Pomysł hodowania zwierząt, by stać się superfarmerem, nie jest nowością w grach planszowych. Jednak odbywające się naprzemiennie ze zwaśnionym i przeszkadzającym sąsiadem strategiczne rozbudowywanie łąki, a później układanie na niej odróżniających się od siebie kształtem zagród – to niespotykana, a fenomenalna w swojej prostocie mechanika planszówkowych potyczek. Gra “Sąsiedzi” – kafelkowa, taktyczna dla młodych adeptów logiczno-towarzyskich rozgrywek – z prostymi zasadami, dynamicznymi i krótkimi rozgrywkami oraz nieustannie zmieniającymi się polem bitwy przeważa nad ciągnącymi się w nieskończoność i opartymi na dużej losowości znanymi już tytułami.
Zawartość
Całość zestawu do gry mieści się w kompaktowym pudełku. Przed rozgrywką wszystkie elementy należy wytłoczyć z ramek.
W skład gry wchodzi:
- 12 płytek łąki,
- 24 płytki zagród, w tym 12 prostych płytek zagród królików oraz 12 płytek w kształcie litery “L”, czyli zagród owiec,
- instrukcja.
Przedział wiekowy
- sugerowany przez producenta wiek: 7+
- nasza sugestia: 4+
Rozwijane umiejętności
- percepcja wzrokowa,
- orientacja przestrzenna,
- uwaga i koncentracja,
- myślenie logiczne i elementy myślenia strategicznego.
Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥
Charakterystyka rozgrywki
Zwaśnieni sąsiedzi prześcigają się w budowaniu różniących się kształtem zagród dla swoich zwierząt, czyli dla królików (prostokątne pole) oraz owiec (gospodarstwo w kształcie litery “L”). Gracze wcielając się w rolę poszczególnych gospodarzy, próbują ułożyć więcej zagród niż przeciwnik na łące, której kształt wspólnie nadają w pierwszej fazie gry.
Jak wygląda kolejność rozgrywki?
Po przygotowaniu zielonych płytek i zbudowaniu z nich łąki, a następnie rozdaniu graczom kafelków “królików” i “owiec”, rozpoczyna się rozgrywka złożona z dwóch rund. W pierwszej rundzie młodszy gracz otrzymuje płytki “królików”, starszy “owiec”, w drugiej rundzie rozgrywający zamieniają się kafelkami, z których budują zagrody (2 faza).
Ich starania w szukaniu odpowiedniego miejsca na zagrodę w każdej rundzie (!) poprzedza wspólne układanie “Łąki” (1 faza).
O czym należy pamiętać dokładając płytki łąki do siebie?
- dokładany kafelek musi stykać się z innym przynajmniej jednym bokiem lub jego częścią (nie mogą stykać się tylko rogami),
- płytki nie mogą nakładać się na siebie,
- aby “Łąka” była gotowa, wszystkie płytki należy zużyć.
Podczas naprzemiennego budowania zagród na “Łące” (rozpoczyna gospodarz hodujący króliki) pamiętać należy, by:
- płytki częściowo lub całkowicie nie przykrywały innej zagrody,
- zagrody kłaść prosto,
- kafelki nie wystawały poza granicę łąki,
- zagrody nie przykrywały dziur w “Łące”.
Rozkładanie zagród trwa do momentu, aż żaden z graczy nie jest w stanie dołożyć już swojej zagrody na “Łące”.
W drugiej rundzie gracze wymieniają się zagrodami, budują od nowa “Łąkę” i naprzemiennie stawiają zagrody.
Po każdej z rund następuje podliczanie punktów. Za każdą niezbudowaną zagrodę królików ich właściciel otrzymuje 1 karny punkt, a za niezbudowaną zagrodę dla owiec 2 punkty. Wygrywa gracz z mniejszą liczbą punktów.
Przykładowa rozgrywka wygląda następująco:
Gra “Sąsiedzi” ukazała się nakładem wydawnictwa Muduko. Do kupienia m.in. tutaj.
W kategorii gier logicznych polecamy „Blue banana”. To gra karciana z pogranicza towarzyskich i logicznych rozgrywek. Łączy w sobie elementy wyścigu (stąd jej dynamizm, szybkie rundy i towarzyszące grze emocje), łamigłówki (myślenie logiczne, ale w oderwaniu od schematów) oraz wyszukiwanki (spostrzegawczość i koncentracja).