gra sprzatanie kapitan nauka 36

Gra edukacyjna „Sprzątanie” od Kapitana Nauki wymiata – nie tylko kłębki kurzu

Jak zachęcić dzieci do regularnego sprzątania i wyrobić w nich wewnętrzną potrzebę porządkowania przestrzeni wokół siebie? Nasza recepta to dobry przykład dorosłych, stopniowe przyuczanie i przede wszystkim pozytywnie nastawienie do porządków. Gra edukacyjna „Sprzątanie” wraz z popularnym wśród najmłodszych dzieci loteryjkowym mechanizmem, barwną szatą graficzną, humorystycznie potraktowanym brudem (przestraszone, ale sympatyczne kłębki kurzu) i wyeksponowaną w grze siłą sprawczą dzieci (poprzez dosłowne wymiatanie kurzu) sprawia, że sprzątanie staje się zabawą. Najpierw dosłowną – podczas rozgrywek, a chwilę później we własnych pokojach, może nie z anachroniczną, choć kiedyś bardzo przydatną miotłą, lecz nieco bardziej hałaśliwym, ale zdecydowanie bardziej efektywnym odkurzaczem.

gra sprzatanie kapitan nauka 1

Zawartość

Gra mieszcząca się w dużym pudełku zawiera:

  • 4 dwustronne tekturowe plansze – awersy przedstawiają szafki z 5 przedmiotami, rewersy pomieszczenia (salon, kuchnię, pokoje dziecięce),
gra sprzatanie kapitan nauka 32
  • 40 żetonów z przedmiotami w 10 rodzajach: skarpetki, lampy, krzesła lub fotele, garnki, koszulki, czapki, samochodziki, lalki, kubki i poduszki,
gra sprzatanie kapitan nauka 12
  • 2 żetony z miotłami,
gra sprzatanie kapitan nauka 17
  • 8 żetonów z kłębkami kurzu (niebieskimi i czerwonymi),
gra sprzatanie kapitan nauka 16
  • 4 miotły,
gra sprzatanie kapitan nauka 18
  • skrzynia do złożenia,
gra sprzatanie kapitan nauka 10
  • instrukcja.
gra sprzatanie kapitan nauka 2

Przedział wiekowy

  • wiek sugerowany przez producenta: 3-7 lat,
  • nasza sugestia: poszczególne elementy gry pod nadzorem dorosłego posłużyć mogą młodszym dzieciom w zabawie i terapii (segregacja, sekwencje, pamięć wzrokowa i słuchowa), memory z mniejszą liczbą żetonów lub prostsze i krótsze wersje wariantu rywalizacyjnego i kooperacyjnego (lub jednoosobowego) też sprawdzą się w rozgrywkach wśród najmłodszych.
gra sprzatanie kapitan nauka 20

Rozwijane umiejętności

Charakterystyka rozgrywki

Memory

Jasna i powszechnie znana mechanika pamięciowych rozgrywek sprawia, że spora ilość żetonów zestawu „Sprzątanie” świetnie nadaje się do ogólnie lubianych przez większość dzieci memory. Z drugiej strony unikalność tej gry polega na identyfikowaniu przedmiotów według tożsamych kategorii (lampa stolikowa i lampa podłogowa), a nie – jak to zazwyczaj praktykowane jest przez producentów gier memory – tak samo wyglądających przedmiotów.

Stopień trudności rozgrywek można dowolnie modyfikować zmniejszając liczbę żetonów.

gra sprzatanie kapitan nauka 22

Nasza rozgrywka uwzględnia wszystkie żetony przedmiotów. Nie gramy według zasady naprzemiennego odkrywania po jednej parze żetonów przez kolejnych graczy, ale ruch tak długo zostaje w „rękach” gracza, dopóki odkrywane przez niego pary przedmiotów należą do tej samej kategorii.

Loteryjka w wariancie rywalizacyjnym

Wybór stron planszy (szafka lub całe pomieszczenie) wpływa na stopień trudności gry, co związane jest z dużą liczbą nagromadzonych przedmiotów i różnorodnością tła poszczególnych pokojów lub kuchni w porównaniu do jednokolorowych regałów, na których znajduje się 5 przedmiotów i kilka kłębków kurzu.

Na stole rozkładamy wszystkie żetony (z wyjątkiem dwóch z miotłami) oraz 4 miotły rewersami do góry. Celem gry, jak mówi tytuł zestawu, jest sprzątanie. Porządki polegają na naprzemiennym odkrywaniu żetonów i szukaniu ich odpowiedników na swojej planszy. Wygrywa ten, kto pierwszy zdobędzie wszystkie 5 żetonów ze swojej szafki lub pomieszczenia.

gra sprzatanie kapitan nauka 23

O czym należy pamiętać?

