Gra “4Mation” to kolejna udana modyfikacja popularnej gry strategicznej — kółko krzyżyk. Wspólne z oryginałem jest — dwóch rozgrywających, dwa przypisane im symbole (kółko i krzyżyk lub niebieskie i różowe kostki) oraz próba stworzenie konfiguracji idealnej, czyli zapewniającej wygraną. W “4Mation” tworzy się jednak czteroelementową formację na przygotowanej planszy (7×7 – przy czym rozmiar podyktowany jest ilością kostek załączonych do gry), przy dodatkowym założeniu. Te ostatnie sprawiają, że wydająca się być prostą łamigłówką gra zamienia się w rozpalającą neurony do czerwoności grą strategiczną.
Zawartość
Gra mieści się w średniej wielkości pudełku — nie ma w nim mowy o tzw. przechowywaniu powietrza, Ponadto waga pudełka pozytywnie zaskakuje — gra jest ciężka, bo po brzegi wypełniona przyjemnymi w dotyku plastikowymi masywnymi kostkami oraz planszą.
W skład gry wchodzą:
- instrukcja,
- 48 kostek, po 24 w niebieskim i różowym kolorze,
- wkładka do pudełka stanowiąca planszę.
Przedział wiekowy
- sugerowany przez producenta wiek: 6+
- nasza sugestia: 5+ jeśli kilkulatek obyty jest z grami logicznymi lub pierwszymi planszówkami o charakterze strategicznym.
Rozwijane umiejętności
- uwaga, koncentracja,
- myślenie logiczne i strategiczne,
- przewidywanie ruchów przeciwnika.
Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥
Gra “4Mation – recenzja i charakterystyka rozgrywki
Gracz rozpoczynający kładzie kostkę w dowolnym polu planszy. Od tej pory gracze umieszczają swoje kostki na przemian.
Celem gry jest ustawienie 4 kostek swojego koloru w jednej linii — poziomej, pionowej lub ukośnej i jednoczesne spełnienie warunku, który mówi, że kostka musi być ułożona w taki sposób, aby zawsze dotykała (brzegiem lub narożnikiem) ostatniej kości umieszczonej przez przeciwnika. Ograniczony w ten sposób wybór pól, by dopełnić swoją formację, sprawia, że trzeba mocno pogłówkować. Efektywne zrealizowanie swojego ruchu jednocześnie musi uniemożliwiać przeciwnikowi kontynuowanie jego konfiguracji.
Wcale nie rzadką sytuacją jest tzw. ślepy zaułek. Może się bowiem zdarzyć, że kostka położona zostanie na polu, do którego kolejny gracz nie będzie mógł dołożyć swojego sześcianu, ponieważ wszystkie bliskie pola zostały zajęte. Należy wtedy położyć kostkę na dowolnym polu (w innej części planszy) sąsiadującym z inną kostką przeciwnika.
Gracz, który jako pierwszy ułoży czteroelementową formację w pionie, poziomie lub po skosie wygrywa. Gdy żaden z graczy nie jest w stanie ułożyć idealnej w “4Mation” konfiguracji, gra kończy się remisem.
Przykładowa rozgrywka wygląda następująco:
Gra ukazała się nakładem wydawnictwa Piatnik. Recenzja gry “4Mation” to nie jedyna ocena gier tego Wydawnictwa. Resztę znajdziecie tutaj.
Inteligentną rozrywkę zapewnią Wam „Honeycombs – plastry miodu”. Grę poleca m.in. Mensa Mind Games.
Polecamy również kafelkową, taktyczną grę dla młodych adeptów logiczno-towarzyskich rozgrywek – z prostymi zasadami, dynamicznymi i krótkimi rozgrywkami oraz nieustannie zmieniającymi się polem bitwy, czyli “Sąsiadów”.