Seria “Polszczyzna dla dzieci” to nie tylko ciekawie napisane książki o języku dla dzieci, ale również przewodniki po kulturze języka polskiego. Są niezastąpionym wsparciem dla dzieci oraz dla rodziców, którzy pragną rozwijać językowe umiejętności swoich dzieci. Dzięki nim, język polski staje się nie tylko narzędziem komunikacji, ale także źródłem odkryć i inspiracji.
Seria książek “Polszczyzna dla dzieci”
Serie książek “Polszczyzna dla dzieci” to prawdziwa skarbnica słów, wyrażeń, zwrotów, fraz, frazeologizmów i przysłów języka polskiego. Każda z tych książek, stanowi nie tylko doskonałe narzędzie do nauki języka, ale także okno do polskiej kultury, wierzeń, emocji i przyzwyczajeń.
Książki nie skupiają się jedynie na konkretnej gramatyce czy zasadach językowych. Oferują coś znacznie więcej. W przystępny sposób wyjaśniają reguły gramatyczne, ale także ukazują, że język mocno związany jest z polską kulturą, odzwierciedlając bogactwo naszych przekonań, tęsknot, potrzeb i przyzwyczajeń. Poprzez konkretne przykłady i wyjaśnienia, książki otwierają przed dziećmi szerokie spektrum możliwości, które kryje w sobie język polski.
Seria “Polszczyzna dla dzieci” jest niezastąpionym wsparciem dla dzieci oraz dla rodziców, którzy pragną rozwijać językowe umiejętności swoich pociech. Dzięki nim, język polski staje się nie tylko narzędziem komunikacji, ale także źródłem odkryć i inspiracji.
“Na końcu języka. Frazeologia i przysłowia”
Każdy język kryje w sobie tajemnice, które warto odkryć. W książce “Na końcu języka. Frazeologia i przysłowia” autorstwa Anny Kamińskiej-Mieszkowskiej, czytelnicy w każdym polskim domu, a zwłaszcza dzieci dwujęzyczne, znajdą skarbnicę nie tylko języka, ale także kultury. Frazeologia i przysłowia stają się wspaniałym narzędziem do zwięzłego i obrazowego wyrażania myśli.
Książka wpisuje się doskonale w potrzeby dzieci w wieku 5-10 lat oraz rodziców, poszukujących materiałów dydaktycznych wspierających naukę języka polskiego na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
W języku polskim istnieje wiele wyrażeń i związków frazeologicznych, które stanowią wyjątkowe połączenia słów. Autorka przedstawia ponad 120 trudnych słów, wyrażeń, frazeologizmów oraz przysłów, które dzieci spotykają zarówno w codziennym języku, jak i w literaturze. Książka ma na celu rozbudzenie i pogłębienie zainteresowania językiem polskim, a także odpowiedzenie na naturalną ciekawość dzieci dotyczącą sposobów komunikacji.
Książkę spośród innych wyróżnia interakcyjny charakter każdego rozdziału. Autora prowadzi dialog z czytelnikiem, zachęca do zabawy językiem. Dzięki temu dzieci nie tylko poznają nowe wyrażenia i przysłowia, ale również mają okazję do ich praktycznego stosowania i utrwalenia.
Anna Kamińska-Mieszkowska, zwięźle i przystępnie, tłumaczy znaczenie i pochodzenie frazeologizmów oraz przysłów. Jej sposób opisywania ich funkcjonowania sprawia, że nawet najmłodsi czytelnicy łatwo zrozumieją, jak te wyrażenia wpisują się w językowe i kulturowe konteksty. Autorka porównuje frazeologizmy do naklejek, które nadają znaczenie przedmiotom, podczas gdy przysłowia ukazuje jako zamknięte, skończone teksty, wyrażające myśl za pomocą historyjki.
Ważnym, choć marginalnym, elementem książki są ćwiczenia utrwalające poznany materiał. Dzięki nim dzieci mają szansę nie tylko przeczytać o frazeologizmach i przysłowiach, ale również samodzielnie je stosować, rozwiązując zadania i zagadki.
