roszada wsrod zwierzat 22

Szachowe wprawki, czyli „Roszada wśród zwierząt” – recenzja

„Roszada wśród zwierząt” jest grą logiczną, która w nazwie, a częściowo również w mechanice odwołuje do królowej gier strategicznych. To jednak zdecydowanie rodzinna odmiana szachów. Po pierwsze, ze względu na barwną szatę graficzną i bajkową fabułę rodem z PRL-u, snutą dzięki ilustracjom Tomasza Kaczkowskiego. Po drugie dzięki ograniczonej do 3 (dla każdego gracza) liczbie pionków, które — ułatwiając rozgrywkę — poruszają się podobnie, zawsze o 1 pole. Gwarancją zwycięstwa jest zebranie pożywienia (w liczbie 5 sztuk), a w pełni doskonałym sposobem na wygraną — mechanizm straszenia, który — uwaga, działa na pionki innych graczy jak i na własne. 

roszada wsrod zwierzat 20

Zawartość

Gra mieści się w średniej wielkości pudełku, którego stylistyka retro (m.in. przygaszone kolory, komiksowy styl) przywołuje na myśl gry i książki z czasów PRL-u. W rzeczywistości mamy do czynienia z grą ekologiczną z Certyfikatem Ecofriendly Game.

W skład gry wchodzą:

  • 10 plansz mapy,
roszada wsrod zwierzat 2
roszada wsrod zwierzat 3
  • 12 pionków zwierząt (słoń, kot, mysz w 4 różnych kolorach),
roszada wsrod zwierzat 19
  • 21 żetonów pożywienia — ryby, fistaszki, zboże,
  • instrukcja,
roszada wsrod zwierzat 4

Przedział wiekowy

  • sugerowany przez producenta wiek: 8+

Potwierdzamy – 8 lat to optymalny wiek, by świadomie planować strategię, przewidywać, analizować i uprzedzać ruchy przeciwnika i najzwyczajniej po prostu czerpać satysfakcję z rozgrywek.

roszada wsrod zwierzat 18

Rozwijane umiejętności

  • logiczne myślenie,
  • uwaga i koncentracja,
  • planowanie taktyki gry i układanie strategii.
gry planszowe dla dzieci 1

Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥

„Roszada wśród zwierząt” – charakterystyka rozgrywki

PRZYGOTOWANIE

Po złożeniu odpowiednich plansz według wzoru (w zależności od liczby graczy będzie to 4 – w przypadku 2 graczy, 7 – w przypadku 3, 10 – w przypadku 4), ustawieniu żetonów pożywienia na przypisanych im polach (ryby na rzece, fistaszki na tunelach, zboże na polach zbóż) i rozdaniu pionków wszystkim graczom (po jednym z każdego rodzaju dla każdego gracza), następują naprzemienne tury, w których gracze rozkładają zwierzęta na planszach.

roszada wsrod zwierzat 28
roszada wsrod zwierzat 29

Już na tym etapie przygotowania do gry wkracza strategia. M.in. ważne jest, obok kogo stanie Twój pionek, w pobliżu jakiego pożywienia, ale i na którym polu w odniesieniu do całej planszy.

O czym trzeba pamiętać:

  • podczas rozstawiania pionków przed rozgrywką żaden zwierzak nie może znaleźć się na polu z jedzeniem,
  • jedno pole może zajmować tylko 1 pionek,
  • zwierzaka nie można kłaść na polu sąsiadującym z polem, na którym znajduje się straszący go inny zwierzak — przeciwnika, ale i swój (mysz boi się kota, kot słonia, słoń myszy).

Oczywiście ustawianie zwierzaków na 'chybił trafił’ nie jest zabronione (o ile, położenie zgodne jest z kilkoma wytycznymi), ale rezygnacja ze wstępnej taktyki pozbawia grę głębi, a nawet całkowicie przekreśla rozkoszowaniem się walorem strategicznym gry.

FABUŁA

Kot, mysz i słoń wędrują po polach, łąkach i wodach w poszukiwaniu ulubionych smakołyków. Przysmaki znajdują się dosłownie na wyciągnięcie ręki, ale na drodze do nich stoją odwieczni wrogowie. Jak przechytrzyć i zmylić przeciwnika lub wypłoszyć konkurencję z dala od upragnionej dla kilku zwierząt przekąski?

ROZGRYWKA

Graczowi do wygranej potrzebne jest 5 żetonów jedzenia, które zdobywa, wskakując na pole z przysmakiem (mysz zjada zboże, kot rybę, słoń fistaszki).

Tury polegają na przesuwaniu jednego ze swoich zwierzaków na sąsiednie pole z zachowaniem wcześniej wspomnianych zasad. Istotą gry jest mechanika straszenia, dzięki której niejako narzucamy przeciwnikowi ruch lub (co może być częścią taktyki) poprzez straszenie swoich zwierząt planujemy swoje posunięcia.

O czym należy pamiętać?

  • ucieczka przed wrogiem ma pierwszeństwo przed straszeniem przeciwnika — czyli, jeżeli na początku naszej tury okazuje się, że zwierzę znajduje się na polach sąsiadujących ze straszącymi zwierzętami, turę poświęcić należy na ucieczkę zwierzęcia (lub zwierząt),
  • ucieczka oznacza przesunięcie zastraszanego zwierzaka na sąsiadujące (lub najbliższe wolne) i bezpieczne pole,
  • uciekając, można zbierać żetony pożywienia.

W rozgrywce można, ale nie trzeba korzystać z pól specjalnych, które — jeżeli decydujecie się podnieść poziom trudności — aktywowane są w momencie zabrania z nich żetonów. Tunel przenosi mysz do innego widocznego tunelu, zboże zapewnia zastraszanemu kotu ucieczkę przed słoniem bez utraty tury, a rzeka stanowi dodatkowy ruch dla słonia.

Zdobycie 5 żetonów przez któregoś z graczy kończy rozgrywkę. Ta może trwać od kilku do kilkudziesięciu minut — kwestia umiejętności strategicznych graczy. Tyle i aż tyle.

Zasady, które należy spamiętać, są intuicyjne (nie wchodząc w prawdziwość stereotypowych przekonań — od dziecka przecież wpaja się najmłodszym, gdzie jest miejsce myszy, gdy kot przebywa w pobliżu, czy przed kim ucieka słoń), więc niski próg wejścia w grę nie stanowi wyzwania czy problemu.

Wieloczęściowa plansza zapewnia sporą regrywalność, co potęguje fun z gry strategicznej, a „Roszada wśród zwierząt” do takich bezsprzecznie należy. Można dzięki niej sprawnie wprowadzić młodszych graczy w tajniki taktycznych potyczek, o ile porzuci się kuszącą myśl o szybkim zbieraniu jedzenia bez negatywnej interakcji (mechanizm straszenia). To właśnie dzięki tej ostatniej gra nabiera wyrazistości.

Gra „Roszada wśród zwierząt” ukazała się nakładem wydawnictwa Muduko.

roszada wsrod zwierzat 1

Polecamy „Gold”, najmniejszą znaną nam grę, która jak żadna inna łączy mechanikę memory z elementami taktyki.

gra gold rebel 1

mapa bibliotek przyjaznych dzieciom
obserwuj przystanek rodzinka instagram
polub przystanek rodzinka facebook
Przewiń do góry