowniki (wcześniej nazwane) dziecko wybiera tylko niektóre (według własnego pomysłu) i umieszcza je w szablonie.

czytanki ukladanki tokla 29
czytanki ukladanki tokla 30


Na podstawie tak uzupełnionego szablonu (szablonów) układa zdania i zapisuje je w wyznaczonym miejscu, np. w liniach w załączonym do zestawu zeszycie.

czytanki ukladanki tokla 31
czytanki ukladanki tokla 32

Można także zachęcić dziecko do układania pytań na podstawie samodzielnie stworzonych zdań i tekstów. Zamiana ról terapeuta-dziecko działa zazwyczaj mobilizująco na tego drugiego.

czytanki ukladanki tokla 33
czytanki ukladanki tokla 34

Trwały materiał szablonów przedstawiający schematy osób oraz spora liczba miejsc, do których można dokładać związane z ćwiczeniem tafelki sprawia, że przygotowana matryca posłużyć może do wielu innych ćwiczeń, samodzielnie tworzonych i modyfikowanych przez terapeutę. Możliwość indywidualizowania ćwiczeń (wykorzystanie zdjęć konkretnego dziecka, jego członków rodziny, rzeczy z kręgu jego zainteresowań), a ponadto kreatywność terapeuty, sprawia, że zestaw kryje w sobie ogromny potencjał edukacyjny. W praktyce logopedycznej wykorzystać go można np.:

  • podczas ćwiczeń językowych, utrwalając schematy na wszystkich etapach programowania języka, tworząc wypowiedzenia od prostych i krótszych przez bardziej złożone i dłuższe, np. PODMIOT + ORZECZENIE + DOPEŁNIENIE W NARZĘDNIKU – BOBAS BAWI SIĘ PIŁKĄ, ŻABĄ I LALKĄ LUB PODMIOT + ORZECZENIE + DOPEŁNIENIE W BIERNIKU – TOMEK MA AUTO I NOŻYCZKI (więcej przede wszystkim praktycznych podpowiedzi z tematu programowania języka dziecka we wpisie: Programowanie języka dziecka niemówiącego, rozwijającego język z opóźnieniem i dwu- lub wielojęzycznego),
  • wprowadzając i rozwijając słownictwo z różnych kategorii (jedzenie, zabawki, ubrania itd.),
  • ćwicząc pamięć słuchową (tworzenie zdań na podstawie uzupełnionego przez terapeutę schematu, zakrycie schematu, odtworzenie z pamięci zdań).
tokla programowanie jezyka 1
tokla programowanie jezyka 5
tokla programowanie jezyka 4
tokla programowanie jezyka 3
tokla programowanie jezyka 2

Owocnej nauki i zabawy!

Do kupienia w sklepie TOKLA Pomoce Edukacyjne – CZYTANKI – UKŁADANKI.

czytanki ukladanki tokla 5
czytanki ukladanki tokla 1

Nie chcesz, by ominął Cię kolejny wpis? Polub Przystanek Rodzinka na Facebooku.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się z innymi!

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry