cz dominacja stronna

Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.8 KSZTAŁTOWANIE SIĘ LATERALIZACJI

Poniższy wpis jest jednym z kilku wpisów z serii „Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia?”. Motywację do jej stworzenia i linki do pozostałych części znajdziecie tutaj.

Świadomość odmiennego sposobu pracy i organizacji otrzymywanych bodźców przez dwie asymetryczne części mózgu, a co za tym idzie sprawniejsze przetwarzanie języka w lewej półkuli skłoniło mnie do celowych działań stymulujących kształtowanie się przewagi właśnie tej „językowej” półkuli.

Pierwsze oznaki preferencji prawej ręki zauważyłam w 9. miesiącu, kiedy u Adasia pojawił się gest wskazywania prawym palcem (obiekty w książkach) lub prawą ręką (obiekty rzeczywiste).

Początki specjalizacji jednej ręki w wykonywaniu czynności precyzyjnych obserwowałam, gdy syn zaczynał używać narzędzi w typowych dla nich funkcjach wymagających dużej precyzji ruchów. Próby samodzielnego jedzenia i mycia zębów odbywały się najczęściej prawą ręką.

SAM
Adaś ćwiczy umiejętność mycia zębów – 10. miesiąc

Obserwowałam także pracę prawej ręki podczas pierwszych doświadczeń w zakresie rysowania. Dbałam więc, by syn trzymał łyżkę i kredki w prawej ręce. Nie miał z tym problemu, gdyż w zdecydowanej większości przypadków sam ją wybierał.

Podczas wchodzenia na schody z naszym podtrzymaniem pod pachami starałam się lekko skręcać jego tułów w prawo, natomiast samodzielne wchodzenie na stopnie na czworakach odbywało się poprzez blokadę lewej nogi w kostce i delikatne uniesienie prawej nogi w części podkolanowej. Takie sposoby wspinania się po schodach nie miały na celu wymuszenia wyboru prawej nogi syna, były natomiast zalecanymi przez rehabilitanta ćwiczeniami mającym na celu niwelowanie asymetrii ciała 1Adasia, która powracała podczas pojawiania się nowych umiejętności motorycznych syna.

SAM

Właściwą dla wieku stymulację kształtowania się dominacji stronnej rozpoczęliśmy już od urodzenia, ćwicząc przewagę lewej półkuli w funkcjach mowy poprzez dostarczanie Adasiowi odpowiednich bodźców językowych.

Podsumowanie, czyli przykłady ćwiczeń, jakie podejmowaliśmy w ramach stymulacji dominacji stronnej:

  • częste mówienie do dziecka z zachowaniem zasad programowania języka (np. komunikaty w 3 os. l.poj, np. Adam je, mama idzie, tata pracuje),
  • czytanie z książeczek i równoczesne pokazywanie początkowo swoim, później palcem dziecka wybranych elementów na obrazkach (nazywanie ich, używanie pełnej nazwy lub onomatopei),
  • nauka odczytywania samogłosek od 9. miesiąca,
  • kierowanie do dziecka pytań typu: gdzie jest…?
  • w 9. i 10. miesiącu zachęcanie do specyficznej manipulacji z wykorzystaniem różnych narzędzi (łyżki, grzebienia),
  • namawianie do podejmowania prób rysowania w 12. miesiącu

Jakie jest wasze zdanie na temat kształtowania się u dziecka lateralizacji? Czy jesteście zwolennikami ćwiczeń dominacji stronnej? Jeśli tak, podzielcie się własnymi pomysłami i doświadczeniem w komentarzach.

Pamiętajcie, że każde dziecko jest inne, a przytoczone przykłady i porady są indywidualne i nie powinny być stosowane bez uprzedniej konsultacji specjalisty.

Nie chcesz, by ominął Cię kolejny wpis? Polub Przystanek Rodzinka na Facebooku.

  1. Wchodzenie na schód rozpoczynające się od prawej nogi powoduje skracanie prawego boku, który jest niestety częściej wydłużany przez syna. Zdecydowanie częściej preferuje bowiem podnoszenie lewej nogi podczas wychodzenia po schodach i skracanie lewego boku
Podobał Ci się ten wpis? Podziel się z innymi!

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry