“Planszówkowi Kurierzy” to świetne rozgrywki dla dzieci aż w 3 wariantach, a każdy z nich to maksimum zabawy, sporo satysfakcji z wykonywanych zadań i mnóstwo matematycznych zmagań ukrytych w emocjonującej rozrywce. Bo który kilkulatek nie lubi się wcielać w rolę pilota latającego samolotem, kapitana sterującego statkiem, maszynisty kierującego pociągiem czy chociażby popularnego dziś kuriera rozwożącego paczki?
Gotowi na wyścig dostawców? Nie ma czasu do stracenia, w paczkach bowiem kryją się elementy gier dla najmłodszych. Dzieci czekają na pionki, karty i kostki. Decydujcie, co załadować na dostępne pojazdy i ruszajcie po tytuł króla dostaw!
“Planszówkowi Kurierzy” – zawartość
Gra mieści się w dużym pudełku.
W skład gry wchodzą:
- instrukcja,
- 75 żetonów pudełek z kartami, pionkami i kośćmi,
- 6 plansz domów,
- 12 plansz pojazdów,
- kostka.
“Planszówkowi Kurierzy” – przedział wiekowy
- sugerowany przez producenta wiek: 5+
Rozwijane umiejętności
- logiczne myślenie,
- przeliczanie do 20,
- szacowanie rzędu wielkości,
- spostrzegawczość,
- kategoryzowanie przedmiotów (segregacja tematyczna),
- uwaga i koncentracja,
- elementy myślenia strategicznego (m.in. podczas odkrywania żetonów pudełek, ale i wybierania ich dla siebie z puli już dostępnych, sugerować należy się wartością, czyli wielkością pudełka).
Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥
“Planszówkowi Kurierzy” – charakterystyka rozgrywek i recenzja
Wariant załadujmy je wszystkie
By zostać zwycięzcą rozgrywki, trzeba załadować do pełna jak najwięcej pojazdów — jednym typem elementów, przy tym przynajmniej dwoma pudełkami oraz dokładnie taką liczbą elementów, jaką sugeruje pojemność pojazdu.
Zanim gracze powalczą o tytuł króla dostaw, należy na stole (lub innej równej powierzchni — koc na plaży, miękki materac łóżka nie zdają tu egzaminu) umieścić potasowany i zakryty stos pojazdów, z którego wybrać i odkryć należy 3 oraz luźno ułożone zakryte żetony pudełek, z których odkrywa się tyle pudełek, ilu graczy bierze udział w grze. Plansze domów i kostka nie są potrzebne.
Naprzemienne tury polegają na odkryciu 1 żetonu pudełka oraz umieszczeniu 1 z odkrytych żetonów w 1 z wybranych pojazdów.
O czym należy pamiętać:
- pełne pojazdy gracze kładą przed sobą, a na jego miejsce odkrywają kolejny pojazd z zakrytego stosu — do wyczerpania wszystkich pojazdów,
- tura kończy się również, gdy wybrany żeton jest zbyt duży i nie można go poprawnie załadować na żaden z odkrytych pojazdów (odłożyć go należy na środek stołu) lub gdy żaden z odkrytych żetonów nie pasuje do odkrytych pojazdów.
Gra kończy się, gdy ostatni z pojazdów zostanie załadowany. Zwycięstwo należy do osoby, która zdobyła najwięcej pojazdów.
Kto szybszy, ten lepszy
W wariancie “Kto szybszy, ten lepszy” wygrywa osoba, która najszybciej załaduje do pełna swoje pojazdy.
Do gry przygotować należy 3 pojazdy dla każdego gracza (resztę wraz z domami odłożyć do pudełka — nie będą już potrzebne), kostkę do gry, zakryte żetony pudełek w zasięgu każdego z rozgrywających oraz tyle odsłoniętych żetonów, ilu graczy bierze udział w grze.
Naprzemienne tury polegają na wybraniu 1 zakrytego żetonu pudełka i odkryciu go oraz rzucaniu kostką i wykonaniu akcji według legendy:
- 1 paczka — wybór 1 paczki z odkrytych żetonów i umieszczenie jej w 1 ze swoich pojazdów,
- 2 paczki — wybór 2 paczek z odkrytych żetonów i umieszczenie ich w 1 lub 2 swoich pojazdów,
- zamiana paczki — zamiana 1 swojej paczki z paczką innego gracza.
O czym należy pamiętać:
- gdy gracz wyrzuci 2 paczki na kostce, a dostępna jest tylko 1 paczka, zabiera tylko 1,
- tura kończy się również, gdy gracz wybrał zbyt duży żeton i nie może go załadować do pojazdu (zostaje więc odkryty na środku stołu) lub gdy nie może umieścić żadnego odkrytego pudełka w swoich pojazdach.
Zwycięstwo przypada dostawcy, który najszybciej załadował swoje pojazdy.
Dzień dostawy
W wariancie “Dzień dostawy” nie tylko zapełnia się losowo wybrany pojazd (różnymi typami elementów), ale i dostarcza paczki do dedykowanego domu (numer domu odpowiadać powinien numerowi pojazdu).
Na stole przed rozgrywką muszą się znaleźć pojazdy i odpowiadające im domy w liczbie równej liczbie graczy, kostka do gry i odkryte żetony pudełek.
Tury polegają na wykonaniu zadania narzuconego przez wynik rzutu kostką:
- 1 paczka — wybór 1 żetonu i umieszczenie go w pojeździe,
- 2 paczki — wybór 2 żetonów i umieszczenie ich w pojeździe,
- zamiana paczek — zamiana 1 swojego żetonu na 1 żeton gracza.
Zapełniony pojazd może dowozić pudełka do domu, a ich dostarczanie odbywa się wedle kategorii — pudełka umieszcza się w odpowiednim miejscu (dom ma odrębne miejsce na pionki, kości i karty do gry).
O czym należy pamiętać?
- jeśli jakieś pudełko z pojazdu nie mieści się w domu, odkłada się je obok innych żetonów na środku stołu.
Zwycięzca zostaje gracz, który jako pierwszy zapełni wszystkie miejsca w swoim domu.
Proste — a jednocześnie urozmaicane wielością różnorodnych elementów — zasady rozgrywek sprawiają, że gra w każdym z trzech wariantów nigdy nie jest nużąca. Przeciwnie Reiner Knizia zadbał o edukacyjny i zabawowy charakter “Planszówkowych Kurierów”. Doskonała jest również szata graficzna — kreska Artura Nowickiego (szerszemu gronu znana na pewno z ilustracji książek dla dzieci, m.in. bestsellerowych części serii “Opowiem Ci mamo…”, czyli “Co robią auta?” i “Co robią pociągi?”). Jest bajecznie kolorowo, drobiazgowo i żartobliwie.
Gra “Planszówkowi Kurierzy” ukazała się nakładem wydawnictwa Muduko.
Do kupienia w promocyjnej cenie 30 zł w sklepie Muduko.
Polecamy “Gold” – grę, która łączy mechanikę memory z elementami taktyki.