Gra “Bystre główki” to idealny trening pamięci — słuchowej i wzrokowej. Walor edukacyjny nie przekreśla jednak zabawy, przy oczywistym założeniu, że jednym z jej elementów jest koncentracja, uwaga, spostrzegawczość i ćwiczenie mnemotechnik.
Dobrze znana mechanika gry — zapamiętywanie obrazków z zagrywanych kart i wymienianie ich w odpowiedniej kolejności — sprawia, że rozgrywki łatwo przeprowadzić w każdym towarzystwie i w różnych okolicznościach. Z kolei specjalne karty w talii są gwarancją emocjonujących i dynamicznych rozgrywek, w których nie ma miejsca na nudę i rozproszenie umysłowe konkurencji.
Zawartość gry “Bystre główki”
Gra mieści się w małym i kompaktowym pudełku — nie mam tu mowy o tzw. przechowywaniu powietrza.
W skład gry wchodzą:
- instrukcja,
- 110 kart przedstawiających osoby, rzeczy, zwierzęta, rośliny i zjawiska w intensywnej kolorystyce na białym tle:
zwykłe karty
karty specjalne
karty pomocnicze
Przedział wiekowy gry “Bystre główki”
- sugerowany przez producenta wiek: 6+
- nasza sugestia: zadowalające rozgrywki mogą prowadzić również 5-latki, wszystko zależy od treningu pamięci malucha.
Rozwijane umiejętności w grze “Bystre główki”
- uwaga, koncentracja,
- wyobraźnia,
- słownictwo,
- spostrzeganie,
- umiejętność wykorzystania mnemotechnik (np. historyjek kojarzących kolejno pojawiające się obrazki) w rozgrywkach,
- pamięć słuchowa i pamięć wzrokowa.
Charakterystyka rozgrywki gry “Bystre główki”
Zasady — właściwie jedna zasada gry “Bystre główki” jest prosta. To klasyczne ćwiczenie stosowane w treningu psychologicznym. Niech Was jednak nie zwiodą skojarzenia z nudą podczas wykonywania zadań tego typu w szkolnej ławce czy w gabinecie terapeuty. Zapamiętywanie obrazków z zagrywanych kart i wymienianie ich w odpowiedniej kolejności tylko brzmi nieciekawie. Gdy w rozgrywki wkręceni są młodsi i starsi gracze emocje i napięcie związane z konkurencją bywają niepowszednie.
Potasujcie i ułóżcie karty w stos — rewersem do góry. Rozdajcie wszystkim również kartę pomocy. Zgodnie z ruchem wskazówek zegara dobierajcie karty ze stosu, odwracajcie je i układajcie na szczycie stosu zagranych karty, wymieniając we właściwej kolejności wszystkie karty już zagrane wraz z Waszą.
O czym należy pamiętać:
- porządek wymienianych obrazków odtwarza kolej zrzucania kart przez graczy, czyli od najstarszej do najświeższej — naszej,
- wymienianie obrazków można zacząć dopiero po zagraniu swojej karty,
- karty tak należy zrzucać na stos kart zagranych, by widoczna była tylko ostatnia.
To nie koniec reguł. Do gry wkraczają również karty specjalne — karty zadań, które losowo wtasowane zostały w talię. Pojawiają się następujące ich rodzaje:
- otwarta dłoń — zatrzymujemy dobraną kartę i nie wymieniamy wszystkich kart znajdujących się na stosie.
- strzałka z grotem w obu kierunkach — po wymienieniu wszystkich kart w odpowiedniej kolejności zmienia się kierunek gry,
- cztery kolorowe głowy i strzałka nad jedną z nich — połóż swoją kartę i wybierz innego gracza, który będzie musiał wymienić wszystkie karty we właściwej kolejności,
- cyfry -1, -2, -3 – wymień 3 ostatnie karty (nie licząc zagranej przez Ciebie) w odwrotnej kolejności.
W grę wchodzi również element negatywnej interakcji, gdy np. stwierdzimy, że osoba wyliczająca obiekty popełniła błąd. Wówczas następuje przejrzenie stosu w celu potwierdzenia pomyłki. Jeśli osoba zgłaszająca błąd będzie miała rację, następuje rozdanie zagranych kart wszystkim osobom (prócz temu, który popełnił błąd) zaczynając od gracza, który zauważył błąd. Jeśli nie doszło do pomyłki, zagrane karty rozdawane są z pominięciem gracza zgłaszającego pomyłkę od gracza oskarżonego o błąd.
Wygrywa osoba, która zebrała największą liczbę kart.
Uwielbiamy rodzinne gry o walorze edukacyjnym, a w grze “Bystre główki” cenimy szybkie przygotowanie rozgrywki, jasne zasady, dużą losowość (doskonałą w treningu pamięci) i optymalny czas gry do ćwiczeń i zabawy w jednym.
Gra “Bystre główki” ukazała się nakładem wydawnictwa Muduko.
Lubicie gimnastykować mózg podczas grania w planszówki i karcianki? Polecamy “Cortex” – grę stawiającą logiczne myślenie, spostrzegawczość, pamięć i refleks na pierwszym miejscu