gra hanabi 19

Gra „Hanabi: Wielki pokaz” – fajerwerkowe widowisko

Gra „Hanabi: Wielki pokaz” to kooperacyjna gra, w której kluczowa okazuje się komunikacja. Przed graczami – roztargnionymi wytwórcami sztucznych ogni – stoi nie lada zadanie. Trzeba uporządkować pomieszane ze sobą: proch, lonty i rakiety, tworząc przy tym spektakularne widowisko lub, co może się zdarzyć przy braku współpracy, kompromitujący spektakl. A więc… Zgrana drużyno wielki pokaz czas zacząć!

gra hanabi 1

Zawartość

Gra „Hanabi: Wielki pokaz” mieści się w średniej wielkości pudełku. W skład gry wchodzą:

  • 70 kart (50 kart fajerwerków, 10 wielokolorowych kart, 10 czarnych kart),
  • 5 podstawek do kart,
  • 8 żetonów wskazówek,
  • woreczek,
  • 9 kafelków (3 kafelki pomocy, 6 kafelków nagród),
  • arkusz pomocy,
  • instrukcja.

Przedział wiekowy

  • sugerowany przez producenta wiek: 8+

Zainteresowany, skupiony i zaprawiony w planszówkowych bojach 6-latek z powodzeniem da radę i czerpać będzie przyjemność z kooperacyjnie tworzonego pokazu fajerwerków.

Rozwijane umiejętności

  • kooperacja,
  • pamięć,
  • komunikacja – przekazywanie konkretnych wskazówek,
  • myślenie logiczne,
  • strategia – planowanie kolejności przekazywanych wskazówek, wybór odpowiedniej akcji.

Gra „Hanabi: Wielki pokaz” – charakterystyka rozgrywki

Specjalna edycja gry „Hanabi” składa się z oryginalnej wersji i poniższych dodatków:

  • „Lawina kolorów” (10 wielokolorowych kart),
  • „Czarny proch” (10 czarnych kart),
  • „Pięciu wspaniałych” (6 kafelków nagród i arkusz pomocy).

By sprawnie przygotować grę w wersji podstawowej należy:

  • wręczyć każdemu graczowi po podstawce do kart,
  • umieścić 8 żetonów wskazówek na woreczku,
  • położyć 3 kafelki pomyłki w rzędzie jeden za drugim na stole niebieską stroną ku górze,
  • potasowane karty fajerwerków (50) ułożyć w stos pośrodku stołu,
  • rozdać graczom karty fajerwerków (po 5 w rozgrywce 3- i 2-osobowej, po 4 w rozgrywce 4- i 5-osobowej), które umieścić należy rewersami ku sobie, by treść była widoczna dla pozostałych graczy, ale nie dla właściciela

gra hanabi 2

Celem gry jest stworzenie 5 fajerwerków (białego, czerwonego, niebieskiego, żółtego, zielonego) poprzez ułożenie zestawu kart w każdym kolorze w rosnącym porządku numerycznym od 1 do 5.

W każdej turze gracz wykonuje 1 z 3 akcji.

Po pierwsze – może udzielić informacji jednemu ze współgraczy na temat koloru lub wartości karty/kart, wskazując przy tym kartę/karty, o której/których mowa (Tutaj masz karty o wartości 2″, „Nie masz żadnej karty w kolorze czerwonym”). By móc udzielić wskazówki, gracz zabiera z woreczka żeton wskazówek. Jeżeli wykorzystane już zostały wszystkie żetony, gracz nie może wykonać tej akcji.

Druga akcja dotyczy odrzucenia dowolnej ze swoich kart na stos kart odrzuconych, a następnie dobrania nowej karty z talii i umieszczenie jej obok pozostałych w podstawce. Pozwala to na odzyskanie 1 żetonu wskazówek (przełożenie go z powrotem na woreczek).

Trzecia akcja to zagranie karty ze swojej podstawki. Karta może rozpocząć lub kontynuować jeden z fajerwerków. Jeśli jednak karta nie będzie pasować do sekwencji, jest odrzucana. W konsekwencji również odwraca się 1 kafelek pomyłki czerwoną stroną ku górze.

gra hanabi 6
gra hanabi 7
gra hanabi 9
gra hanabi 10
gra hanabi 11
gra hanabi 12
gra hanabi 14

Gra kończy się wygraną, jeśli gracze stworzą 5 fajerwerków zanim skończą się karty w talii – wtedy też zdobywają maksymalną liczbę 25 punktów. Koniec gry następuje również, gdy któryś z graczy dobierze ostatnią kartę z talii (każdy z graczy rozgrywa jeszcze 1 turę). Następuje podliczenie punktacji. Wynik jest sumą najwyższych wartości kart w każdym z 5 utworzonych fajerwerków.

gra hanabi 15

gra hanabi 16

O czym jeszcze należny pamiętać?

