Zwyczajna para dziecięcych bohaterów, ich prozaiczne, choć zaskakujące, a czasami wyszukane przygody, skrajne, ale prawdziwe emocje i duża dawka humoru. Wszystko spójnie i zwięźle zredagowane w rymowanych i napisanych wierszem historyjkach, dodatkowo barwnie i równie żartobliwie zilustrowanych. Takie są “Pajdohistoryjki” Elżbiety i Witolda Szwajkowskich.
Seria edukacyjna zawiera pięciu zestawów:
- “Pajdohistoryjki z Basią”,
- “Pajdohistoryjki z Jasiem”,
- “Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem”,
- “Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. Nowe przygody”,
- “Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. W Afryce”,
- “Rymowanki-kolorowanki z Basią i Jasiem”.
Dla kogo?
Zestawy polecane są dla dzieci w wieku przedszkolnym, dla grup oraz do ćwiczeń indywidualnych. Z zestawów, prócz nauczycieli wychowania przedszkolnego, mogą korzystać rodzice wspierający i stymulujący prawidłowy rozwój dziecka oraz terapeuci pracujący z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ćwiczone umiejętności i rozwijane kompetencje:
- uwaga (świadome kierowanie uwagi),
- koncentracja,
- słuchanie ze zrozumieniem,
- czytanie ze zrozumieniem (również wczesna nauka czytania – z wykorzystaniem kart, których wierszyki pisane są dużymi drukowanymi literami),
- myślenie logiczne (kojarzenie, wnioskowanie i abstrahowanie),
- słowne redagowanie prostych wypowiedzi,
- rozwijanie słownictwa (wyrażenia i zwroty frazeologiczne, utarte frazy, słownictwo literackie),
- rozbudzanie ciekawości o świecie,
- próba rozumienia emocji i rozmawiania o nich,
- osłuchanie z językiem liryki (szyk zdania inny od potocznego i prozaicznego języka, nierzadkie rymy, liryczny rytm),
- dostrzeganie relacji tekstu i obrazu.
Zalety zestawu:
- teksty i ilustracje drukowane na grubych i twardych, zafoliowanych kartach – możliwość długotrwałego użytkowania zestawu,
- duża interlinia między wierszami, czarny druk tekstu na kontrastującym białym tle, dodatkowo ramkowy kontur, dzięki któremu wiersz oddzielony jest od pytań załączonych pod nim – wyraźny układ graficzny, który jest ułatwieniem, a nie barierą w odbiorze tekstu, ma to szczególnie duże znaczenie dla początkujących czytelników,
- barwne, wyraziste, ale nie jaskrawe ilustracje realistycznie przedstawiają opisywane w tekstach sytuacje, uwypuklając humorystyczny aspekt przygód głównych bohaterów,
- każda karta to zamknięta fabuła, co pozwala indywidualnie dostosować ilość historyjek do możliwości dziecka (m.in. skupienia uwagi), ale i równocześnie stopniowo podnosić poziom koncentracji,
- do wszystkich historyjek autorzy przygotowali pytania pozwalające ocenić stopień zrozumienia treści, ale również dodatkowe pytania, związane z:
- poznawczym kontekstem opowiadanych zdarzeń (np. określanie miejsc opisanych przygód, nowych bohaterów lub wspomnianych w wypowiedziach osób, napotykanych zjawisk itp.)
- warstwą językową (związki frazeologiczne, utarte zwroty, rzadkie określenia itp.),
- zdecydowana większość przedstawionych zdarzeń odwołuje się do doświadczeń bliskich dzieciom, także do całej gamy emocji. Prezentowane sytuacje budują w umyśle dziecka rzeczywisty obraz świata, oswajają z różnymi przeżyciami, m.in. przez utożsamienie siebie z tytułowymi bohaterami,
- materiał językowy (wierszowany, rymowany, rytmiczny tekst, frazeologiczne (a więc często trudne do zrozumienia bez kontekstu) zwroty i wyrażenia, czasami również rzadko używane w mowie codziennej słownictwo) wyróżnia się na tle powszechnych pomocy terapeutycznych (z prostym językiem, nieskomplikowaną składnią naśladującą codzienną mowę, potocznym, ale poprawnym słownictwem) – w tym wypadku więc wydaje się atrakcyjny, bo zdecydowanie odmienny od pomocy edukacyjnych dostępnych na rynku.
Zawartość zestawu:
- 20 kolorowych, dwustronnych tekturowych kart formatu A5 – na awersie umieszczona jest historyjka opisana krótkim wierszykiem (duże drukowane litery) oraz zestaw pytań do tekstu, na odwrocie widnieje ilustracja do wierszyka,
- czarno-biała broszura – zawiera wszystkie wierszyki, pytania do tekstu oraz krótki instruktażowy opis zestawu,
- tekturowa teczka mieszcząca zestaw kart i broszurę.
Zawartość zestawu:
- 20 kolorowych, dwustronnych tekturowych kart formatu A5 – na awersie umieszczona jest historyjka opisana krótkim wierszykiem (duże drukowane litery) oraz zestaw pytań do tekstu, na odwrocie widnieje ilustracja do wierszyka,
- czarno-biała broszura – zawiera wszystkie wierszyki, pytania do tekstu oraz krótki instruktażowy opis zestawu,
- tekturowa teczka mieszcząca zestaw kart i broszurę.
Zawartość zestawu:
- 20 kolorowych, dwustronnych tekturowych kart formatu A5 – na awersie umieszczona jest historyjka opisana krótkim wierszykiem (małe drukowane litery) oraz zestaw pytań do tekstu, na odwrocie widnieje ilustracja do wierszyka,
- czarno-biała broszura – zawiera wszystkie wierszyki (w kolejności alfabetycznej), pytania do tekstu, odpowiedzi na pytania wykraczające poza kontekst sytuacji opowiedzianej w wierszu (nowość względem pozostałych zestawów) oraz krótki instruktażowy opis zestawu,
- tekturowa teczka mieszcząca zestaw kart i broszurę.
Pomoce wydane przez WIR. Recenzowane zestawy do kupienia tutaj.