Czy warto edukować dzieci w hiszpańskiej szkole? Jaką szkołę wybrać dla dziecka – międzynarodową czy hiszpańską? Jak zapisać dziecko do szkoły w Hiszpanii? Na te i inne pytania odpowiadamy we wpisie.
Rodzinna przeprowadzka do Hiszpanii, prędzej czy później wiąże się z zapisem dzieci do szkoły. Później – bo w świetle prawa edukacja domowa może być dla niektórych rodzin rozwiązaniem idealnym. Prędzej – bo nowe umiejętności językowe, zanurzenie w kulturze odmiennej od polskiej, a nadto edukacja, jaką zdobywa się w stacjonarnej szkole hiszpańskiej, daje jeszcze coś więcej. To poczucie, że dziecko, ale i cała rodzina, staje się obywatelem świata, tolerancyjnym i otwartym na różnorodne doświadczenia.
Jak zapisać dziecko do szkoły w Hiszpanii?
Edukacja hiszpańska
Hiszpański system edukacji dzieli się na cztery etapy, z których dwa są obowiązkowe.
Edukacja opcjonalna:
- Żłobek (Guarderia) – 0 – 3 lat
- Przedszkole (educación infantil) – 3 – 6 lat
- Szkoła średnia II stopnia (bachillerato – odpowiednik matury) – 16 – 18 lat
- Szkoła wyższa (Diplomatura) – 3 lata
- Szkoła wyższa (Licenciatura) – 2 lata
Edukacja obowiązkowa:
- Szkoła podstawowa (educación lub escuela primaria) – 6 – 12 lat
- Szkoła średnia (educación secundaria obligatoria – E.S.O) – 12 – 16 lat
Jak wybrać szkołę?
W Hiszpanii obowiązuje rejonalizacja, czyli dziecko zapisuje się do szkoły najbliższej miejsca zamieszkania. Jeśli posiadacie już stały meldunek, to wybór szkoły jest prosty.
Zameldowanie w Hiszpanii, czyli el Padrón – Certificado de empadronamiento
Jeśli jednak szukacie dopiero miejsca zamieszkania i uzależniacie go od konkretnej szkoły, z pomocą przyjść może mapa. Wyszukiwarka placówek i ośrodków edukacyjnych – https://www.gobiernodecanarias.org/educacion/web/centros/centros_educativos/buscador-centros-openlayers/
Poziom edukacji hiszpańskiej zależy od konkretnej szkoły. Opinii na temat placówek jest tyle, ile wypowiadających się na ten temat osób. Nie ulega wątpliwości, że przed zapisaniem dziecka do szkoły warto zrobić rozeznanie w społeczności lokalnej, ale i wśród Polonii, która dzieci posyła właśnie do interesującej ją szkoły.
Szkoły państwowe są bezpłatne. Jak w każdym kraju istnieją również płatne szkoły międzynarodowe (Colegio Internacional Costa Adeje), które jednak mogą ułatwić przejście dziecka poprzez kontynuację nauki w znanym języku, np. angielskim. Wybór szkoły zależy więc nie tylko od kwestii finansowych, ale i motywacji do nauki języka hiszpańskiego.
Jakie dokumenty są potrzebne do zapisania dziecka do szkoły?
Aby zapisać dziecko do szkoły publicznej potrzebne są:
- międzynarodowe akty urodzenia dziecka do odebrania w urzędzie stanu cywilnego w Polsce – Partida de Nacimiento ,
- paszporty rodziców – Pasaporte del padre i de la madre,
- numery NIE rodziców – NIE del padre i de la madre,
- empadronamiento dzieci – Certificado de empadronamiento,
- karta zdrowia dziecka (wystarczy EKUZ) – Cartilla de la Seguridad Social,
- karty szczepień (wystarczą kserokopie) – Fotocopia de las Vacunas del alumno,
- zdjęcia legitymacyjne – Fotografias
- świadectwa z poprzednich lat nauki w kraju innym niż Hiszpania – Certificado de graduacion de clase.
Jak zapisać dziecko do szkoły w Hiszpanii? Instrukcja krok po kroku
Są dwie drogi zapisu dziecka do szkoły. Pierwsza – online wraz z obywatelami Hiszpanii, która rozpoczyna się wczesną wiosną. Druga – po zakończeniu rekrutacji online, we wrześniu (w wakacje administracja szkoły nie działa!).
Z doświadczeń znajomych wiemy, że jeśli posiada się zgromadzone dokumenty, nie warto zostawiać zapis dziecka na ostatnią chwilę, czyli na początek roku szkolnego. Oczekiwania na miejsce w szkole mogą trwać kilka tygodni, to długo, nawet biorąc pod uwagę fakty, iż szkoła w Hiszpanii rozpoczyna się w 2. tygodniu września. Oczywiście ostatecznie kurator do spraw edukacji musi zapewnić miejsce dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu.
Jeśli zdecydujecie przystąpić do rekrutacji wiosennej, wszelkie kroki dokonywać będziecie zgodnie z kalendarzem rekrutacji publikowanym kilka dni wcześniej przed rozpoczęciem zapisów online na stronie kanaryjskiego rządu
Rejestracja uczniów i studentów dostępna jest tutaj – https://www.gobiernodecanarias.org/educacion/web/estudiantes/admision_alumnado/
Na początek na ekranie powyżej wybrać należy odpowiedni poziom edukacyjny dziecka (np. Educación Infantil y Educación Primaria).
Następnie przejść do wyboru odpowiedniego formularza wybierając podpunkt 1. SOLICITUD DE PLAZAS.
Z powyższego należy wybrać opcję GENERADOR DE SOLICITUDES – czyli generator wniosków, aby się do niego zalogować, polecamy wyrobić wcześniej Certificado digital, czyli hiszpański podpis elektroniczny, ponieważ jest jedną (najsprawniejsza naszym zdaniem) z kilku opcji identyfikacji swoich danych na wspomnianej stronie. Wybierając powyżej opcję CONSULTA DEL ESTADO DE LA SOLICITUD, możemy sprawdzić status już złożonego wniosku przy pomocy numeru który otrzymamy po jego wypełnieniu.
Po wypełnieniu wstępnego (ale i ewentualnych dalszych kroków w rekrutacji) formularza z danymi dziecka, rodzica oraz wybranymi szkołami (wybór dotyczy 3 placówek, na wypadek ograniczonej liczby miejsc w pozostałych) otrzymuje się potwierdzenie mailem. Wraz z unikalnym kodem wniosku, ten kod służy również w celu sprawdzenia statusu. Należy pilnować kalendarza rekrutacji, gdyż o kolejnych krokach rejestracji i dopełnianiu formalności nie jest się informowanym przez administrację.
Wbrew pozorom rekrutacja online przebiega sprawnie, jeśli posiada się wszelkie dokumenty potrzebne do zapisu dziecka do szkoły. Po otrzymaniu miejsca przez dziecko w wybranej placówce, szkoła może poprosić również o dokumentację papierową, która zanosi się już do sekretariatu.
Teneryfa – atrakcje dla dzieci – nasz TOP 15.