gdzie jest monty kotek

„Wlazł kotek na …” – no właśnie na co? Gdzie jest Monty? – kolejna pomoc logopedyczna i gra warta świeczki

Gra „Gdzie jest Monty?” to zabawka, gra i pomoc logopedyczna w jednym. Solidne wykonanie, trwałość elementów (drewniane łóżko, kotek, dywan i kostka, grube tekturowe kartoniki), wyraźna kolorystyka oraz spory zestaw przykładowych zadań to gwarancja dobrej zabawy i efektywnej nauki.

gdzie jest monty kotek

W grze Gdzie jest kotek (Gdzie jest Monty?) główną rolę gra kotek. W zabawie dziecko może go kłaść spać, karmić lub urządzać z nim krótkie scenki sytuacyjne (skakanie po łóżku, chowanie się pod kołdrę, łaszenie się na dywanie itp.). Nic nie stoi na przeszkodzie, by do zabawy włączyć inne drewniane, plastikowe czy pluszowe zwierzątka. Ponadto, łóżko i pozostałe elementy wyposażenia pokoju dołączone do gry, można doskonale wkomponować w wystrój ewentualnego domku dla lalek/zwierząt/ludzików. U moich dzieci, taki sposób na zabawę z grą sprawdza się najczęściej. Swoją drogą takie jest również pochodzenie zdjęcia wyróżniającego do tego wpisu.

Zawartość

  • drewniany dywan 20 x 16 x 0,5 cm,
  • drewniane łóżko 12 x 4,5 x 7,5 cm,
  • drewniana figurka kota 4,5 x 4,5 x 1,2 cm,
  • pluszowa kołdra i poduszka,
  • 34 plakietki ze zdjęciami o wym. 5,5 x 5,5 cm,
  • drewniana kostka z symbolami.
gdzie jest monty kotek

Ćwiczone umiejętności, rozwijane kompetencje

  • rozumienie i nazywanie relacji przestrzennych,
  • język – przyimki, wyrażenie przyimkowe, określenia położenia,
  • odzwierciedlanie układu elementów z obrazka,
  • orientacja i wyobraźnia przestrzenna,
  • język – tworzenie pytań,
  • pamięć wzrokowa,
  • uwaga, koncentracja, spostrzegawczość.

Dla kogo?

  • dla dzieci do zabawy tematycznej,
  • dla dzieci jako gra edukacyjna,
  • dla dzieci potrzebujących stymulacji i terapii w wymienionych wyżej sferach.

Gra Gdzie jest Monty?

Wersja bez kostki

gdzie jest monty kotek

Celem gry jest zdobycie 4 (w przypadku 2-4 graczy) lub 3 (w przypadku 5 graczy) kart przedstawiających kota schowanego wśród różnych mebli i akcesoriów w pokoju. Gracze (od 2 do 5) po kolei wyciągają po jednej karcie, analizują ilustrację, odkładają obrazkiem do stołu, a następnie odtwarzają obserwowana przed chwilą sytuację z pamięci. Nieprawidłowe wykonanie zadanie skutkuje odłożeniem karty na spód stosu. Uczestnik, który dokładnie odwzorował ilustrację zachowuje kartkę.

gdzie jest monty kotek
gdzie jest monty kotek

Wersja z kostką

gdzie jest monty kotek

Gracz rzuca kostką. Gdy wypadnie:

  • łóżko – odtwarza sytuację z karty, którą tylko przez chwilę pokazuje mu gracz po jego lewej stronie. Gdy poprawnie wykona zadanie, zatrzymuje kartę,
  • trójnóg (osoba stojąca na głowie) – przebieg podobny jak z symbolem łóżka, tyle że karta pokazywana jest graczowi górą do dołu,
  • usta – osoba, która wyrzuciła ten symbol wybiera gracza ustawiającego za niego sytuacje z kartonika i opisuje położenie wybranych przedmiotów dzięki pytaniom zadawanym przez pozostałych graczy. Jeśli gracz poprawnie odzwierciedlił sytuację, osoba rzucająca kostką i opisująca obrazek zatrzymuje kartonik.

Szczególną uwagę należy zwracać, w którą stronę patrzy kot oraz w jaki sposób ułożona jest poduszka (po przekątnej czy może równolegle do innych akcesoriów lub mebli).

Własne pomysły na ćwiczenia

Dwa poniższe typy ćwiczeń są punktem wyjścia do ćwiczeń językowych:

  • rozumienie i nazywanie relacji przestrzennych – praktykowanie użycia przyimków (na, pod, obok, między) i wyrażeń przyimkowych (na poduszce, obok łóżka, obok kołderki itp.)
  • tworzenie pytań i odpowiadanie na nie – utrwalenie poprawnych form miejscownika narzędnika i dopełniacza (na czym jest kotek/poduszka/łóżko/kołderka? pod czym jest kotek/poduszka/łóżko/kołderka? obok czego jest kotek/poduszka/łóżko/kołderka? lub prościej gdzie jest kotek/poduszka/łóżko/kołderka?)

Percepcja wzrokowa

Ćwiczenie dla najmłodszych polega na odzwierciedleniu sytuacji z konkretnej karty. Przez cały czas obrazek jest w zasięgu wzroku dziecka. Po wykonaniu zadania dziecko opisuje położenie kotka, mebli i akcesoriów, używając wyrażeń przyimkowych z rzeczownikiem w odpowiedniej formie (dziecko odpowiada na pytania dorosłego lub samodzielnie opisuje sytuację).

Pamięć wzrokowa

W tym ćwiczeniu dziecko odtwarza z pamięci (!) sytuację z karty. Można ułatwić mu zapamiętanie położenia kota, mebli i akcesoriów poprzez nazwanie ich położenia jeszcze przed schowaniem, zakryciem karty. W takim przypadku po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania nie trzeba dodatkowo określać już relacji przestrzennych rzeczy.

Owocnej nauki i zabawy!

Do kupienia tutaj.

nowaszkola logo

Wpis powstał przy współpracy z nowaszkoła.com. Nowa Szkoła oferuje wyposażenie szkół, przedszkoli i żłobków, ale również pomoce dydaktyczne, materiały edukacyjne. Koniecznie zerknijcie na asortyment tych dwóch ostatnich kategorii w sklepie internetowym Nowej Szkoły. Ciekawa oferta. Dodatkowo, spora jej część to trudno dostępne pomoce, jak np. ta opisywana we wpisie układanka

Nie chcesz, by ominął Cię kolejny wpis? Polub Przystanek Rodzinka na Facebooku.

Scroll to Top