moje pierwsze zdania 1

Układana przygoda z czytaniem – „Moje pierwsze zdania”

Praca z zestawami, polegająca przede wszystkim, ale nie wyłącznie, na układaniu z tafelkowych, poręcznych dla dziecka sylab zdań opisujących ilustracje, daje dziecku poczucie sprawczości, stawiając go w roli aktywnego gracza. Układanki w przekonaniu najmłodszych stają się więc grą, zbliżoną do niejednej dobrej planszówki, choć dla rodzica, nauczyciela czy specjalisty są przemyślaną pomocą terapeutyczną.

moje pierwsze zdania 6

Zawartość:

  • 26 kartonowych dwustronnych tablic:
    • awers – ilustracje wraz z wyszczególnionymi pod nimi białymi polami na zdanie opisujące obrazek oraz dołączone obok sylaby, które przed pierwszych użyciem należy rozerwać,
    • rewers – zdanie opisujące sytuacje na ilustracji,
  • jednostronna instrukcja,
  • tekturowa teczka mieszcząca zestaw tablic i instrukcję.
moje pierwsze zdania 3
moje pierwsze zdania 4
moje pierwsze zdania 5

„Moje pierwsze zdania” są zintegrowane z pierwszą częścią pakietu „Moje sylabki. Zestaw 1.”. 

W zestawie znajdują się zdania zbudowane z sylab otwartych ze spółgłoskami: P, M, B, L, F, W, T, D. 

moje pierwsze zdania 7

Zawartość:

  • 26 kartonowych dwustronnych tablic:
    • awers – ilustracje wraz z wyszczególnionymi pod nimi białymi polami na zdanie opisujące obrazek oraz dołączone obok sylaby, które przed pierwszych użyciem należy rozczepić,
    • rewers – zdanie opisujące sytuacje na ilustracji,
  • jednostronna instrukcja,
  • tekturowa teczka mieszcząca zestaw tablic i instrukcję.
moje pierwsze zdania 8
moje pierwsze zdania 9
moje pierwsze zdania 10

„Moje pierwsze zdania cz.2” są zintegrowane z drugą częścią pakietu „Moje Sylabki. Zestaw 2”.

W zestawie znajdują się zdania zbudowane z sylab otwartych ze spółgłoskami: S, Z, K, G, J, N.

Dla kogo?

  • dla rodziców, nauczycieli dzieci na początkowym etapie nauki czytania Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną®,
  • dla terapeutów do pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji językowej, u których nauka czytania stanowi element terapii.

Zalety zestawu

  • tablice drukowane na twardych, matowych kartach pozbawionych refleksów,
  • ilustracje wyraziste, tętniące kolorem, ale równocześnie niejaskrawe czy pstrokate, realistycznie przedstawiające otaczającą rzeczywistość z bajkową nutą (ład i porządek otoczenia, idylliczne krajobrazy, radosny nastrój, szczęście i spokój bohaterów), skupiające się przede wszystkim na dosłownym i dokładnym odmalowaniu treści zdania, które z sylab układa dziecko,
  • układane z sylab zdania posiadają konkretne znaczenie, których treść wzmocniona jest sugestywnymi ilustracjami odwołującymi się do doświadczeń bliskich dzieciom (rutynowe czynności, zdarzenia z życia codziennego, emocje bliskie dziecku),
  • nieskomplikowany materiał językowy odpowiedni dla dzieci uczących się czytać:
    • sylaby otwarte zbudowane ze spółgłosek: P, M, B, L, F, W, T, D oraz S, Z, K, G, J, N,
    • zdania pojedyncze najczęściej zbudowane z podmiotu, orzeczenia i dopełnień,
  • pomoc logopedyczna poprzez kolorowe ilustracje i element interaktywności (terapeutyczna i dziecięca naprzemienność działań podczas wykonywania zadań i działanie – układanie) ma znamiona gry, co pozytywnie wpływa na motywacje podczas pracy z zestawem.

Jak pracować z tablicami?

