Rozwój motoryki małej dziecka, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców w dużej mierze zależy od stymulacji środowiskowej. O różnicach w jednostkowym rozwoju motorycznym i manualnym każdego dziecka decyduje zasobność bodźców zewnętrznych, forma zdobywanych doświadczeń, motywacja do ćwiczeń, stan emocjonalny dziecka. Prezentowane niżej ćwiczenia i zabawy z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych i terapeutycznych stymulują rozwój motoryki małej dziecka, ale i wielu innych kompetencji, m.in. zdolność mówienia. Odpowiednio dobrane pomoce i zabawki w domowym zaciszu (jeśli trzeba to również w gabinecie terapeuty) pomogą dziecku stawiać kolejne kroki w zabawie, samoobsłudze i samodzielności.
Układanki pojawiające się we wpisie ręcznie wykonuje Blue-Sky.
O tym, jak stymulować sprawność motoryczną i manualną dziecka w pierwszym roku życia przeczytać można we wpisie Bystrzak, geniusz, czempion – jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku życia? CZ.2 SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA I MANUALNA.
Wtyczki
Dla kogo? Dzieci 2+ (pod okiem dorosłego)
Jakie rozwijają umiejętności i kompetencje?
Koncentracja uwagi, rozwijanie zmysłu dotyku, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (oko-ręka), wspieranie motoryki małej, ćwiczenie chwytu pęsetowego, stymulowanie spostrzegania wzrokowego (analiza i synteza wzrokowa, identyfikowanie, różnicowanie, porównywanie, układanie, ale i obracanie wzorów, figur i obrazków).
Jak wykorzystywać?
Układanki manipulacyjne mogą służyć do odtwarzania atematycznych (figur i wzorów) i tematycznych obrazków z wykorzystaniem nie tylko kołków i wtyczek zakończonych klockami o podstawach różnych kolorowych figur, ale także gumek recepturek. Te ostatnie śmiało można nazwać doskonałą pomocą edukacyjną. W dodatku dostępne są w każdym domu!
Autorzy układanki proponują jeszcze inny sposób wykorzystania kołków i gumek recepturek — wspomagający myślenie matematyczne, tj. kojarzenie liczby elementów ze znakiem graficznym, czyli cyfrą. Mianowicie — zadanie dziecka polega na tworzeniu za pomocą kołków i gumek recepturek cyfr, następnie przeliczanie i umieszczanie odpowiedniej ilości wtyczek (ich ilość odpowiada wartości liczbowej cyfr).
Wkręty
Dla kogo? Dzieci 4+
Jakie rozwijają umiejętności i kompetencje?
Koncentracja uwagi, rozwijanie zmysłu dotyku, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (oko-ręka), wspieranie motoryki małej, ćwiczenie chwytu precyzyjnego, nauka posługiwania się narzędziami, stymulowanie spostrzegania wzrokowego (analiza i synteza wzrokowa, identyfikowanie, różnicowanie, porównywanie, układanie, ale i obracanie wzorów, figur i obrazków).
Jak wykorzystywać?
Wkręty-kule posłużyć mogą również do odtwarzania atematycznych (figur i wzorów) i tematycznych (ilustracje) obrazków z wykorzystaniem wkrętów-kul, wkrętów z zestawu roboczo przeze mnie nazwanego “narzędziowym” (wkręty, śruby), ale także gumek recepturek.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by ćwiczenia motoryk małej połączyć z kodowaniem. Inspiracji szukajcie w bogatej ofercie obrazków dołączanych do zestawów. Na podstawie tych schematów można przygotowywać własny kod do rozszyfrowywania.
Opis zastosowania edukacyjnego i terapeutycznego pieczołowicie, ręcznie wykonanej z niebywale trwałych materiałów układanki lewopółkulowej “Grzybki” znajduje się we wpisie – Układanka lewopółkulowa „Grzybki” – pomoc wspierająca wszechstronny rozwój dziecka.
Konkretne przykłady rozmaitych układanek lewopółkulowych, pomocy, a nawet zabawek, które spełniać mogą funkcje układanki (wraz z ich zastosowaniem) znajdziecie we wpisie – UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE – moja recepta na sprawny rozwój mowy i myślenia logicznego dziecka wykorzystać można.