“Moje dziecko nie mówi. Ćwiczenia dla dzieci słabo mówiących i niemówiących” to zestaw plansz, obrazków i etykiet, które służą do tworzenia schematów najprostszych wzorców komunikacyjnych. Pomoc dedykowana jest dzieciom słabomówiących lub niemówiących. Terapia z wykorzystaniem plansz i graficznych schematów opiera się na powtarzalności ćwiczeń polegających na budowaniu komunikatów językowych, których trudność stopniowo wzrasta.
Obszerny wpis na temat programowania języka dziecka znajduje się we wpisie – Wczesna nauka czytania a rozwój mowy dziecka niemówiącego, rozwijającego język z opóźnieniem i dwujęzycznego.
Dla kogo?
Pomoc przeznaczona jest dla logopedów, terapeutów, nauczycieli szkół specjalnych i powszechnych, rodziców i opiekunów dzieci, u których obserwuje się opóźniony rozwój mowy.
Ćwiczone umiejętności, rozwijane kompetencje:
- powtarzanie prostych wzorców komunikacyjnych:
- rzeczowników w mianowniku, dopełniaczu,
- czasowników w 3. os. l.poj.,
- zdań z rzeczownikami w mianowniku i bierniku,
- tworzenie prostych wzorców komunikacyjnych w oparciu o obrazki:
- rzeczowników w mianowniku, dopełniaczu,
- czasowników w 3. os. l.poj.,
- zdań z rzeczownikami w mianowniku i bierniku,
- nauka zadawania pytań do konkretnych części zdania (kto?, co?, czego?, czego nie lubi?, czego nie ma?),
- czytanie ze zrozumieniem (w oparciu o pytania i obrazek).
Zawartość:
- 13 plansz wzorcowych,
- 64 obrazki,
- 147 etykiet z wyrazami,
- instrukcja z opisem ćwiczeń do każdej planszy na 2 etapach pracy z etykietami i obrazkami.
Charakterystyka pomocy i sposób pracy z zestawem
Wzrastający stopień trudności 13 plansz, na których widnieją schematy wzorców komunikacyjnych do uzupełnienia, ale i równoczesne ograniczenie materiału do podstawowych konstrukcji językowych zaowocowało stworzeniem pomocy, która w 100% skupia się na jednych z pierwszych etapów nabywania systemu językowego przez dzieci.
Czym charakteryzuje się zestaw (czyli materiał graficzny i językowy) oraz praca z zestawem?
- materiał wyrazowy dobrany został według zasady najprostszej artykulacji, po to by dziecko nie miało problemu z powtarzaniem słów (więc nie powinny dziwić konstrukcje typu TATA MA FOKĘ, a trudniejsze do wypowiedzenia JAJKO można zastąpić słowem JAJO),
- wyrazy podzielone zostały na dwa zbiory, a praca z zestawem na dwa etapy:
- pierwszy zbiór to proste do artykulacji wyrazy dwusylabowe zbudowane z sylab otwartych (np. MAPA, ZUPA, BEZA),
- drugi to trudniejsze do artykulacji wyrazy, m.in. jednosylabowe, dwusylabowe (obudowane samogłoską) czy trzysylabowe (np. MLEKO, KLOCKI, BUDUJE),
- bardzo ważna jest sama czynność powtarzania komunikatów tworzonych przez terapeutę, ale i czynność układania przez dziecko obrazków i schematów z etykiet (czyli działanie ręką dziecka),
- kolejne plansze prezentują coraz to trudniejsze konstrukcje, które jednak skupiają się na rzeczownikach w mianowniku, bierniku i dopełniaczu warunkowanych przez konkretne czasowniki (i zestaw nie wykracza poza te przypadki),
- szata graficzna obrazków to stonowane kolory, a przedstawione na nich obiekty nie posiadają bajkowych znamion, ale zbliżone są wyglądem do rzeczywistych postaci, rzeczy i czynności.
Wyrazowe etykiety i obrazki wydrukowane są na grubszym kartonie, a zapinana na rzepy teczka mieszcząca plansze i pozostałe materiały jest solidna.
Publikacja “Moje dziecko nie mówi. Ćwiczenia dla dzieci słabo mówiących i niemówiących” Agnieszki Fabisiak-Majcher i Elżbiety Ławczys wydana została nakładem Wydawnictwa WIR.
Polecam także zestaw krótkich 10 historyjek i korelujących z nimi ćwiczeń wspierających rozwój mowy dziecka, w tym percepcję słuchową, czyli „Opowiadania do słuchania”.