Dwa charakteryzowane zestawy należą do serii “Ćwiczeń wspomagających naukę czytania i pisania” Elżbiety Wianeckiej i Jadwigi Kulpińskiej. Przygotowywane w jej ramach pomoce edukacyjne kierowane są do dzieci w wieku 4-6 lat rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem, a więc do terapeutów, rodziców i nauczycieli edukacji przedszkolnej.
Różnorodny materiał (m.in. tekst, ilustracje, karty pracy do wypełniania, szablony do uzupełniania) pozwala utrzymać motywację dziecka na niezmiennym poziomie, a odpowiedni dobór poszczególnych elementów umożliwia zwiększanie poziomu trudności przeprowadzanych ćwiczeń. Zadania należy modyfikować w zależności od poziomu kompetencji dziecka.
Trwałe elementy (lekkie tworzywo sztuczne, laminowane karty) zapewniają wielokrotność użycia zestawu. Każdy zestaw to dokładnie opracowany (opisany w instrukcji) projekt zajęć, dodatkowo sprawdzony w praktyce przez terapeutkę z wieloletnim stażem – Elżbietę Wianecką.
Przygotowany niżej opis zawartości zestawów, wyszczególnione a możliwe do zrealizowania cele oraz instruktażowo przedstawiony opis przebiegu ćwiczeń z wykorzystaniem poszczególnych elementów pozwoli ocenić (docenić) wartość edukacyjną i terapeutyczną zestawów.
Zawartość:
- karta z prostym tekstem (format A5),
- karta z rysunkiem (format A6),
- 10 etykietek z sylabami,
- 10 laminowanych kart – przystosowanych do wielokrotnego użycia (format A6),
- szablon do układania tekstu, 10 etykiet z wyrazami do umieszczania w szablonie, czerwona ramka do zaznaczania odpowiedzi,
- pisak suchościeralny z gąbką,
- zwięzła instrukcja wraz z propozycjami ćwiczeń z wykorzystaniem elementów zestawu.
Wszystkie obrazki, szablony i etykiety wykonane są z trwałego białego i czerwonego tworzywa.
Tekst do ćwiczeń, obrazek oraz instrukcje wydrukowane są na papierze technicznym.
Ćwiczone umiejętności, rozwijane kompetencje:
SYLABY
- powtarzanie, rozumienie, nazywanie,
- ćwiczenia grafomotoryczne.
PRACA Z TEKSTEM
- tworzenie krótkich wypowiedzi na temat obrazka,
- czytanie prostego tekstu (czytanie globalne),
- odpowiadanie na pytania dotyczące konkretnych wyrazów z tekstu (czytanie ze zrozumieniem),
- układanie zdań z wyrazów – identyfikowanie wzrokowe odpowiednich wyrazów.
PYTANIA
- wyszukiwanie odpowiedzi na pytania w tekście.
Jak pracować z zestawem?
SYLABY I SŁOWA
1. Równoczesne pokazanie i przeczytanie dziecku kolejnych sylab i słów (zachęcenie do samodzielnego powtórzenia), a następnie ułożenie ich w rzędzie.
2. Wspólne odczytanie wszystkich sylab i słów połączone ze wskazywaniem na nie palcem (dziecka).
3. Identyfikacja takiej samej sylaby lub wyrazu, jak ta prezentowana na planszy.
4. Pisanie sylaby lub słowa z wykorzystaniem szablonu.
5. Przeczytanie sylaby lub słowa przez terapeutę i powtórzenie jej/go przez dziecko.
Ze wszystkimi sylabami i słowami pracuje się według przedstawionego wyżej schemat.
Autorki zwracają uwagę na składanie etykietek z dzieckiem. Tę czynność wykorzystać można do utrwalenia materiału (np. wyszukanie konkretnego słowa – koncentracja, sprawdzenie rozumienia sylab i słów, podawanie dwóch lub więcej sylab – pamięć słuchowa).
CZYTANIE – OBRAZEK I TEKST
1. Samodzielne wypowiadanie się dziecka na temat prezentowanego obrazka.
2. Umieszczenie pod obrazkiem wydrukowanego tekstu.
3. Czytanie testu z jednoczesnym pokazywaniem zaznaczonych wyrazów.
4. Wspólne czytanie tekstu połączone ze wskazywaniem wyrazów palcem dziecka (posiłkowanie się pytaniami: kto?, kogo ma?, co ma kot?).
5. Schowanie obrazka i próba odpowiedzi na pytania (kto?, kogo ma?, co ma kot?, co robi kot?) i wskazanie jej w tekście.
CZYTANIE – TEKST I SZABLON
1. Kilkukrotne wspólne przeczytanie tekstu (dziecko palcem wskazującym zaznacza czytany wyraz).
2. Rozłożenie etykietek do szablony znajdującego się pod tekstem,
3. Próba ułożenia zdań z wyrazów na szablonie (pomaganie dziecku pytaniami).
4. Wspólne przeczytanie ułożonego tekstu.
PYTANIA
1. Odpowiadanie na pytania (jak ma na imię?, jakie ma zawierzę?, co ma kot?, co robi kot?) poprzez zaznaczenie odpowiedzi w zdaniu czerwoną ramką.
