Seria “O co chodzi? Rozumienie idiomów i przenośni” to zbiory krótkich opowiadań oraz przygotowanych na ich podstawie ćwiczeń, które pomagają rozumieć znaczenie utartych związków językowych oraz motywują do używania ich w swobodnych rozmowach. 2. część publikacji zachowuje identyczny układ kompozycyjny konspektów (tytuł — konkretna metafora, opowiadanie, ilustracja, zadania, przykłady użycia metafory, ćwiczenie plastyczne). Pomoc dedykowana nauczycielom, terapeutom i rodzicom dzieci z trudnościami komunikacyjnymi jest wyborem kolejnych 16 frazeologizmów, metafor i idiomów.
Recenzja 1. części serii szczegółowo opisuje sposoby pracy z serią “O co chodzi” oraz typy ćwiczeń pomagających dziecku samodzielnie deszyfrować wieloznaczności.
“O co chodzi? Rozumienie idiomów i przenośni” – jak pomóc dziecku zrozumieć metaforę i wieloznaczność.
Dla kogo?
Pomoc przeznaczona jest dla logopedów, terapeutów, nauczycieli szkół specjalnych i powszechnych, rodziców i opiekunów:
- dzieci z zespołem Aspergera,
- dzieci dwujęzycznych,
- dzieci z afazją,
- dzieci z autyzmem,
- dzieci niesłyszących,
- dzieci z dysleksją.
Ćwiczone umiejętności, rozwijane kompetencje:
- rozumienie metaforycznych powiedzeń, idiomów i abstrakcyjnych słów,
- deszyfrowanie wieloznaczności na podstawie obrazka i tekstu zawierającego przenośnię,
- czytanie ze zrozumieniem (w oparciu o pytania i obrazek),
- odczytywanie kontekstu sytuacyjnego i językowego wypowiedzi,
- sięganie do własnych doświadczeń podczas wyjaśniania konkretnych znaczeń,
- analiza i synteza wzrokowa — porównywanie i różnicowanie obrazka kolorowego z czarno-białym,
- kreatywne rysowanie — dorysowywanie elementów według podanego kryterium,
- kolorowanie według instrukcji,
- tworzenie swobodnych wypowiedzi na podstawie obrazka.
Zawartość:
16 powiedzeń o wysokiej frekwencji w codziennym języku.
Książka pomoże zrozumieć dziecku następujące przenośnie (metafora – przykłady):
- Rzucać grochem o ścianę
- Wziąć się w garść
- Mieć dwie lewe ręce
- Mieć czegoś/kogoś powyżej uszu
- Nie mieć zielonego pojęcia
- Wybuchnąć śmiechem
- Gadać jak najęty
- Zamieniać się w słuch
- Deptać komuś po piętach
- Stać/Być na szarym końcu
- Widzieć coś w ciemnych barwach/kolorach
- Mieć pełne ręce roboty
- Patrzeć przez różowe okulary
- Nie mieścić się w głowie
- Patrzeć przez palce
- Zegar chodzi
Charakterystyka ćwiczeń i sposób pracy z pomocą — na przykładzie konkretnej metafory
Wyróżniona w tytule metafora pojawia się w opowiadaniu. Dzięki kontekstowi sytuacyjnemu (zdarzenia bliskie doświadczeniom dzieci), ale i wiele mówiącej ilustracji, dziecko może spróbować samodzielnie deszyfrować znaczenie przenośni.
Wstępne ćwiczenia sprawdzają poziom rozumienia tekstu — przebieg fabuły, motywacje bohaterów i znaczenie konkretnych słów.
Kolejny ciąg zadań pomaga dziecku dookreślić okoliczności konkretnej sytuacji (czas, miejsce i przede wszystkim przyczyny zdarzenia), co jest kluczowym etapem w zrozumieniu sensu stałego połączenia wyrazowego.
Ćwiczenie odwołujące się do wiedzy i doświadczeń dzieci, pozwala rozszerzyć znaczenie metafory i odnieść ją do różnorodnych sytuacji.
Ostatnie zadanie z czarno-białą wersją obrazka pozwala ćwiczyć szereg umiejętności (m.in. porównywanie i różnicowanie obrazków, orientację przestrzenną czy kreatywność).
Ostatnie dwie rozkładówki sprawdzają stopień rozumienia i przyswojenia wszystkich analizowanych w publikacji idiomów i powiedzeń. Zadanie polega na uzupełnianiu zdań z tzw. lukami odpowiednimi wyrażeniami z ramki załączonej pod ćwiczeniem.
Pomoc wydana została nakładem Wydawnictwa WIR.
Polecamy również zestaw krótkich 10 historyjek i korelujących z nimi ćwiczeń wspierających rozwój mowy dziecka, w tym percepcję słuchową, czyli „Opowiadania do słuchania”.