Jako logopeda z zainteresowaniem sięgnęłam po najnowszą publikację Agnieszki Bali. Książka zwróciła moją uwagę ze względu na praktyczne podejście do obserwacji i wspierania rozwoju dzieci w wieku 3-6 lat. W swojej codziennej praktyce zawodowej często poszukuję narzędzi, które pozwalają na systematyczną i kompleksową ocenę postępów małych pacjentów, dlatego postanowiłam przyjrzeć się bliżej tej pozycji.
Wyczekiwana odpowiedź na potrzeby środowiska
W dobie rosnących wymagań wobec nauczycieli przedszkolnych i terapeutów, brakowało pozycji, która w tak przemyślany sposób łączyłaby teorię z praktyką. Autorka, bazując na swoim ponad 20-letnim doświadczeniu, stworzyła publikację systematyzującą wiedzę o rozwoju dziecka i dostarczającą konkretnych narzędzi do pracy. To, co szczególnie cenne, to oparcie treści na najnowszych badaniach neurobiologicznych i psychologicznych, co czyni książkę niezwykle aktualną i wartościową.
Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.7 ROZWÓJ SPOŁECZNY DZIECKA
Jak kochać dziecko? “Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka”
Jak być dobrą mamą? Jak być dobrym tatą? 10 prostych podpowiedzi dla rodziców tęskniących za zdrowym rodzicielstwem
Metoda sylabowa i pomoce do nauki czytania, które efektywnie wykorzystują możliwości dziecka
Rozwój motoryki małej dziecka a układanki manipulacyjne — ćwiczenia wspierające pracę dłoni i palców
Trening żucia i nie tylko! Jak mioGRYZIE™, czyli zdrowe przekąski dla dziecka rewolucjonizują terapię logopedyczną.
“Rusz głową!” – zabawne i mądre łamigłówki dla dzieci
Zabawki z serii Koci Domek Gabi – idealne na prezent dla małych dziewczynek
Zabawy w kategoryzowanie jako ważny etap rozwoju dziecka – jak wspierać i kształtować tę umiejętność?
“Historyjki obrazkowe na koncentrację” – nie tylko ćwiczenia koncentracji uwagi i spostrzegania wzrokowego
Dlaczego nasz syn nie chodzi do szkoły? Edukacja domowa z naszej perspektywy – formalności, obowiązki, zalety i wady
Gra “Zaczarowane drzewo” – jak sprostać wyzwaniom magicznej przyrody – recenzja
Materiały edukacyjne online – czy Internet może zastąpić nauczyciela?
Zegar do nauki czasu dla dzieci
Recenzja książki “Kret sam na scenie” – kiedy strach staje się główną rolą
Treści
Książka została podzielona na trzy główne części odpowiadające grupom wiekowym: 3-latki, 4-latki oraz 5-6-latki. W każdej z nich znajdziemy szczegółowe arkusze obserwacji oraz treningi rozwojowe w trzech kluczowych obszarach: umiejętności motoryczne, wzrokowe i słuchowe. Taka struktura pozwala na systematyczne monitorowanie postępów dziecka i planowanie dalszych działań terapeutycznych.
Każdy rozdział zawiera precyzyjnie opracowane arkusze obserwacji, które umożliwiają dokładne śledzenie rozwoju dziecka, oraz zestaw konkretnych ćwiczeń i aktywności wspierających rozwój w danym obszarze. Szczególnie cenne są praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia obserwacji i implementacji ćwiczeń.
Wartość merytoryczna i przesłanie
Największą wartością publikacji jest jej praktyczny wymiar. Autorka nie poprzestaje na teoretycznych rozważaniach, ale dostarcza gotowych narzędzi do pracy z dziećmi. Przesłanie książki jest jasne: każde dziecko rozwija się w swoim tempie i potrzebuje indywidualnego podejścia. Publikacja wspiera nauczycieli i terapeutów w profesjonalnym planowaniu i realizacji tego procesu.
Format A4 sprawdza się doskonale w codziennej pracy, a 68 stron zawiera to, co niezbędne, bez zbędnego rozbudowywania treści. Arkusze są przejrzyste i czytelne, z odpowiednią ilością miejsca na notatki. Szata graficzna jest stonowana i funkcjonalna, co odpowiada profesjonalnemu charakterowi publikacji.
“Arkusze obserwacji i treningi rozwojowe dla dzieci w wieku 3-6 lat” to pozycja obowiązkowa dla każdego nauczyciela wychowania przedszkolnego i terapeuty. Łączy w sobie aktualną wiedzę teoretyczną z praktycznymi narzędziami, wspierając profesjonalistów w ich codziennej pracy. To nie tylko książka – to kompleksowe narzędzie pracy, które powinno znaleźć się w każdej placówce zajmującej się edukacją i terapią dzieci w wieku przedszkolnym.