Świadomość odmiennego sposobu pracy i organizacji otrzymywanych bodźców przez dwie asymetryczne części mózgu, a co za tym idzie sprawniejsze przetwarzanie języka w lewej półkuli, skłania do celowych działań stymulujących kształtowania się przewagi właśnie tej „językowej” półkuli. Pytanie: praworęczność czy leworęczność wyznaczało nam kierunek podczas obserwacji i stymulacji syna.
W terapii lub stymulacji pamiętać należy, by praworęczność czy leworęczność (szerzej — prawostronną lub lewostronną dominację) nie traktować w kwestii odmienności czy normatywności.
Pierwsze oznaki preferencji prawej ręki zauważyłam w 9. miesiącu, kiedy u Adasia pojawił się gest wskazywania prawym palcem (obiekty w książkach) lub prawą ręką (obiekty rzeczywiste).
Początki
specjalizacji jednej ręki w wykonywaniu czynności precyzyjnych obserwowałam,
gdy syn zaczynał używać narzędzi w typowych dla nich funkcjach wymagających
dużej precyzji ruchów. Próby samodzielnego jedzenia i mycia zębów odbywały się
najczęściej prawą ręką.
Obserwowałam także pracę prawej ręki podczas pierwszych doświadczeń w zakresie rysowania. Dbałam więc, by syn trzymał łyżkę i kredki w prawej ręce. Nie było z tym problemu, gdyż w zdecydowanej większości przypadków sam ją wybierał.
Podczas wchodzenia na schody z naszym podtrzymaniem pod pachami starałam się lekko skręcać jego tułów w prawo, natomiast samodzielne wchodzenie na stopnie na czworakach odbywało się poprzez blokadę lewej nogi w kostce i delikatne uniesienie prawej nogi w części podkolanowej. Takie sposoby wspinania się po schodach nie miały na celu wymuszenia wyboru prawej nogi syna, były natomiast zalecanymi przez rehabilitanta ćwiczeniami mającym na celu niwelowanie asymetrii ciała [efn_note] Wchodzenie na schód rozpoczynające się od prawej nogi powoduje skracanie prawego boku, który jest niestety częściej wydłużany przez syna. Zdecydowanie częściej preferuje bowiem podnoszenie lewej nogi podczas wychodzenia po schodach i skracanie lewego boku [/efn_note]Adasia, która powracała podczas pojawiania się nowych umiejętności motorycznych syna.
Właściwą dla wieku stymulację kształtowania się dominacji stronnej rozpoczęliśmy już od urodzenia, ćwicząc przewagę lewej półkuli w funkcjach mowy poprzez dostarczanie Adasiowi odpowiednich bodźców językowych.
Podsumowanie, czyli przykłady ćwiczeń, jakie podejmowaliśmy w ramach stymulacji dominacji stronnej (praworęczność czy leworęczność):
- częste mówienie do dziecka z zachowaniem zasad programowania języka (np. komunikaty w 3 os. l.poj, np. Adam je, mama idzie, tata pracuje),
- czytanie z książeczek i równoczesne pokazywanie początkowo swoim, później palcem dziecka wybranych elementów na obrazkach (nazywanie ich, używanie pełnej nazwy lub onomatopei),
- nauka odczytywania samogłosek od 9. miesiąca,
- kierowanie do dziecka pytań typu: gdzie jest…?
- w 9. i 10. miesiącu zachęcanie do specyficznej manipulacji z wykorzystaniem różnych narzędzi (łyżki, grzebienia),
- namawianie do podejmowania prób rysowania w 12. miesiącu
Pamiętajcie, że każde dziecko jest inne, a przytoczone przykłady i porady są indywidualne i nie powinny być stosowane bez uprzedniej konsultacji specjalisty.