Zawartość:
- 9 obrazków przedstawiających osoby,
- 10 etykietek z wyrazami do ćwiczeń z użyciem obrazków,
- 1 szablon do układania tekstu, 18 pasujących do niego etykiet wyrazów oraz czerwona ramka do zaznaczania odpowiedzi,
- 5 dużych etykiet ze zdaniami,
- 2 karty z tekstami,
- zwięzła instrukcja wraz z propozycjami ćwiczeń z wykorzystaniem elementów zestawu.
Wszystkie obrazki, szablony i etykiety wykonane są z trwałego białego i czerwonego tworzywa.
Teksty do ćwiczeń oraz instrukcje wydrukowane są na papierze technicznym.
Ćwiczone umiejętności, rozwijane kompetencje:
RZECZOWNIKI
- wprowadzenie nowych rzeczowników, podpisywanie obrazków etykietkami.
SŁOWO “JEST”
- wprowadzenie nowego wyrazu, przygotowanie do rozróżniania liczby poj. i l. mnogiej.
PRACA Z TEKSTEM
- czytanie prostego tekstu (czytanie globalne),
- odpowiadanie na pytania dotyczące konkretnych wyrazów z tekstu (czytanie ze zrozumieniem),
- układanie zdań z wyrazów – identyfikowanie wzrokowe odpowiednich wyrazów.
ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
- rysowanie na polecenie.
Jak pracować z zestawem?
ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
1.Rysowanie schematów na polecenie (narysuj słońce! narysuj budę!).
NOWE SŁOWO
1. Rozłożenie obrazków przedstawiających osoby (PAN, PANI, BOBO, BABA, ADAM, OLA).
2. Podanie dziecku etykietki z nazwą osoby do przeczytania, a następnie podpisanie odpowiedniego obrazka (kontynuacja dokładania wszystkich podpisów do osób na obrazkach).
3. Przyłożenie etykietki ze słowem “JEST” przed każdą etykietką osoby i przeczytanie całego zwrotu (np. JEST PANI…).
4. Wspólne złożenie materiału.
CZYTANIE
1. Czytanie tekstu.
2. Próba odpowiedzi na pytania (kto?, co ma?, co robi?, czego nie ma?) z równoczesnym wskazaniem palcem danego wyrazu w tekście.
3. Rozłożenie szablonu z pustymi miejscami.
4. Kilkukrotne wspólne przeczytanie tekstu (dziecko palcem wskazującym zaznacza czytany wyraz), a następnie zabranie go z pola widzenia dziecka.
5. Rozłożenie etykietek do szablony znajdującego się pod tekstem.
6. Próba ułożenia zdań z wyrazów na szablonie (pomaganie pytaniami).
7. Wspólne przeczytanie ułożonego tekstu.
8. Zadawanie pytań (kto?, co ma?, co robi?, czego nie ma?) – odpowiadanie i równoczesne zaznaczanie przez dziecko odpowiedzi czerwoną ramką.
9. Wspólne składanie materiału.
Schemat pracy z drugim tekstem wygląda identycznie.
RZECZOWNIKI – OSOBY
1. Rozłożenie obrazków DZIEWCZYNKI, CHŁOPCA, DZIECKA i pytanie o osobę na obrazku (kto to?).
2. Dwukrotne odczytanie przez terapeutę prezentowanej etykietki i położenie jej pod odpowiednim obrazkiem (dopasowanie pozostałych etykietek w podany sposób).
3. Ponowne odczytanie podpisów.
4. Rozłożenie obrazków PANA, PANI, DZIEWCZYNKI, CHŁOPCA, DZIECKA.
5. Odczytanie przez dziecko etykietki, dołożenie do odpowiedniego obrazka (dopasowanie pozostałych etykietek w podany sposób).
6. Ułożenie przed każdym podpisem etykietki “JEST” i odczytanie zwrotu (np. JEST PANI…).
7. Zebranie etykietek z podpisami.
8. Dopasowanie etykietek typu “NIE MA PANI” do obrazka (zadawanie pytania: kogo nie ma?), a następnie zakrycie obrazka z daną osobą.
9. Złożenie materiału.
RZECZOWNIKI – OSOBY
1. Podawanie dziecku kolejnych etykietek ze zdaniem “NIE MA …”.
2. Samodzielne czytanie przez dziecko zdań.
Owocnej nauki i zabawy!
Do kupienia w sklepie TOKLA Pomoce Edukacyjne – Zestaw nr 5 oraz Zestaw nr 11.
Recenzja cieszących się popularnością układanek nazwanych “Kostkami Baby Jagi” wydawanych również przez Toklę znajduje się we wpisie „Kostki Baby Jagi” – 10 sposobów na kreatywną naukę i zabawę z dzieckiem.