“Blue banana” to gra karciana z pogranicza towarzyskich i logicznych rozgrywek. Łączy w sobie elementy wyścigu (stąd jej dynamizm, szybkie rundy i towarzyszące grze emocje), łamigłówki (myślenie logiczne, ale w oderwaniu od schematów) oraz wyszukiwanki (spostrzegawczość i koncentracja). Trzy warianty, jednoczesna gra wszystkich graczy oraz nieustannie zmieniające się pole rozgrywek (zabierane karty odsłaniają kolejne) sprawiają, że uczestniczy się nie nudzą, przeciwnie – wygrana wymaga stuprocentowego skupienia, refleksu i umiejętności “myślenia odwrotnego”.
Zawartość
Gra mieści się w małym, kompaktowym pudełku, które idealnie nadaje się, by zabrać w podróż.
W skład gry wchodzi:
- 109 dwustronnych kart,
Na każdej stronie karty pokazany jest jeden z 8 motywów (banan, flaming, żaba, wieloryb, bakłażan, truskawka, piłka do koszykówki, cylinder), ale nie w nam dobrze znanym kolorze (czyli flaming jest żółty, zielony, fioletowy itd.., ale nie różowy; żaba jest niebieska, czerwona, pomarańczowa, ale nigdy nie będzie zielona, itd.).
Właściwe kolory 8 motywów prezentuje instrukcja. Zaleca się, by w trakcie gry była otwarta na tej stronie i dostępna oczom każdego gracza.
Karty są dwustronne – awers jest “negatywem” rewersu i na odwrót. Czyli niebieski banana ma na odwrocie żółtego wieloryba, czarny banan – żółty cylinder, a zielony banan – żółtą żabę.
- 1 dwustronna karta trybu gry,
- 20 żetonów bananów (15 małych, 5 dużych),
- 1 figurka (z cienkiego plastiku) niebieskiego banana,
- 1 instrukcja.
Przedział wiekowy
- sugerowany przez producenta wiek: 10+
- nasza sugestia: 6+ (kolejne rozgrywki, oswojenie z mechanizmem szukania “negatywów” sprawia, że wiek graczy może być nawet niższy).
Rozwijane umiejętności
- spostrzeganie,
- percepcja wzrokowa,
- uwaga i koncentracja,
- myślenie logiczne,
- myślenie w oderwaniu od schematu – dostrzeganie “negatywów”,
- refleks.
Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥
Charakterystyka rozgrywki
Talię kart należy potasować. Następnie odłożyć z niej 16 kart (2 karty potrzebne do każdej z 8 rund) i stos ten przykryć kartą trybu gry (stroną z zielonym ptaszkiem do góry).
Pozostałe karty rozłożone na 8 mniej więcej równych stosów ułożyć należy wokół niebieskiego banana.
Każdemu graczowi przysługuje jeden mały żeton z bananem.
Gra trwa wspomniane 8 rund. Gracz rozpoczynający rundę kładzie 2 karty ze stosu 16 kart na stole.
Wszyscy gracze jednocześnie szukają na 8 stosach kart:
- których motyw odpowiada kolorowi z widocznej karty (dla czerwonej żaby będzie to truskawka, dla żółtego bakłażana – banan),
- których kolor odpowiada motywowi z widocznej karty (dla czerwonej żaby będzie to zielony, dla żółtego bakłażana – fioletowy).
Pomocnicze żetony kolorów i motywów wykonaliśmy samodzielnie. Juniorom ułatwiło to błyskawicznie pojąć zasadę, według której szuka się właściwych kart. Bardzo łatwo przechodzi się do gry bez użycia tych pomocy.
Właściwa identyfikacja poszukiwanych kolorów i motywów to klucz do wygranej!
Gdy gracz uzna, że żadna z kart na wierzchu stosów nie spełnia już warunków umożliwiających jej wzięcie, zabiera niebieskiego banana, kończąc rundę. Następuje podliczenie kart – ten, kto ma najwięcej, otrzymuje mały żeton (5 małych żetonów daje duży, po zdobyciu którego nie dostaje się już kolejnych).
Za wzięcie niebieskiego banana w odpowiednim momencie (gdy na stosach nie leżała żadna pasująca karta) gracz zabiera 2 karty narzucające reguły zbierania kart. Wzięcie za wcześnie niebieskiego banana (gdy na stosach są jeszcze karty o odpowiednich właściwościach) skutkuje oddaniem kart w liczbie odpowiadającej liczbie posiadanych aktualnie żetonów. Za każdą nieprawidłowo wziętą kartę gracz również oddaje tyle kart, ile ma żetonów.
Ta ujemna punktacja dynamizuję grę i błyskawicznie wyrównuje szansę na wygraną – szczególnie graczom, którzy potrzebują czasu, by “wkręcić się” w rozgrywkę.
Kolejną rundę rozpoczyna gracz, który wziął banana. Odkrywane są wówczas kolejne karty zadań. Gra toczy się do momentu ich wyczerpania.
Wygrywa gracz, który zebrał najwięcej kart.
Przykładowa rozgrywka wygląda następująco:
Opcja dla młodszych graczy
Młodsi gracze szybko połkną przysłowiowego bakcyla gry “Blue banana”, jeśli tylko umiejętnymi pytaniami i dodatkowymi pomocami pomożemy im zrozumieć zasadę identyfikowania poszukiwanych kolorów i motywów z kart.
Polecam więc wykonać żetony z motywami w wersji konturowej (jak w kolorowankach) oraz z kolorami i poświęcić chwilę wyłącznie na określanie motywów i kolorów będących rozwiązaniem zadania (to rozwiązanie łatwo sprawdzić – znajduje się na odwrocie każdej karty).
Pozostałe warianty gry
Instrukcja wspomina o dwóch innych wariantach gry. Oba dotyczą sposobu zbierania kart.
W pierwszym – zbiera się karty, które nie mają ani koloru, ani motywu takiego, jak na negatywach wylosowanych kart zadań. Wariant sygnalizowany jest poprzez położenie karty z motywem czerwonego krzyżyka.
Drugi wariant to naprzemienne rundy oznaczane kartami motywów (z czerwonym krzyżykiem, następnie z zielonym ptaszkiem).
Gra karciana “Blue banana” wydana została nakładem Wydawnictwa Piatnik, szczegóły gry na stronie Wydawnictwa.
Inteligentną rozrywkę zapewnią Wam „Honeycombs – plastry miodu”. Grę poleca m.in. Mensa Mind Games.