“Na końcu języka. Frazeologia i przysłowia” to pozycja, która powinna znaleźć się w każdym polskim domu – nie tylko dla dzieci dwujęzycznych, ale dla wszystkich, którzy pragną odkrywać tajniki języka polskiego, poszerzać swoje horyzonty kulturowe i twórczo bawić się słowem.
Materiały edukacyjne online – czy Internet może zastąpić nauczyciela?
“Co robi język za zębami. Poprawna polszczyzna dla najmłodszych”
„Co robi język za zębami?” Agaty Hąci to książka, która z mądrością i humorem prowadzi młode umysły przez fascynujące zaułki języka polskiego. Autorka, znana z licznych publikacji, z pewnością wie, jak zainteresować najmłodszych tą, często uznawaną za trudną, dziedziną.
Autorka dzieli swoje dzieło na pięć głównych część. Wykorzystuje zabawne przykłady i wierszyki, aby pokazać poprawną artykulację głosek i słów. Następnie, w sposób przystępny tłumaczy relacje między słowami i ich znaczenia. Trzecia część poświęcona jest zrozumieniu frazeologizmów, natomiast czwarta uczy grzeczności w mowie i szacunku do rozmówców. Ostatnia część jest dedykowana gramatyce, co pozwoli młodemu czytelnikowi pozbyć się wszelkich obaw z nią związanych.
Każdy rozdział zaprojektowany jest interakcyjnie, co oznacza, że dziecko staje się aktywnym odbiorcą prezentowanych treści. Książka zawiera liczne ćwiczenia, propozycje zabaw i odwołuje się do codziennych doświadczeń, co z pewnością ułatwi młodym czytelnikom zrozumienie i zapamiętanie omawianych zagadnień.
„Co robi język za zębami?” jest skierowana do dzieci w wieku 5-10 lat, ale bez wątpienia dostarczy wiele cennych informacji i zabawy także starszym czytelnikom. Wielowymiarowe podejście do tematu języka i jego roli w codziennym życiu jest tu naprawdę imponujące.
Nie bez powodu książka zdobyła tak prestiżowe nagrody jak “Mądra Książka Roku 2017” czy nagrodę w XVI edycji konkursu “Świat Przyjazny Dziecku” organizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka. Lektura jest doskonałym dowodem na to, że nauka języka może być fascynującym doświadczeniem, niezależnie od wieku.
“Figlarne słówka. O wędrówkach słów i innych tajemnicach języka”
O czym traktuje książka?
O figlarnej, często magicznej naturze wyrazów w języku polskim (np. nadając imiona dzieciom pragniemy zapewnić im pomyślność – Aleksander od wieków jest symbolem męstwa i ambicji).
O potencjale znaczeniowym wyrazów (słowa interpretują rzeczywistość, dlatego np. nie lubimy „ślimaczącego” się spotkania i stronimy od „osowiałego” towarzystwa).
O historii i kulturze zaklętej w języku i jednocześnie o wędrówkach słów (uwielbiamy włoską „latte” lub inne przysmaki ze słonecznej Itali, francuskie pięknie malowane „pejzaże” na „wernisażach” czy angielski „keks” lub „whisky”).
O nas samych, czyli użytkownikach języka, naszych zwyczajach i otoczeniu (ma znaczenie, czy ktoś mówi ‘bachor” czy „dziecko” i wiele o mężczyźnie wiadomo, gdy o płci pięknej mówi „baba” czy „kobieta”).
Jak kochać dziecko? „Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka”– recenzja.
Książka “Na końcu języka. Frazeologia i przysłowia” Anny Kamińskiej-Mieszkowskiej oraz “Co robi język za zębami” i „Figlarne słówka. O wędrówkach słów i innych tajemnicach języka” Agaty Hąci ukazały się nakładem wydawnictwa PWN.