Prezentowane niżej sposoby pracy z zestawami odpowiednie są dla dzieci posiadających różne kompetencje i umiejętności, przez co zestaw może długo towarzyszyć dziecku w terapii i zabawie.

1. Sposób zgodny z instrukcją

Autorki – Agnieszka Fabisiak-Majcher, Elżbieta Ławczys – przedstawiają następujące etapy pracy:

  • dziecko czyta sylaby z całego zdania w przypadkowej kolejności,
moje pierwsze zdania wir 16
  • układa wyrazy w pustych polach,
  • nauczyciel może zadawać pytania do poszczególnych słów, np. kto? FELA, co robi? LEPI , co? – BABY

2. Układanie zdania słyszanego z pamięci (ćwiczenie pamięci słuchowej)

Wymiennie stosuję następujący sposób pracy:

  • dziecko czyta sylaby z całego zdania w przypadkowej kolejności,
moje pierwsze zdania wir 7
  • czytam dziecku zdanie umieszczone na rewersie tablicy (dziecko nie widzi zdania),
moje pierwsze zdania wir 4
  • dziecko stara się powtórzyć zdanie,
  • samodzielnie układa z rozsypanych sylab zapamiętane zdanie lub słowo po słowie (wspierane moimi pytaniami o kolejne części zdania).

3. Ćwiczenie pamięci wzrokowej

Urzekające, nie nazbyt szczegółowe, ale wystarczająco dokładne, ilustracje wykorzystać można w zadaniach doskonalących pamięć wzrokową. Wystarczy przed (łatwiejsza wersja) lub po ułożeniu zdania pod ilustracją poprosić dziecko, aby w wyznaczonym przez nas czasie dokładnie obejrzało obrazek. Następnie zakrywamy ilustrację kartką i poprzez pytania, sprawdzamy, ile informacji oraz o jakim charakterze udało się mu zapamiętać (czy zwraca uwagę na właściwości rzeczy, osób, na czynności itp.).

4. Czytanie ze zrozumieniem

Każdą tablicę można wykorzystać, pracując z dzieckiem nad budowaniem struktury wypowiedzeń. Do przeczytanego przez dziecko zdania terapeuta (na kolejnym etapie również dziecko) układa pytania – mniej lub bardziej szczegółowe, na które dziecko stara się odpowiedzieć.

moje pierwsze zdania wir10 2

KTO DAJE FILIPOWI WAGONY?/KTO?

CO DAJE FILIPOWI KOLEGA? /CO?

CO ROBI KOLEGA?/CO ROBI?

KOMU DAJE KOLEGA WAGONY?/KOMU?

moje pierwsze zdania wir10 1

KTO TELEFONUJE DO MAMY?/KTO?

DO KOGO TELEFONUJE IGA?/DO KOGO?

CO ROBI IGA?/CO ROBI?

5. Samodzielne podpisywanie ilustracji

Analityczno-syntetyczne umiejętności potrzebne do zapisywania zdań, słów z sylab można ćwiczyć z dzieckiem, wykorzystując pozostałe z wytłaczanych tablic tafelki. Posłużyć do tego mogą gotowe ilustracje z charakteryzowanych we wpisie zestawów lub innych sprawdzonych pomocy, obrazki z ulubionych dziecięcych książek, a także fotografie z rodzinnych albumów (więcej o tym, jak w kreatywny sposób wykorzystać zdjęcia w terapii i zabawie we wpisie „Warsztat logopedy – cz. 1”).

moje pierwsze zdania wir10 3
moje pierwsze zdania poka i mina
„Poka i Mina. Piłka nożna”
moje pierwsze zdania albercie tyzglodzieju
„Albercie, ty złodzieju!”
moje pierwsze zdania cynamon i trusia
„Cynamon i Trusia”

Pomoc wydana przez WIR. Recenzowane zestawy do kupienia tutaj.

moje pierwsze zdania 2

Nie chcesz, by ominął Cię kolejny wpis? Polub Przystanek Rodzinka na Facebooku.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się z innymi!

Dodaj swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry