Współcześnie dzieci nie zawsze mają wystarczająco okazji (takich, jak chociażby samodzielność w samoobsłudze, ruch) do swobodnego i mimowolnego ćwiczenia precyzji ruchów ręki i koordynacji wzrokowo-ruchowej, czyli umiejętności manualnych stanowiących istotę sprawnego i czytelnego pisania. Nauka pisania jest obok czytania podstawową umiejętnością nabywaną w szkole. Pojawiające się wtedy trudności związane z techniką pisania skutkujące niskim poziomem graficznym pisma, określane terminem “dysgrafia”, przysparzają różnego rodzaju trudności w nauce, a w efekcie wpływają na rozwój psychiczny dziecka. Jak temu zaradzić?
Seria zeszytów “Dysgrafia” jest skierowana do osób zmagających się z dysgrafią, oferując szeroki zakres ćwiczeń na dysgrafię, które mają na celu usprawnienie motoryki małej. Program ten został zaprojektowany, aby pomóc użytkownikom w stopniowym przezwyciężaniu trudności związanych z tą specyficzną trudnością w nauce pisania, proponując różnorodne dysgrafia ćwiczenia dostosowane do indywidualnych potrzeb i poziomu umiejętności. Zbiory te obejmują ćwiczenia na trzech poziomach zaawansowania, co pozwala na dokładne dopasowanie materiału do umiejętności i postępów uczącego się.
Dodatkowo, zeszyty “Kaligrafia” i “Kaligrafia dla najmłodszych” skupiają się na dalszym rozwijaniu umiejętności pisania, oferując ćwiczenia mające na celu wypracowanie kształtnego i czytelnego stylu pisma. Te materiały są doskonałym uzupełnieniem ćwiczeń na dysgrafię, ponieważ nie tylko wspierają rozwój motoryczny, ale również koncentrują się na estetyce i poprawności pisania. Przy ich pomocy, osoby borykające się z dysgrafią mogą nie tylko pokonać trudności związane z techniką pisania, ale również nauczyć się, jak sprawić, by ich pismo było zarówno piękne, jak i funkcjonalne.
Szczegółowo o rozwoju motorycznym i manualnym dziecka oraz stymulacji ruchowej w pierwszym roku życia z praktycznego punktu widzenia pisałam we wpisie Jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.2 SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA I MANUALNA.
O technice pisania starszych przedszkolaków oraz uczniów u szkolnego progu pisałam przy okazji charakteryzowania zestawu „Nauka pisania” oraz „Sylaby i zdania do pisania”.
DYSGRAFIA. Ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Poziom 1
Ćwiczenia zawierają 40 kart formatu A4 i dedykowane są 3- i 4-latkom.
Dziecko wykonując zadania, używa nie tylko ołówka, ale i kredek, pisaków, farb i plasteliny.
Elementarne ćwiczenia w dużej mierze skupiają się na:
- zamalowywaniu dużych płaszczyzn,
- rysowaniu różnej wielkości (od większych – dłuższych i mniejszych – krótszych) prostych linii w pionie, poziomie i po skosie z zachowaniem narzuconego kierunku kreślenia,
- kreśleniu formy kulistych okrężnymi ruchami,
- rysowaniu kształtów łukowatych po śladzie.
Proponowane karty pracy odnoszą się do dziecięcych doświadczeń i upodobań (zwierzęta, zabawki, jedzenie).
Redagowane polecenia (pisane w 2 os. l.poj.) w zamyśle autorek kierowane wprost do dzieci, kładą nacisk na moc sprawczą rysowania najmłodszych, dlatego dziecko proszone jest m.in. o dorysowywanie strumieni wody wylewających się z konewki, które pomagają zdrowo i wysoko rosnąć kwiatom, kończenie na ciele węża wzoru z łusek, który cieszyć będzie gada czy tworzenie kolejnych rzędów igieł dumnego ze swojego “ubrania” jeża.
DYSGRAFIA. Ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Poziom 2
Ćwiczenia zawierają 40 kart formatu A4 i dedykowane są 5- i 6-latkom.
Zadania polegają na:
- rysowaniu po śladzie najczęściej tematycznych wzorów, symetrycznych, o zmiennej wielkości, które nierzadko są punktem wyjścia do samodzielnych prób kreślenia podobnych obrazów,
- kreśleniu figur, szlaczków,
- obrysowywaniu szablonów,
- rysowaniu kształtów poprzez łączenie punktów linią ciągłą, łukiem,
- kolorowaniu rysunków – mniejszych konturów.
W zestawie nie brakuje lubianych “labiryntów” czy łączenia na zasadzie odnajdywania wspólnej drogi obrazków kojarzonych ze sobą. Ćwiczenia grafomotoryczne łączone są z ćwiczeniami poprawiającymi spostrzegawczość. Dziecko szuka więc szczegółów, uzupełnia elementy i kojarzy formy.
DYSGRAFIA. Ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Poziom 3
Ćwiczenia zawierają 47 kart formatu A4 i dedykowane są 7- i 8-latkom.
Ćwiczenia pierwszej części skupiają się na obrysowywaniu szablonów przypominających kolejne litery alfabetu lub wzorów, szlaczków i obrazków, w które wkomponowane zostały litery.
Zadania drugiej części polegają na rysowaniu po śladzie i linii przerywanej w celu dopełniania ilustracji tematycznych. Każda z nich zogniskowana została tematycznie wokół innej litery (zapisanej pisemnie małą i wielką literą w rogu strony).
“Małymi kroczkami” – Kaligrafia
Zeszyt ćwiczeń liczący 50 kart formatu A4 “Kaligrafia” z serii “Małymi kroczkami” dedykowany jest uczniom klas zerowych i pierwszych szkoły podstawowej. Karty pracy kładą nacisk na wypracowanie kształtnego i czytelnego stylu pisma – osobno każdej litery alfabetu.
Strony zeszytu poświęcone są ćwiczeniom kolejnych liter alfabetu. Karta zawiera prezentację wzoru (wielka i mała litera) z zaznaczeniem kierunku kreślenia śladu ołówkiem. Następnie już w liniaturze dziecko zachęcane jest do rysowania liter – najpierw po liniach przerywanych, następnie już samodzielnie. Liniatura występuje w dwóch rozmiarach, dzięki czemu dziecko stopniowo zmniejsza wielkość kreślonych liter.
Kaligrafia — ćwiczenia i przykłady kart pracy:
Karty pracy pozwalają na ćwiczenie liter wyłącznie w izolacji – nie ma zadań, w których dziecko łączy poszczególne litery w sylaby, wyrazy, bądź zdania.
Liniatura jest przejrzysta, wyraźna i zróżnicowana pod względem wielkości i natężenia koloru linii, co bardzo ułatwia kreślenie liter.
Kaligrafia dla najmłodszych
“Kaligrafia dla najmłodszych” to zestaw 50 kart formatu A4. Przeznaczony jest dla uczniów rozpoczynających naukę pisania liter.
Kolejność liter zgodna jest, jak zapewnia autorka, z etapami kształtowania sprawności grafomotorycznych, nie zawsze więc ćwiczenia wielkiej litery odbywają się równolegle z ćwiczeniami małej oraz nie w kolejności alfabetycznej.
Wzory są czytelne, liniatura wyraźna. Dziecko ma możliwość ćwiczenia pisania poszczególnych liter (w dużej i małej skali), ale i ich połączeń oraz całych wyrazów.
Kaligrafia — ćwiczenia i przykłady kart pracy:
Seria “DYSGRAFIA. Ćwiczenia usprawniające motorykę małą“, “Kaligrafia dla najmłodszych” oraz “Małymi kroczkami – kaligrafia” ukazały się nakładem wydawnictwa WIR.
Z kolei o serii “Dyslekcja”, czyli zbiorze zadań pozwalający usprawniać zaburzone funkcje poznawcze młodszych dzieci, przede wszystkim w wieku przedszkolnym i pierwszych latach szkolnych pisałam we wpisie O trzech takich, co przeciwdziałają dysleksji.