“Obrazy matematyki. Z wizytą w muzeum sztuki” można traktować jako jeden z pierwszych podręczników do matematyki dla najmłodszych. Wystarczy tylko wykorzystać jego potencjał, inspiracyjną funkcję i wzbogacić lekturę “obrazów” komentarzem. Przyjemna to będzie lekcja matematyki – w otoczeniu światowej plejady artystów i ich dzieł. Okazuje się bowiem, że Edgarowi Degasowi, Wassilemu Kandinsky’emu, Pablowi Picasso czy Salvadorowi Dalemu tak samo bliskie było malarstwo i sztuka, jak i matematyka.
Z wizytą w muzeum sztuki
Poszukiwanie matematyki w obrazach malarskich spięte zostaje rodzicielską narracją. Mama i tata wyruszający razem z dwójką dzieci do muzeum sztuki stają się nie tylko przewodnikami po galerii, ale po części także kustoszami oglądanych dzieł, nauczycielami matematyki (choć bardziej pasuje do nich określenie – mentorami), a w dużej mierze inspiratorami dalszych poszukiwań – już poza murami muzeum.
Bo matematykę zobaczyć, usłyszeń, doświadczyć można wszędzie – na malarskich arcydziełach, ale i w rytmicznej melodii granej na skrzypcach, w zaciszu domowej kuchni podczas gotowania, w teatrze cieni, w żonglowaniu, podczas zabawy klockami, w marzeniach…
Arcydzieła znakomitych artystów
Zwiedzająca rodzina, ich spokojny spacer między kolejnymi obrazami, wnętrze galerii – wszystko to malowane w tonacji sepii nie skupia uwagi czytelnika tak, jak właściwi bohaterowie książki, czyli obrazy wiszące w muzeum sztuki.
Na ścianach galerii w pozłacanych ramach znajdują się m.in. dzieła Edgara Degasa, Wassilego Kandinsky’ego, Pabla Picassa, Salvadora Dalí czy Jaspera Johnsa.
Matematyczne pojęcia, reguły, prawa
Każdy obraz, przy którym zatrzymuje się rodzina, a który komentuje narrator (rodzic?), odkrywa przed bacznym obserwatorem matematyczne oblicze.
Już na samym początku czytelnik wciągany jest w grę polegającą na poszukiwaniu cyfr od 0 do 9, czyli głównego tematu obrazu Jaspera Johansa. Ćwiczenie spostrzegawczości można wykorzystać jako punkt wyjścia do rozmowy o cyfrach, ale i liczbach, które często używane synonimicznie z matematycznego punktu widzenia są odmiennymi pojęciami.
Kilka kroków – stron – dalej Wassily Kandunsky z pomocą swoich obrazów udowodni, że prawie wszystko, co istniej, można narysować, używając figur.
Prezentowana sytuacja to oczywiste zaproszenia do samodzielnych prób tworzenia geometrycznych światów. Z najmłodszymi dziećmi, mającymi ograniczone jeszcze wiekiem i umiejętnościami grafomotorycznymi kompetencje, zamiast rysować i malować – można układać kompozycje z gotowych wyciętych figur.
Edgar Degas i Pablo Picasso wyjaśniają, czym jest widok z góry, z dołu, od przodu, z boku, pokazując, że te same sytuacje czy nawet osoby, pokazać można z użyciem różnych perspektyw. Tym samym zyskując często odmienny charakter, inne znaczenie.
Punkt, linia, kształt, symetria, rytm, głębia, nawet czas zapisany (odmalowany) zostaje na obrazach.
Łatwo odnaleźć odmalowane w książce matematyczne prawa i pojęcia – w tekście zastosowano w tym celu pogrubienie.
Książka jako inspiracja
Charakteryzowana książka nie jest wyłącznie analizą dzieł sztuki z matematycznego punktu widzenia. Światowej sławy malarstwo zwraca uwagę, że matematyka jest wszędzie.
Warto tylko zauważyć, że matematyka nie zamyka się w liczbach i obliczeniach, a poszukiwanie jej w nieoczywistych miejscach jest doskonałym bodźcem rozwojowym dla dzieci.
Propozycje zabaw (projektowanie dzieła sztuki z obiektów matematycznych, tworzenie swoich dzieł w stylu op-artu) czy na przykład zachęta do doświadczeń podobnych do tych przeprowadzanych przez Leonarda da Vinci podczas prac nad rysunkiem ‘człowieka witruwiańskiego’ załączone na końcu książki inspirują do samodzielnych i kreatywnych matematycznych poszukiwań.
Książka “Obrazy matematyki. Z wizytą w muzeum sztuki” napisana przez Majungmulę z ilustracjami KIM Yoon Ju ukazała się nakładem wydawnictwa Adamada. Do kupienia m.in. tutaj.
Koniecznie zerknijcie na książkę „Agentka Lola i tajemnica znikających obrazów” – tam również sztuka, a konkretnie dziedzictwo kulturowe Europy, jest przedmiotem detektywistycznych dociekań.