co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 2

“Co oni mówią? Co oni myślą?” – odczytywanie emocji w zachowaniu i języku

Odczytywanie emocji zakodowanych w zachowaniu i języku jest jedną z ważniejszych kompetencji zapewniających prawidłowe relacje w społeczeństwie. Jak jednak odczytać to, co niewypowiedziane? Nasza mimika, gesty i postawa ciała potrafią przekazać wiele emocji. Dodatkowo w połączeniu z komunikatem językowym są nośnikiem różnorodnych treści i znaczeń. “Co oni mówią? Co oni myślą? Ćwiczenia rozwijające umiejętność nazywania emocji” okazują się być sporą pomocą w rozpoznawaniu i nazywaniu uczuć, nastrojów i emocji zakodowanych na twarzy, przekazywanych w postawie ciała, w zachowaniu, ale i poprzez dopełniające je wypowiedzi. Publikacja przedstawia prosty algorytm, z pomocą którego krok po kroku dziecko uczy się odczytywać widziane, a nie zawsze nazywane wprost emocje w zachowaniu i języku.

co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 1

Zawartość

Książka w formie ćwiczeń rozwijających umiejętność nazywania emocji liczy 120 kolorowych stron, w skład których wchodzi:

  • 54 całostronicowych fotografii dla dziecka (strony parzyste),
  • pytania tworzące spójny tok rozmowy dziecka z dorosłym – terapeutą, rodzicem, nauczycielem (strony nieparzyste)

Publikacja zbindowana jest drutową spiralą. To bardzo praktyczne rozwiązanie pozwalające przedstawiać w polu widzenia dziecka wyłącznie jemu dedykowaną do ćwiczeń ilustrację, a terapeucie ewentualnie śledzić konspekt rozmowy.

Dla kogo?

Proponowane w książce fotografie i załączone do nich pytania, dzięki skupieniu uwagi dziecka na mimice, gestach oraz kontekście sytuacyjnym (m.in. otoczenie, czas, relacja z innymi bohaterami zdjęcia) pomagają krok po kroku (z pytania na pytanie) rozpoznawać i nazywać emocje widziane na twarzy, przekazywane w postawie ciała, w zachowaniu, ale i poprzez komunikaty językowe.

Publikacja dedykowana jest m.in. dzieciom i młodzieży z trudnościami w obszarach umiejętności społecznych (w tym ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną). Sprawdzi się w terapii indywidualnej i grupowej.

Typy zadań

Publikacja podzielona jest na 3 części:

  • Co oni mówią? – na zdjęciach w tej części chmurki z ostrymi zakończeniami idącymi od ust wskazują, że osoba coś mówi (zadaniem dziecka jest odczytać emocje ukryte w zachowaniu i wyglądzie osoby i spróbować uzupełnić chmurki przykładową wypowiedzią).
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 27
  • Co oni myślą? – chmurki z kółeczkami idącym od głowy informują, że osoba o czymś myśli.
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 28
  • Co oni mówią? Co oni myślą? – na zdjęciach są dwie osoby: jedna mówi, druga myśli.
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 29

Sposób pracy z ćwiczeniami

Dorosły prezentuje dziecku konkretną fotografię (i pozostawia ją w zasięgu jego wzroku), a rozmowa dotycząca zdjęcia toczy się zgodnie z kolejno pojawiającymi się w konspekcie pytaniami.

Po spostrzeżeniu osoby lub kilku postaci widniejących na ilustracji (Kto jest na zdjęciu?), dziecko próbuje opisać jej/ich wygląd. Pytania dorosłego skupiają się wyłącznie tylko na tych cechach wyglądu i mowy ciała, które w konkretnym przypadku są nośnikami treści, czyli wyrażają emocje (np. Co płynie po policzkach dziewczyny? Jakie usta ma dziewczyna? Czy pan marszczy nos i brwi? Gdzie patrzy chłopiec?). Dziecko z pomocą pytań dorosłego próbuje wnioskować o znaczeniu wymienianych gestów i zachowań (O czym to świadczy? Na co to wskazuje? Dlaczego pan gestykuluje?).

co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 11
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 12
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 13
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 14

Kolejna grupa pytań zogniskowana jest wokół okoliczności świata przedstawionego na ilustracji – konkretnego miejsca, otoczenia, rekwizytów, ubrań (Gdzie są dziewczyna i chłopak? Jakiego koloru są ich ubrania? Co znajduje się przed dziewczyną i chłopakiem?).

co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 15
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 16
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 17

Padające następnie pytania ‘dlaczego’ z dodaniem czynności kierują uwagę dziecka na przyczynę konkretnego zachowania bohaterów (Dlaczego klaszcze? Dlaczego patrzą przez lupę? Dlaczego chłopak robi zdjęcie?).

W następnym etap ćwiczeń dziecko stara się wskazać, które z wymienionych kilku zdań pasuje do sytuacji przedstawionej na zdjęciu.

co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 21
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 22
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 23

Końcowe zadanie sprawdza, czy dziecko potrafi odczytać i nazwać, co czuje osoba na zdjęciu. Wyboru należy dokonać z trzech zaproponowanych emocji.

co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 24
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 25
co oni mowia co oni mysla odczytywanie emocji 26

Publikacja “Co oni mówią? Co oni myślą? Ćwiczenia rozwijające umiejętność nazywania emocji” Amandy Hopkins ćwicząca odczytywanie emocji w zachowaniu i języku ukazała się nakładem Wydawnictwa Harmonia.

Do rozmowy o emocjach i relacjach społecznych polecam również “Pajdohistoryjki”. O rymowanej serii historyjek przeczytać można we wpisie – „Pajdohistoryjki” – pretekst do zabaw językowych, rozmów o sobie i świecie oraz zachęta do małych i dużych podróży.

pajdohistoryjki

Jeśli z kolei szukacie literatury w nurcie bajkoterapii, czyli opowiadań i bajek wspomagających rozwój emocjonalny dziecka, koniecznie zerknijcie na „Zwierz się zwierza. Bajki o ważnych emocjach i wielkich wyzwaniach”, cykl „Niewielka książka o wielkich emocjach” oraz picturebook „Co robią uczucia?”.

zwierz sie zwierza bajki o emocjach 42
ksiazki o emocjach dla dzieci 4
co robia uczucia tina oziewicz 2

Scroll to Top