  • Gdy gracze ukończą tworzenie jednego fajerwerku, odzyskują 1 żeton wskazówki.
  • Gracze po otrzymaniu wskazówek na temat swoich kart, mogą dowolnie nimi manipulować, w celu zapamiętania wartości lub kolorów (przekładać miejscami, obracać do góry nogami).
  • W grze występuje kilka kopii kart (trzy 1, dwie 2, 3, 4, jedna 5), co daje szansę ukończenia fajerwerku, mimo odrzucenia karty podczas akcji.
  • Według najbardziej restrykcyjnych zasad – gracze komunikują się tylko wtedy, gdy udzielają wskazówek, tracąc żetony. Wszelkie inne reguły należy ustalić przed rozgrywką.

Specjalna edycja gry „Hanabi” składa się z oryginalnej wersji i poniższych dodatków:

  • „Lawina kolorów” (10 wielokolorowych kart),
  • „Czarny proch” (10 czarnych kart),
  • „Pięciu wspaniałych” (6 kafelków nagród i arkusz pomocy).

W „Lawinie kolorów” dokłada się do talii 10 wielokolorowych kart, które przy udzielaniu wskazówek traktowane są jak karty każdego koloru, ale nie zastępują kart innych fajerwerków układanych na stole, ale tworzy się z nim wielokolorowy fajerwerk. Gracze starają się więc stworzyć 6 fajerwerków (a nie 5, jak w tradycyjnym „Hanabi”), dlatego też maksymalna liczba punktów wzrasta do 30.

gra hanabi 22

Dodatkowych 10 czarnych kart dokładanych do talii kart to zapowiedź dodatku „Czarny proch”. Gracze tworzą z nich dodatkowy – tym razem czarny fajerwerk, układając go w odwrotnej kolejności (od 5 do 1). Czarne karty pozbawione są koloru, więc w trakcie udzielania informacji, gracze informują tylko o ich wartości. Natomiast podczas obliczania punktacji odejmuje się za każdą brakującą kartę po 1 punkcie. Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 25.

gra hanabi 24

Ostatni dodatek – „Pięciu wspaniałych” zawiera 6 kafelków nagród, których efekty można rozpatrywać (zamiast odzyskiwać żeton wskazówek), gdy gracz kończy tworzenie fajerwerku. Efekty kafelków nagród przypomina graczom arkusz pomocy, który przed grą należy złożyć i ustawić na stole.

gra hanabi 25

Wybrane lub wszystkie dodatki można włączać do gry.

Gra „Hanabi: Wielki pokaz” – recenzja

Gra „Hanabi: Wielki pokaz” to tytuł szczególny, bo trzeba przyznać, że mało w naszej planszówkowej i karcianej kolekcji gier kooperacyjnych. Dlatego pomimo, iż gra dedykowana jest odbiorcom powyżej 8 r.ż. , pierwsze rodzinne rozgrywki z 8- i 6-latkiem (nierzadko obrażającym się po przegranej w innych grach) były świetną zabawą. „Hanabi” pokazuje, że wygrana to przede wszystkim kwestią dialogu, współpracy wszystkich graczy. Wzajemne słuchanie się, podpowiadanie mnemotechnik pomagających zapamiętać usłyszane wskazówki, ale i coraz to większe doświadczenie drużyny (wraz z kolejnymi rozgrywkami) decyduje o spektakularnej wygranej, zadawalającym wyniku rozgrywki lub kompletnym niepowodzeniu. Na chwilę obecną to nasz nr 1 w kategorii gier kooperacyjnych.

Ponadto, połączenie mechaniki memory z zasadą gry kartami współgracza (swoich nie widzimy, a zaplanowane akcje w turze dotyczą w zdecydowanej przewadze nie naszych kart) jest ciekawym pomysłem.

Wykonanie i grafika również przemawia na korzyść tytułu. Zwyczaj hanabi, czyli fajerwerkowych spektakli odnosi się do wielowiekowej tradycji wschodu, a w Japonii jest integralną częścią lata, podczas którego spektakularne pokazy rozświetlają niebo. Szata graficzna gry próbuje oddać lipcową i sierpniową magię kolorów na tle nocnego nieba. Przyznam szczerze, że efekt zadowala. Tęczowe kolory kontrastują z czarno-granatowym tłem kart. Japoński minimalizm ilustracji i czcionka stylizowana na pismo wschodu budzi jednoznaczne skojarzenia.

Gra „Hanabi: Wielki pokaz” ukazała się nakładem wydawnictwa Rebel.

rebel logo

Polecamy także szalony pinballowy pojedynek zręczności i refleksu, czyli “Gra w kotka i w pyszczek

gra w kotka i pyszczek 20

Dziecieca ciekawosc blok 1
obserwuj przystanek rodzinka instagram 2
polub przystanek rodzinka facebook
Scroll to Top