Szukacie gry dynamicznej, ćwiczącej refleks, koncentrację, a przy tym dopasowanej do różnego wieku grających osób? “Tik Tak Bum Junior” to bombowy pomysł i jednocześnie strzał w dziesiątkę. Wybuchowe skojarzenia to zasługa atrapy bomby, która z jednej strony niewątpliwie staje się widoczną i słyszalną motywacją rozrywek, a z drugiej – dekoncentrującą przeszkodą podczas wymyślania haseł związanych z przedstawionymi na karcie scenkami. “Tik Tak Bum Junior” to autentyczna rozrywka, spora dawka emocji sięgających zenitu i nie mała lekcja języka polskiego (lub angielskiego – w zależności od wybranego wariantu rozgrywki).
Zawartość
Cały zestaw do gry mieści się w dużym, ale wygodnym, bo wytłoczonym na poszczególne elementy, pudełku.
Z oryginalnego opakowania rezygnujemy, gdy zabieramy grę w podróż. W skład gry wchodzi:
- 110 kart z obrazkami przedstawiającymi m.in. scenki sytuacyjne, miejsca i obiekty (np. w lesie, na basenie, w zamku), rośliny i zwierzęta (np. owoce, ptaki), przedmioty (np. instrumenty muzyczne, komputer), czas (np. w nocy, w zimie), święta, tradycje i okoliczności ważnych wydarzeń (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie, urodziny), czynności (np. gotowanie), zajęcia i hobby (np. sport, ćwiczenia, obiad).
Każda karta jest podpisana – nazwą miejsca, czynności itp. Opis widnieje w języku polskim (na górze ilustracji) oraz angielskim (dół obrazka).
- 1 elektroniczna “bomba” z mechanizmem czasowym (gra wymaga 2 baterii tzw. “małych paluszków” – nie są załączone).
- 1 instrukcja.
Przedział wiekowy
- sugerowany przez producenta wiek: 5+
- nasza sugestia: 4+, choć rozgarnięty trzylatek również będzie cieszyć się zabawą.
Pamiętać jednak należy, że u młodszych i bardziej wrażliwych dzieci (granica wieku to kwestia indywidualna) warto rozpocząć rozgrywki bez atrapy bomby i presji mającego za chwilę nastąpić “wybuchu”. Mechanizm czasowy wybucha losowo – raz po 10 sekundach, raz po 40, innym razem po minucie, co potęguje napięcie graczy.
Rozwijane umiejętności
- refleks,
- uwaga i koncentracja,
- spostrzegawczość,
- myślenie logiczne i przyczynowo-skutkowe,
- rozumienie sytuacyjne, w tym odczytywanie oraz wykorzystywania informacji z kontekstu oraz poprzez odwoływanie się do własnych doświadczeń,
- wzbogacania słownictwa z wielu obszarów tematycznych w języku polskim oraz angielskim.
Gra znajduje się w zestawieniu:
🔥 Najlepsze gry karciane i gry planszowe dla dzieci – lista 30 gier 🔥
Rozgrywka
Ułożony w stos określony zbiór kart kładziemy obrazkami do dołu. Czas rozgrywki i stopień trudności można modyfikować poprzez wybór odpowiedniej ilości kart i scenek rodzajowych.
Osoba rozpoczynająca grę i trzymająca w ręku “bombę” uruchamia ją (wciska guzik mieszczący się na jej spodzie) i odkrywa pierwszą ze stosu kartę. Zadanie polega na podaniu skojarzenia do widniejącej ilustracji. Następnie gracz przekazuje tykającą “bombę” kolejnej osobie, który wymyśla inne skojarzenie. Runda kończy się, gdy “bomba” “wybucha”. Osoba trzymająca ją w momencie “wybuchu” zatrzymuje odkrytą kartę – punkt karny. Rozpoczyna również kolejną rundę.
O czym należy pamiętać?
- skojarzenia nie mogą powtórzyć się w tej samej rundzie,
- jeśli “bomba” “wybuchnie” w trakcie jej przekazywania, kartę bierze gracz odbierający “bombę” (nam zdarza się odchodzić od tej zasady na korzyść młodszych graczy 😉 ).
Koniec gry następuję, gdy jeden z graczy zbierze 5 kart. Wygrywa osoba bez karnych kart lub z najmniejszą ich liczbą. Remis rozstrzyga dodatkowa runda.
Zerknijcie na naszą rozgrywkę, w której gramy do 3 karnych kart.
Dodatkowe warianty
Jeśli kompetencje graczy pozwalają, to grę przeprowadzić można w języku angielskim. Pozostałe zasady nie ulegają zmianie.
Chcąc podnieść stopień trudności rozgrywek można wprowadzić zasadę porządku alfabetycznego wymienianych kolejno haseł. Kolejni gracze podają skojarzenia rozpoczynające się na litery następujące w alfabecie po pierwszej literze hasła poprzednika.
Inne utrudnienie to szukanie skojarzeń na wybraną tylko literę lub w określonej wyłącznie kategorii. Do hasła “w zamku” ustalić można kategorię osoby, więc może to być król, księżniczka, rycerz, więzień, Krak, Szewczyk Dratewka itd. Z kolei z “dworcem” kojarzyć możemy np. wyłącznie czasowniki, wśród których wymienić można np. podjeżdżać, czekać, wchodzić, machać itd.
Owocnych rozgrywek i dobrej zabawy!
Gra “Tik Tak Bum Junior” wydana została nakładem Wydawnictwa Piatnik.
Polecam również inne gry ćwiczące refleks, koncentrację, w których zabawa nie schodzi na drugi plan – Refleks, zwinność, zręczność i zabawa – trzy gry planszowe dla przedszkolaków, w których pozytywne emocje sięgają zenitu.
Zerknijcie również na 15 kreatywnych sposobów na grę w memory.