“Honeycombs – plastry miodu” to gra, w której cenimy regrywalność, kilka wariantów rozgrywek (z opcjami kooperacji lub rywalizacji), solidne wykonanie i uwielbiany przez nas motyw pszczół. Mechanika gry jest prosta – rozgrywki polegają na łączeniu płytek poprzez dopasowywanie widniejących na nich symboli w celu stworzenia najlepiej punktowanego plastra miodu. Rodzinna integracja, szereg kształconych przy okazji rozgrywek umiejętności i rekomendacja Mensa Mind Games (2017) sprawiają, że gra jest z nami nad morzem, na stoku górskim, a nawet wędruje z nami do znajomych.
Zawartość
W skład gry wchodzą 52 sześciokątne płytki. Imitujące plastry miodu kafelki wykonane zostały z bardzo solidnego plastiku. Każda ściana płytki oznaczona jest symbolem kojarzącym się z pszczołami, miodem i pszczelarstwem. Nie ma dwóch takich samych płytek.
Do zestawu dołączona jest instrukcja do gry.
Wszystkie płytki mieszczą się w nietypowym opakowaniu – wygodnym żółto-czarnym płóciennym worku – pszczelim gnieździe.
Przedział wiekowy
- sugerowany przez producenta wiek: 6+
- nasza sugestia: zdecydowanie 4+ podczas układania “Miodowych puzzli”, 5+ w trakcie budowania “Wielkiego plastra miodu”, ogarnięty 5-latek podoła rywalizacji w “Pracowitych pszczołach”.
Rozwijane umiejętności
- spostrzeganie,
- percepcja wzrokowa,
- uwaga i koncentracja (opcjonalnie wyciszenie 😉 ),
- refleks,
- myślenie logiczne i elementy myślenia strategicznego (np. korygowanie ruchów w “Miodowych puzzlach”, korzystanie z opcji płytki specjalnej – “rabuś”)
Rozgrywka dla najmłodszych graczy – “Miodowe puzzle”
Ten wariant gry “Honeycombs – plastry miodu” dedykowany jest najmłodszym graczom lub wspólnym rozgrywkom nie nastawionym na rywalizację. Chętni oczywiście mogą liczyć punkty.
Gra polega na wspólnym układaniu jednego plastra miodu z wszystkich płytek rozłożonych na stole obrazkami do góry. Każdy gracz układa płytki w swoim tempie, współpracując z innymi. Można również zmieniać położenie wcześniej ułożonych płytek.
Gra kończy się, gdy wszystkie kafelki ułożone zostały na stole, tworząc plaster miodu z możliwie największą liczba dopasowanych symboli.
My bawimy się w taki sposób:
“Wielki plaster miodu”
Poniżej opisany wariant gry nastawiony jest na spokojną rywalizację dla 2-4 osób lub 2-4 dwuosobowych drużyn.
Gracze również budują jeden plaster miodu, zdobywając punkty za każdą dołożoną płytkę. Ruchy wykonują jednak po kolei, dopasowując do tworzonego na stole plastra 1 z 3 kafelków trzymanych w ręce, a wcześniej losowanych z woreczka. O czym należy pamiętać:
- gracze dobierają płytki po dopasowaniu kafelka do plastra tak, by w ręku (przed sobą) mieć 3 płytki,
- w rozgrywce mogą obowiązywać dodatkowe zasady uwzględniające specjalne symbole widniejące na niektórych płytkach:
- podwojenie – punkty zdobyte po dołożeniu płytki z symbolem podwojenia liczą się podwójnie,
- rabuś – daje możliwość “podkradania” ruchu innemu graczowi,
- dodatkowy ruch – po wykonaniu swojego ruchu, gracz może wykonać drugi ruch, używając do tego płytki z symbolem dodatkowego ruchu, następnie dopełnia płytki w ręku do 3,
- joker – gracz decyduje, który symbol na dokładanej płytce jest jokerem i może być dopasowany do dowolnego symbolu.
Gra “Honeycombs – plastry miodu” kończy się, gdy wszystkie 52 płytki zostaną ułożone. Grę można skracać, usuwając z woreczka określoną ilość kafelków. Wygrywa osoba, która zdobyła największą liczbę punktów.
Przykładowa rozgrywka 6- i 4-latka (skrócona do 21 płytek):
“Pracowita pszczoła”
Ostatni proponowany przez producenta wariant ma charakter wyścigu 2-4 rywalizujących ze sobą 2-4 osób lub 2-4 drużyn.
Każda osoba lub dwuosobowa drużyna dzieli między sobą po równo płytki, z których układa swoje plastry. W przypadku 2 graczy każdy ma po 26 płytek, 3 po 17, 4 po 13. Każdy gracz układa przed sobą płytki w 3 stosy – obrazkami do góry.
Wyścig rozpoczyna komenda “start”. Po niej gracze rozkładają płytki przed sobą i próbują jak najszybciej dopasować maksymalnie dużo symboli. Gracz, który pierwszy ułoży plaster, wykorzystując do tego wszystkie swoje płytki, krzyczy “pasieka”. Hasło oznacza koniec rundy, a więc zakończenie układania plastrów, podliczenie punktów, a wcześniej sprawdzenie ułożenia płytek według następujących zasad:
- pojedyncze połączenia – na koniec rundy tylko jedna płytka może być pojedynczo połączona z resztą plastra – czyli dopasowana tylko jednym symbolem. Zasada zapobiega szybkiemu zakończeniu gry poprzez ułożenie wszystkich płytek w formie łańcucha.
- błędne dopasowanie – w przypadku błędnego dopasowania płytek, gracz usuwa ze swojego plastra błędnie dopasowaną płytkę, nie otrzymując za nią punktów.
Punktacja wygląda następująco:
- za ułożenie rdzenia gracz zdobywa 5 punktów,
- każde dopasowane symbole to 1 punkt,
- punkty ujemne dotyczą niewykorzystanych płytek – 1 niewykorzystana płytka to minus 1 punkt.
Po każdej z 3 rund płytki wracają do woreczka i następuje kolejne rozdanie. Wygrywa gracz, który sumarycznie w trzech rundach zdobył najwięcej punktów.
Owocnych rozgrywek i dobrej zabawy!
Gra edukacyjna “Honeycombs – plastry miodu” wydana została nakładem Wydawnictwa Piatnik, szczegóły gry na stronie Wydawnictwa.
Szukacie gry dynamicznej, ćwiczącej refleks, koncentrację, a przy tym dopasowanej do różnego wieku grających osób? “Tik Tak Bum Junior” to strzał w dziesiątkę.
Jeśli tematyka i motywy gry mają dla Was znaczenie, a świat i życie pszczół nie jest Wam obce, polecamy “Pszczółki” – charakterystykę gry znajdziecie we wpisie – 15 kreatywnych sposobów na grę w memory.
A może weźmiecie udział w zręcznościowym wyścigu sprawnych rąk i bystrych oczu? Polecamy grę „Łapkosztuczki-sztuczkołapki”.