“Rusz głową! Gimnastyka mózgu dla dzieci” jest inspirującym zbiorem nieszablonowych łamigłówek, twórczych zadań do rozwiązania, zagadnień do wyjaśnienia oraz metodycznych wskazówek kierowanych w stronę dorosłych towarzyszących dziecku podczas rozwiązywania ćwiczeń. Książka dedykowana jest dzieciom w wieku 5–11.
W czym tkwi osobliwość “Rusz głową! “?
“Rusz głową! Gimnastyka mózgu dla dzieci” jest nietypową publikacją z zakresu edukacji. Zazwyczaj na rynku wydawniczym spotykamy się albo wyłącznie z zestawami ćwiczeń dla dzieci pozbawionych merytorycznego komentarza, albo z wyłącznie naukowym wywodem poświęconym rozwojowi dziecka, sposobami stymulacji jego mózgu i potencjalnym wpływie otoczenia na szeroko pojętą inteligencję. “Rusz głową!” będąc kompendium przystępnej wiedzy o dziecięcym mózgu i etapach jego rozwoju oraz zbiorem ćwiczeń stymulujących różne obszary mózgu, podkreśla nieodzowną rolę dorosłego w życiu, nauce i zabawie dziecka. Często o tym zapominamy, a przecież jesteśmy pierwszymi, najważniejszymi przewodnikami dziecka w procesie kształtowania jego umysłu. “Rusz głową!” zakłada więc towarzystwo rodzica, nauczyciela lub terapeuty podczas zabawy z książką.
Jak stymulować rozwój dziecka? Czyli co zawiera zbiór łamigłówek?
Zestaw ćwiczeń posiada przejrzystą kompozycję. Dzieli się na 11 rozdziałów, z których każdy został opatrzony krótkim wstępem pozwalającym zrozumieć sens prezentowanych ćwiczeń.
ROZDZIAŁ 1. NAUCZ SIĘ MYŚLEĆ
By nabywać kompetencje i umiejętności, czyli przyswajać informacje człowiek potrzebuje swego rodzaju “aparatu pojęciowego”, który pozwoli segregować wiadomości, logicznie je analizować i dostrzegać relację między nimi. Wybitny norweski pedagog Magne Nyborg stworzył listę owych pojęć. Wśród 23 znajduje się m.in. kształt, wielkość, liczba, funkcja, smak, zapach, czas, waga, siła i wartość. Zasadne jest przekonanie, że nauka logicznego myślenia jest możliwa tylko wtedy, gdy różne problemy tłumaczą się nam w zrozumiały, bo znany nam sposób (czyli w odniesieniu do stałych pojęć).
Pierwszy zestaw ćwiczeń dotyczy właśnie odnajdywania podobieństw i różnic między przedmiotami.
ROZDZIAŁ 2. RUSZ GŁOWĄ
Pochylając się na pojęciem ‘inteligencja’, autorka załącza komplet zadań skupiających się właśnie nad rozpoznawaniem, rozszyfrowywaniem i klasyfikowaniem różnych informacji, czyli umiejętnościami będącymi składową IQ.
ROZDZIAŁ 3. WIESZ CO?
Na przekonaniu, że wiedza to władza Anna Lene Johnsen opiera komentarz do kolejnej porcji zadań. Ćwiczenia odnoszą się więc do pewnego zasobu wiadomości, jakie potencjalnie posiada dziecko w wieku 5-11 lat.
ROZDZIAŁ 4. UKŁADANKI
Układanie puzzli, dopasowywanie brakujących części układanki, porządkowanie porcji informacji uczy rozwiązywania problemów i ćwiczy cierpliwość i koncentrację.
ROZDZIAŁ 5. ROZWIĄŻ ZAGADKĘ
5. część to nasz ulubiony zestaw ćwiczeń. Dziecko zamienia się w detektywa, łamie szyfry i rozwiązuje zagadki.
ROZDZIAŁ 6. OCHOTA NA CZYTANIE
Wychodząc z założenia, że czytanie to m.in. świetny sposób na rozwijanie inteligencji, języka, wyobraźni, rozumienia emocji, zachowań i myśli innych, autorka proponuje dzieciom zabawę literami i tekstem.
ROZDZIAŁ 7. Z MATMĄ ZA PAN BRAT
“Matematyka to więcej niż liczby! To także wzory, systemy, zabawa, odkrywanie, przeczucia i rozwiązania – rozwiązania – rozwiązania!” Matematyka jest narzędziem do nauki myślenia strukturalnego i logicznego, a przytaczane dalej w rozdziale 7. zadania i łamigłówki są tego przykładem.
ROZDZIAŁ 8. BĄDŹ KREATYWNY
Proponowany w rozdziale zbiór ćwiczeń pozwala zrozumieć dziecku, że niejednokrotnie mamy do czynienia z zadaniami otwartymi, na które nie ma jednej odpowiedzi lub nie da się ich rozwiązać w sposób już nam znany. Bycie kreatywnym oznacza przełamywanie schematów, szukanie różnych pomysłów na problemy, z którymi spotykamy się przede wszystkim na co dzień.
ROZDZIAŁ 9. TRENING UMYSŁU W ZABAWIE I W ŻYCIU CODZIENNYM
Nie od dziś wiadomo, ze ruch stymuluje mózg. Autorka w kolejnej części podpowiada aktywności, które z powodzeniem można wykonywać na co dzień.
ROZDZIAŁ 10. POŻYTECZNE ĆWICZENIA POPRAWIAJĄCE KONCENTRACJĘ I UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ
W rozdziale znajdują się ćwiczenia, które pozytywnie wpływają na rozwój potencjału umysłowego.
ROZDZIAŁ 11. POŻYWIENIE DLA MÓZGU
Ten rozdział jest moim ulubionym, czytanym wspólnie z dziećmi. Napisany przystępnym językiem komentarz autorki dotyczy wpływu, jaki pożywienie ma na rozwój i funkcjonowanie mózgu. Czytelne schematy, konkretne przepisy dań i przekąsek wspomagających prace naszego mózgu, cenne wskazówki pomocne w układaniu diety dzieci pojawiają się w miejsce obecnych zazwyczaj w rozdziałach ćwiczeń.
A co, jeśli pojawia się problem?
Cennym okazuje się ostatnia część książki, dodatek, w którym autorka wymienia symptomy i problemy dziecka, które mogą tłumić go faktyczne umiejętności, przesłaniając prawdziwe zdolności dziecka. Anne Lene Johansen podpowiada, jak je dostrzec i w jaki sposób pomóc dziecku.
“Rusz głową! Gimnastyka mózgu dla dzieci” zawiera sporą porcję zadań pozwalających odkryć potencjał dziecka, ale stanowi też świetne źródło inspiracji dla dorosłych do kreowania otoczenia sprzyjającego stymulacji swoich dzieci.
“Rusz głową! Gimnastyka mózgu dla dzieci” Anne Lene Johnsen ukazało się nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN.
Polecamy również notatnik “Młody naukowiec” i “Młody inżynier” – książki z zabawami i eksperymentami dla dzieci.