Jako logopeda z zainteresowaniem sięgnęłam po najnowszą publikację Agnieszki Bali. Książka zwróciła moją uwagę ze względu na praktyczne podejście do obserwacji i wspierania rozwoju dzieci w wieku 3-6 lat. W swojej codziennej praktyce zawodowej często poszukuję narzędzi, które pozwalają na systematyczną i kompleksową ocenę postępów małych pacjentów, dlatego postanowiłam przyjrzeć się bliżej tej pozycji.
Wyczekiwana odpowiedź na potrzeby środowiska
W dobie rosnących wymagań wobec nauczycieli przedszkolnych i terapeutów, brakowało pozycji, która w tak przemyślany sposób łączyłaby teorię z praktyką. Autorka, bazując na swoim ponad 20-letnim doświadczeniu, stworzyła publikację systematyzującą wiedzę o rozwoju dziecka i dostarczającą konkretnych narzędzi do pracy. To, co szczególnie cenne, to oparcie treści na najnowszych badaniach neurobiologicznych i psychologicznych, co czyni książkę niezwykle aktualną i wartościową.
“Honeycombs – plastry miodu” – inteligentna rozrywka już od najmłodszych lat
Prezenty na święta dla dzieci w wieku 0-7 lat – ponad 30 najlepszych pomysłów
Zabawki edukacyjne dla dzieci – tajemnice świata widziane okiem dziecka
Jak nauczyć dziecko ortografii?
Czego rodzic nie powinien mówić dzieciom? Jak unikać negatywnych zwrotów w wychowaniu
Kolekcja “Zwierz się zwierza” – książki o emocjach dla dzieci
“Hela i Tomek” – aktywizująca seria książeczek dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
“Mrowisko” – niepozorna gra planszowa dla najmłodszych
System Edukacji PUS – powszechne i sprawdzone przez pokolenia narzędzie do nauki, zabawy i terapii
Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.9 WCZESNA NAUKA CZYTANIA
“Co oni mówią? Co oni myślą?” – odczytywanie emocji w zachowaniu i języku
UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE – moja recepta na sprawny rozwój mowy i myślenia logicznego dziecka
Jak być dobrą mamą? Jak być dobrym tatą? 10 prostych podpowiedzi dla rodziców tęskniących za zdrowym rodzicielstwem
Zdrowy zgryz zaczyna się od połykania. Przewodnik dla świadomych rodziców
Diamentowy kod – błyskotliwa łamigłówka dla poszukiwaczy skarbów
Treści
Książka została podzielona na trzy główne części odpowiadające grupom wiekowym: 3-latki, 4-latki oraz 5-6-latki. W każdej z nich znajdziemy szczegółowe arkusze obserwacji oraz treningi rozwojowe w trzech kluczowych obszarach: umiejętności motoryczne, wzrokowe i słuchowe. Taka struktura pozwala na systematyczne monitorowanie postępów dziecka i planowanie dalszych działań terapeutycznych.
Każdy rozdział zawiera precyzyjnie opracowane arkusze obserwacji, które umożliwiają dokładne śledzenie rozwoju dziecka, oraz zestaw konkretnych ćwiczeń i aktywności wspierających rozwój w danym obszarze. Szczególnie cenne są praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia obserwacji i implementacji ćwiczeń.
Wartość merytoryczna i przesłanie
Największą wartością publikacji jest jej praktyczny wymiar. Autorka nie poprzestaje na teoretycznych rozważaniach, ale dostarcza gotowych narzędzi do pracy z dziećmi. Przesłanie książki jest jasne: każde dziecko rozwija się w swoim tempie i potrzebuje indywidualnego podejścia. Publikacja wspiera nauczycieli i terapeutów w profesjonalnym planowaniu i realizacji tego procesu.
Format A4 sprawdza się doskonale w codziennej pracy, a 68 stron zawiera to, co niezbędne, bez zbędnego rozbudowywania treści. Arkusze są przejrzyste i czytelne, z odpowiednią ilością miejsca na notatki. Szata graficzna jest stonowana i funkcjonalna, co odpowiada profesjonalnemu charakterowi publikacji.
“Arkusze obserwacji i treningi rozwojowe dla dzieci w wieku 3-6 lat” to pozycja obowiązkowa dla każdego nauczyciela wychowania przedszkolnego i terapeuty. Łączy w sobie aktualną wiedzę teoretyczną z praktycznymi narzędziami, wspierając profesjonalistów w ich codziennej pracy. To nie tylko książka – to kompleksowe narzędzie pracy, które powinno znaleźć się w każdej placówce zajmującej się edukacją i terapią dzieci w wieku przedszkolnym.