Książki o ekologii dla dzieci wyrastają jak grzyby po deszczu. Zjawisko nie powinno dziwić – problem ochrony środowiska dotyczy naszych dzieci, tak samo, jak i nas dorosłych, a krzewienie aktywnych postaw w dziedzinie ekologii wśród młodych obywateli Ziemi – to obowiązek dorosłych. Publikacje “Co zrobić z tą chmurą smogu?” i “Co zrobić z tą górą śmieci?” to książki edukacyjne. W formie często podobnej broszurom – bez zbędnej teorii i apokaliptycznej demagogi, ale z ogromem prostych i konkretnych rozwiązań ograniczających góry śmieci i chmury smogu – zaznajamiają z zagadnieniami ochrony środowiska i ekologicznego stylu życia.
“Co zrobić z tą górą śmieci?”
“Co zrobić z tą górą śmieci?” śmiało nazwać można pierwszym podręcznikiem do ekologii dla dzieci. Autorzy poważnie traktują tutaj swoich odbiorców. Lektura prezentuje doniosłe problemy współczesnego świata – konsupcjonizm, nierozważne, a nawet bezmyślne użytkowanie wytwarzanymi przez człowieka dobrami, nieumiejętne segregowanie śmieci.
W książce przeważają jednak treści proekologiczne oraz konkretne rozwiązania wspomnianych zagrożeń środowiska. Autorzy skupiają się na prostych, możliwych do wcielania w życie przez dzieci, praktycznych sposobach ograniczających dosłowne góry śmieci na lądach i plamy plastiku na oceanach.
Rezygnacja z przedmiotów jednorazowego użytku, wielokrotne użycie przedmiotów (oddawanie, sprzedawanie, wymiana), prawidłowe segregowanie odpadów, racjonalne gospodarowanie odpadami organicznymi i przede wszystkim szerzenie przekonania, że każdy z nas ma swój wkład w rozwój lub degradację Ziemi – to przykłady działań, do których zachęca publikacja.
Autorzy skutecznie przekonują, że ekologiczny styl życia może być cool.
“Co zrobić z tą chmurą smogu?”
W drugiej część serii ekologicznych książek dla dzieci pojawia się (również obecna w “Co z tą górą śmieci?”) doktor Nadzieja Zielonka, która przytacza konkretne dane liczbowe, ostrzega przed konsekwencjami nieodpowiedzialnej działalności człowieka oraz ogłasza alarm smogowy.
Książka “Co zrobić z tą chmurą smogu?” bardziej analitycznie (niż miało to miejsce w pierwszej części serii w przypadku tematu zaśmiecania Ziemi) przedstawia problem smogu w Polsce. Opisuje jego przyczyny, pochylając się nad czterema głównymi źródłami (piece grzewcze, transport, przemysł i energetyka).
Przede wszystkim proponuje dwojakie rozwiązania – te, które poczynić może każdy z nas, bez względu na wiek (np. oszczędzanie prądu, używanie roweru, zwyczajnej hulajnogi, komunikacji miejskiej w miejsce samochodu), ale i te, które zależne są od rządów i przemysłu (m.in. rozwijanie odnawialnej energetyki, ograniczenie ruchu samochodów w miastach).
Tytułowe książki o ekologii dla dzieci śmiało można określić aktywnościowymi. Prezentują konkretne rozwiązania problemów i zachęcają do przemyślanych działań, opartych na wcześniej stworzonym planie. I tak na koniec pierwszej i drugiej część serii czytelnik staje przed zadaniem opracowania indywidualnego: “antyśmieciowego planu dla Ziemi” oraz “planu antysmogowego”.
“Co zrobić z tą górą śmieci?” Małgorzaty Ogonowskiej, Artura Rogosia z ilustracjami Maćka Blaźniaka oraz “Co zrobić z tą chmurą smogu?” Małgorzaty Ogonowskiej, Artura Rogosia z ilustracjami Oleksandry Balyckiej ukazały się nakładem wydawnictwa Adamada.
Pozostając w temacie środowiska naturalnego i jego ochrony, sprawdźcie koniecznie, jak wygląda natura okiem znakomitych przyrodników wszech czasów w książce: „Wielkie przygody w świecie przyrody”.