  • Niektóre przedmioty są do siebie bardzo podobne, dlatego należy dokładnie sprawdzać i porównywać wizerunki żetonów z tymi na planszach.
  • Wśród żetonów znajdują się kłębki kurzu, które przeszkadzają w porządkach, aby je wymieść, trzeba miotłą w kolorze kłębka uprzątnąć go z planszy. Zaraz po tym gracz zyskuje dodatkowy ruch. Jeśli jednak kolor odkrytej miotły nie zgadza się z kolorem kłębka, wrzucamy go do skrzyni, a ruch ma kolejny gracz.
  • Miotły wracają na stół, by po przemieszaniu posłużyć jeszcze do wymiecenia innych kłębków.
  • Rozgrywki można skracać, ustalając mniejszą ilość przedmiotów do zdobycia na planszy (np. 3 lub 4).
Loteryjka w wariancie kooperacyjnym (lub jednoosobowym)

Tym razem rozgrywka toczy się na jednej planszy z wykorzystaniem 20 dowolnych żetonów z przedmiotami, 6 żetonów z kłębkami kurzu i 2 żetonami z miotłami. Kolejni gracze odkrywają żetony i jeśli jest na nim przedmiot tego samego rodzaju, który znajduje się na szafce lub w pomieszczeniu graczy – wrzucają żeton do skrzyni. Rozgrywka kończy się zwycięstwem graczy, gdy uda im się uporządkować szafkę lub pomieszczenie, wrzucając do skrzyni 4 przedmioty, zanim 3 kłębki pojawią się na ich planszy.

gra sprzatanie kapitan nauka 26
gra sprzatanie kapitan nauka 27
gra sprzatanie kapitan nauka 28

O czym należy pamiętać?

  • Jeśli gracz wylosuje żeton z kłębkiem, kładzie go na planszy. W kolejnych rundach pojawia się dopiero możliwość jego wymiatania za pomocą żetonu-miotły odkrytego z puli przedmiotów. W takiej sytuacji miotła wraz z kłębkiem nie biorą już udziału w kolejnych turach.
  • W przypadku, gdy żaden kłębek nie znajduje się na planszy, a gracz odkryje żeton z miotłą, wtedy wędruje on z powrotem na dokładnie to samo miejsce.

Przykładowa rozgrywka wygląda następująco (my zbieraliśmy 5 przedmiotów):

„Sprzątanie” podczas treningu umysłu i podczas terapii

Zestaw „Sprzątanie” lub tylko poszczególne jego elementy doskonale sprawdzają się podczas tzw. treningu umysłu lub w czasie terapii.

Duża liczba, ale i różnorodność przedmiotów w obrębie konkretnej kategorii sprawia, że żetony świetnie nadają się do ćwiczeń sekwencyjnych. Zestaw „Sprzątanie” można wykorzystać podczas nieco odmiennych od tradycyjnych ćwiczeń sekwencji. Korzystając z żetonów z gry dziecko nie skupia się na identyfikacji wzrokowej takich samych przedmiotów ułożonych w określonym rytmie. Sekwencje z użyciem żetonów ze „Sprzatania” dotyczą układania przedmiotów nie identycznych, ale należących do tej samej kategorii:

gra sprzatanie kapitan nauka 29

Tafelki sprawdzają się też podczas ćwiczeń kategoryzowania, ale i wykluczania:

gra sprzatanie kapitan nauka 30

Myślenie logiczne rozwijane może być poprzez próby wyjaśniania podobieństwa, cech wspólnych dwóch przedmiotów, np. co łączy skarpetki z czapkami (to części garderoby), a co garnek z kubkiem (to naczynia kuchenne).

gra sprzatanie kapitan nauka 31

Gra edukacyjna „Sprzatanie” ukazała się nakładem Kapitana Nauki. Do kupienia m.in. tutaj.

Pranie, segregowanie różnych części garderoby, rozwieszanie ubrań nie musi być zmorą rodziców. Z pomocą gry Nazwij i wrzuć. Ubrania może stać się świetną nauką i zabawą oraz być przedsmakiem realnych umiejętności. Charakterystykę rozgrywek i ćwiczeń znajdziecie we wpisie – Swoje brudy pierzcie proszę w domu! Z dziećmi! – świetny pomysł na naukę i zabawę z zestawem UBRANIA.

tulula nazwij i wrzuc ubrania

Nie chcesz, by ominął Cię kolejny wpis? Polub Przystanek Rodzinka na Facebooku.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się z innymi!
Przewiń do góry