Praca z tytułowym zestawem, w skład którego wchodzą ćwiczenia percepcji wzrokowej, zapewnia prawidłowy rozwój spostrzegania i pamięci wzrokowej – kluczowych umiejętności potrzebnych m.in. do nauki czytania, pisania, wykonywania działań arytmetycznych, geometrycznych, do nauki geografii i przedmiotów ścisłych. Ponieważ poznanie świata w znacznym stopniu opiera się na spostrzeżeniach wzrokowych, publikacja wykorzystana podczas terapii i stymulacji rozwoju okazać się może sporą pomocą dla rodzica, terapeuty i nauczyciela.
Zawartość zestawu
- zeszyt zawierający krótką instrukcję do zestawu oraz karty z obrazkami, do których dokłada się odpowiednie kartoniki,
- 40 dwustronnych kolorowych plansz z kartonikami do wyciskania,
- tekturowa teczka na gumkę mieszcząca wszystkie pomoce.
Charakterystyka zestawu
Wykorzystanie do ćwiczeń materiału tematycznego (obrazki przedstawiające rzeczy, zjawiska, postacie) oraz atematycznego (figury geometryczne, litery, sylaby i wyrazy) w zestawie sprzyja rozwijaniu wielu kompetencji oraz ćwiczeniu szeregu umiejętności dziecka, do których doskonalenia potrzebne jest przede wszystkim prawidłowe spostrzeganie i pamięć wzrokowa.
To właśnie prawidłowa percepcja wzrokowa warunkuje takie umiejętności, jak czytanie i pisanie, rozumienie orientacji przestrzennej, wyobraźnia przestrzenna, nauka geometrii, posługiwanie się mapą, a nawet rozwiązywanie zadań arytmetycznych.
Wykonywane z pomocą zestawu ćwiczenia usprawniają funkcje wzrokowe, które służyć mają:
- sprawnemu rozpoznawaniu liter i zauważaniu drobnych różnic między nimi,
- wyrobieniu sprawności całościowego ujmowania wyrazu,
- kształceniu pamięci wzrokowej,
- wyrobieniu sprawności prawidłowego odwzorowania,
- usprawnianiu koordynacji wzrokowo-ruchowej i czasowo-przestrzennej,
- podniesieniu poziomu graficznego pisma.
Zestaw idealnie sprawdzi się więc w pracy z dziećmi:
- przygotowującymi się do edukacji szkolnej,
- ze skrzyżowaną lateralizacją,
- z zaburzeniami lewopółkulowego przetwarzania informacji (więcej o funkcjach prawej i półkuli tutaj), a więc z dziećmi szkolnymi z trudnościami o charakterze dyslektycznym, z dzieci z kłopotami z prawidłowym tworzeniem się systemu językowego, z dziećmi z problemami rozwojowymi (m.in. niesłyszących, autystycznych, z zespołem Aspergera, z obniżoną sprawnością intelektualną).
Praca z zestawem
Wykonanie zadania na każdej z 80 karty pracy opieka się na podobnym schemacie.
- Dziecko otrzymuje kartę z obrazkami oraz odpowiedni zestaw wytłoczonych już kartoników.
- Dobiera do każdego obrazka na karcie taki sam spośród kartoników.
- Po przyporządkowaniu wszystkich kartoników odwraca je, sprawdzając poprawność wykonania zadania. Jeżeli kolor ramki obrazka na karcie i kolor odwrotnej strony kartonika jest jednakowy, ćwiczenie wykonano poprawnie.
- Jeżeli dziecko popełni błąd i kolor ramki obrazka różni się od koloru odwróconego kartonika, dziecko wykonuje zadanie jeszcze raz.
Publikacja “Dobieranki. Pomoc terapeutyczna do ćwiczeń percepcji wzrokowej na materiale obrazkowym, geometrycznym, literowym, sylabowym i wyrazowym” Małgorzaty Podleśnej została wydana nakładem Wydawnictwa Harmonia.
Uwadze polecam również inny zestaw z ćwiczeniami percepcji wzrokowej scharakteryzowany we wpisie – „Gdzie taki sam? Ćwiczenia percepcji wzrokowej dla dzieci i młodzieży z dysleksją”.