“Ryki Afryki” – czyżby to było brazylijskie Río de Janeiro w zwierzęcej odsłonie, a może jednak afrykańska drużynowa parada przed niecodzienną bitwą, podczas której ma miejsca prezentacja efektownego uzbrojona i dekoracyjnej garderoby? Tak czy siak, tętniąca kolorami, emocjami i niemalże dźwiękiem szata graficzna gry oddaje klimat sawanny Czarnego Kontynentu, dostojeństwo i grozę afrykańskiej fauny. Z kolei prosta mechanika, dynamiczna rozgrywka i niski próg wejścia daje gwarancję zabawy sympatykom Reinera Knizia, ale i miłośnikom blefu i interakcji, także w jej negatywnej odmianie. Na wybieg gotowi? Start!
“Ryki Afryki” to kolejna po “Sporze o Bór” i “W pył zwrot” gra autorstwa Reinera Knizii z ilustracjami Piotra Sokołowskiego. Wszystkie cechują się dynamizmem i nieskomplikowanymi zasadami. Łączy je również fenomenalna szata graficzna. W “Rykach Afryki” utrzymana jest ona w iście afrykańskim klimacie.
Zawartość
Gra mieści się w kompaktowym niedużym pudełku, którego tętniąca kolorami, emocjami i niemalże dźwiękiem szata graficzna (na zewnątrz i wewnątrz) nie pozwala przejść obok siebie obojętnie.
W skład gry wchodzą:
- 30 kart zwierząt,
- 25 żetonów zwierząt,
- notes do zapisywania punktacji,
- instrukcja.
Przedział wiekowy
- sugerowany przez producenta wiek: 8+
8 lat to optymalny wiek, by czerpać korzyści z gry i planować taktyczne potyczki, przechytrzając przeciwników.
Średni czas rozgrywki:
- 25-30 minut.
Gra „Spór o Bór” – starcie taktyków w jednej z najlepszych dwuosobowych gier wszech czasów.
Rozwijane umiejętności
- logiczne myślenie,
- uwaga i koncentracja,
- myślenie strategiczne,
- szacowanie ryzyka,
- rywalizacja (negatywna interakcja),
- blef,
- radzenie sobie z porażką.
“Ryki Afryki”- charakterystyka rozgrywki
Słonie, hipopotamy, lwy, goryle i bawoły co roku rywalizują ze sobą w Letniej Paradzie. Prezentując zdobne uniformy i oręż, próbują zdobyć uznanie widowni.
Przygotowują się do parady, gracze tasują karty zwierząt (5 graczy używa ich wszystkich, 4 odkłada na bok 2 karty, 3 osoby grają bez 3 kart). Następnie rozdają je sobie po równo. Z kolei wszystkie żetony umieszczają na stole w zasięgu wszystkich graczy.
Ilość rund wyznaczana jest przez ilość osób biorących udział w rozgrywce. Naprzemienne tury graczy wiążą się z zagrywaniem dowolnej karty zwierzęcia i wyborem jednego z dostępnych żetonów.
O czym należy pamiętać?
- zwierzę na żetonie może być inne niż to na zagranej karcie,
- karty umieszcza się na środku stołu, w kolumnach, dla każdego gatunku tworząc osobny stos oraz w taki sposób, by było widać wartość i liczbę zagranych kart.
Gdy któryś z graczy zagra szóstą kartę danego gatunku, runda kończy się.
Przy podliczaniu punktów należy pamiętać, że każdy zdobyty żeton wart jest tyle punktów, ile wskazuje ostatnia zagrana karta w jego kolumnie. Przed rozegraniem kolejnej rundy, punkty należy zsumowanać i zapisać w notatniku (koniecznie długopisem z wyraźnym tuszem!). Grę zwycięża gracz z największą ilością punktów.
“Ryki Afryki”- podsumowanie
Lubicie przewidywać wartości kart i tym samym ruchy przeciwników? Szacować ryzyko, blefować, blokować? Ponadto szukacie gier niezależnych językowo, z prostymi zasadami i niskim progiem wejścia, czyli gier, przy których bawić się będą zarówno karciani laicy, jak i wytrawni stratedzy? Cenicie walory estetyczne gry i jesteście zdania, że karciana grafika współtworzy klimat rozgrywek? “Ryki Afryki” są dla Was!
Zrzucajcie karty według przemyślanej (i stale zmienianej) taktyki. Wybieracie żetony, które zapewnią Wam najwięcej punktów. Uwaga – strategię stale należy modyfikować, bo z tury na turę zrzucane karty graczy odsłaniają nam ich taktykę! Uważnie obserwujcie dołączające do parady zwierzęta, a i żetony, które gromadzą Wasi przeciwnicy. Bądźcie jednak czujni – koniec rundy przyjść może niespodziewanie.
Gra “Ryki Afryki” ukazała się nakładem wydawnictwa Muduko.
Polecamy “Gold”, najmniejszą znaną nam grę, która jak żadna inna łączy mechanikę memory z elementami taktyki.