“Mrowisko” to gra planszowa dla najmłodszych graczy, zafascynowanych przyrodniczym życiem tych pożytecznych owadów i zawikłaną siecią ich domowych korytarzy. Odtwarzanie niepowtarzalnej, ale przemyślanej struktury mrowiska staje się przedmiotem rozgrywek charakteryzowanej we wpisie planszówki. Najmłodszym spodoba się wiele możliwość modyfikacji gry, a dorosłych zadowoli cena,
Wspólnie z Abino Przystanek Rodzinka chce obdarować jedną osobę charakteryzowaną we wpisie grą – szczegóły znajdziecie w poście na Facebooku.
Zawartość pudełka:
- 44 karty z tunelami i 1 karta wyjścia z mrowiska,
- 4 pionki i 1 kostka,
- instrukcja,
- pudełko mieszczące wszystkie elementy gry.
Przedział wiekowy:
- sugerowany przez producenta wiek: 5-99
- nasza sugestia: 4+
Rozwijane umiejętności:
- spostrzegawczość,
- uwaga, koncentracja,
- orientacja przestrzenna,
- percepcja wzrokowa,
- myślenie logiczne i strategiczne – planowanie swoich ruchów lub też utrudnianie ruchów pozostałym graczom poprzez obracanie kart z tunelami, wymianę dwóch kart na planszy.
Rozgrywka:
Mrowisko uległo zniszczeniu, wyjścia z niego zostały zasypane. By wydostać się na powierzchnię, mrówki muszą wydrążyć nowe tunele.
Gracze (od 2 do 4) wcielają się więc w rolę mrówek, które swoją pracę rozpoczynają z dowolnie wybranego narożnika mrowiska. Przykładowe ułożenie tuneli w mrowisku przedstawia poniższe zdjęcie:
Celem gry jest doprowadzenie swojej mrówki poprzez odpowiednio ułożone tunele do wyjścia z mrowiska, czyli jasnej karty znajdującej się w centrum mrowiska.
Przed rozpoczęciem gry każdy z graczy może obrócić jedną dowolną kartę sąsiadującą z jego mrówką.
W swojej turze gracz może wykonać następujące akcje:
- rzut kostką i przesunięcie pionka o taką ilość kart, ile wynosi liczba wyrzuconych oczek na kostce lub mniej, jeśli pionek natrafi na koniec tunelu,
- obrócenie dowolnej karty tunelu,
- zamiana miejscami dwóch dowolnych kart tunelu, jednak bez możliwości ich obracania,
O czym należy pamiętać?
- mrówki nie mogą przechodzić przez ślepe tunele,
- mrówki dowolnie wybierają kierunek ruchu,
- nie wolno obracać oraz zamieniać kart, na których stoi jakakolwiek mrówka.
Gracz, który jako pierwszy dotrze do wyjścia z mrowiska, wygrywa.
Labirynt
“Labirynt” to modyfikacja gry “Mrowisko”. Gra bowiem toczyć się bez użycia kostki, a ruchy polegają wyłącznie na zamianie miejscami dwóch dowolnych kart z mrowiska tak, by docelowo stworzyć tunel pomiędzy swoją mrówką a wyjściem. W jednym ruchu można zamienić tylko jedną parę kart, których nie można obracać. Gracz, który jako pierwszy wskaże nieprzerwany tunel między swoją mrówką a wyjściem z mrowiska, wygrywa,
Wprawki młodszych graczy
Poszczególne elementy gry sprawdzają się również podczas przygotowania młodszych graczy do rozgrywek według zasad przedstawionych w instrukcji. Wprawki polegać mogą np. na ułożeniu dla mrówki tunelu do wyjścia, czyli do jasnej karty. Ilość kart wręczanych dziecku wpływa na stopień trudności zabawy. Dziecko decyduje o kolejności układania i dopasowywania do siebie kart. Zabawa może być indywidualnym ćwiczeniem lub uproszczoną grą większej liczby młodych graczy.
Podstawy programowania
Poszczególne elementy gry można wykorzystać zaznajamiając dziecko z elementarnymi zasadami programowania i tworzenia prostych kodów. Jak sprawdzi się tu “Mrowisko”?
Dziecko możne szukać właściwego tunelu na zbudowanej przez dorosłego siatce korytarzy (taki tunel wcześniej dorosły musi zaprojektować w całym układzie kart z tunelami), którym poprowadzi swoją mrówkę do wyjścia, wcześniej zapisując kodem (cyfrą i strzałkami) drogę do pokonania.
Instrukcja do pokonania tunelu ze zdjęcia wygląda następująco: 1 ↑, 1 →, 2 ↑, 1 ←, 2↑ lub opcjonalnie 1 ↑, 1 →, 1 ↑, 1 ←, 3↑ .
Udanej zabawy!
“Mrowisko” – interaktywna gra planszowa dla najmłodszych – wydana została nakładem wydawnictwa Abino.
Jeśli szukacie planszówek dla początkujących graczy, zerknijcie na wpis „Lama Express” – gra planszowa dla początkujących, ale wymagających graczy.