Praca z zestawami, polegająca przede wszystkim, ale nie wyłącznie, na układaniu z tafelkowych, poręcznych dla dziecka sylab zdań opisujących ilustracje, daje dziecku poczucie sprawczości, stawiając go w roli aktywnego gracza. Układanki w przekonaniu najmłodszych stają się więc grą, zbliżoną do niejednej dobrej planszówki, choć dla rodzica, nauczyciela czy specjalisty są przemyślaną pomocą terapeutyczną.
Zawartość:
- 26 kartonowych dwustronnych tablic:
- awers – ilustracje wraz z wyszczególnionymi pod nimi białymi polami na zdanie opisujące obrazek oraz dołączone obok sylaby, które przed pierwszych użyciem należy rozerwać,
- rewers – zdanie opisujące sytuacje na ilustracji,
- jednostronna instrukcja,
- tekturowa teczka mieszcząca zestaw tablic i instrukcję.
“Moje pierwsze zdania” są zintegrowane z pierwszą częścią pakietu „Moje sylabki. Zestaw 1.”.
W zestawie znajdują się zdania zbudowane z sylab otwartych ze spółgłoskami: P, M, B, L, F, W, T, D.
Zawartość:
- 26 kartonowych dwustronnych tablic:
- awers – ilustracje wraz z wyszczególnionymi pod nimi białymi polami na zdanie opisujące obrazek oraz dołączone obok sylaby, które przed pierwszych użyciem należy rozczepić,
- rewers – zdanie opisujące sytuacje na ilustracji,
- jednostronna instrukcja,
- tekturowa teczka mieszcząca zestaw tablic i instrukcję.
“Moje pierwsze zdania cz.2” są zintegrowane z drugą częścią pakietu “Moje Sylabki. Zestaw 2”.
W zestawie znajdują się zdania zbudowane z sylab otwartych ze spółgłoskami: S, Z, K, G, J, N.
Dla kogo?
- dla rodziców, nauczycieli dzieci na początkowym etapie nauki czytania Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną®,
- dla terapeutów do pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji językowej, u których nauka czytania stanowi element terapii.
Zalety zestawu
- tablice drukowane na twardych, matowych kartach pozbawionych refleksów,
- ilustracje wyraziste, tętniące kolorem, ale równocześnie niejaskrawe czy pstrokate, realistycznie przedstawiające otaczającą rzeczywistość z bajkową nutą (ład i porządek otoczenia, idylliczne krajobrazy, radosny nastrój, szczęście i spokój bohaterów), skupiające się przede wszystkim na dosłownym i dokładnym odmalowaniu treści zdania, które z sylab układa dziecko,
- układane z sylab zdania posiadają konkretne znaczenie, których treść wzmocniona jest sugestywnymi ilustracjami odwołującymi się do doświadczeń bliskich dzieciom (rutynowe czynności, zdarzenia z życia codziennego, emocje bliskie dziecku),
- nieskomplikowany materiał językowy odpowiedni dla dzieci uczących się czytać:
- sylaby otwarte zbudowane ze spółgłosek: P, M, B, L, F, W, T, D oraz S, Z, K, G, J, N,
- zdania pojedyncze najczęściej zbudowane z podmiotu, orzeczenia i dopełnień,
- pomoc logopedyczna poprzez kolorowe ilustracje i element interaktywności (terapeutyczna i dziecięca naprzemienność działań podczas wykonywania zadań i działanie – układanie) ma znamiona gry, co pozytywnie wpływa na motywacje podczas pracy z zestawem.
Jak pracować z tablicami?
Prezentowane niżej sposoby pracy z zestawami odpowiednie są dla dzieci posiadających różne kompetencje i umiejętności, przez co zestaw może długo towarzyszyć dziecku w terapii i zabawie.
1. Sposób zgodny z instrukcją
Autorki – Agnieszka Fabisiak-Majcher, Elżbieta Ławczys – przedstawiają następujące etapy pracy:
- dziecko czyta sylaby z całego zdania w przypadkowej kolejności,
- układa wyrazy w pustych polach,
- nauczyciel może zadawać pytania do poszczególnych słów, np. kto? FELA, co robi? LEPI , co? – BABY
2. Układanie zdania słyszanego z pamięci (ćwiczenie pamięci słuchowej)
Wymiennie stosuję następujący sposób pracy:
- dziecko czyta sylaby z całego zdania w przypadkowej kolejności,
- czytam dziecku zdanie umieszczone na rewersie tablicy (dziecko nie widzi zdania),
- dziecko stara się powtórzyć zdanie,
- samodzielnie układa z rozsypanych sylab zapamiętane zdanie lub słowo po słowie (wspierane moimi pytaniami o kolejne części zdania).
3. Ćwiczenie pamięci wzrokowej
Urzekające, nie nazbyt szczegółowe, ale wystarczająco dokładne, ilustracje wykorzystać można w zadaniach doskonalących pamięć wzrokową. Wystarczy przed (łatwiejsza wersja) lub po ułożeniu zdania pod ilustracją poprosić dziecko, aby w wyznaczonym przez nas czasie dokładnie obejrzało obrazek. Następnie zakrywamy ilustrację kartką i poprzez pytania, sprawdzamy, ile informacji oraz o jakim charakterze udało się mu zapamiętać (czy zwraca uwagę na właściwości rzeczy, osób, na czynności itp.).
4. Czytanie ze zrozumieniem
Każdą tablicę można wykorzystać, pracując z dzieckiem nad budowaniem struktury wypowiedzeń. Do przeczytanego przez dziecko zdania terapeuta (na kolejnym etapie również dziecko) układa pytania – mniej lub bardziej szczegółowe, na które dziecko stara się odpowiedzieć.
KTO DAJE FILIPOWI WAGONY?/KTO?
CO DAJE FILIPOWI KOLEGA? /CO?
CO ROBI KOLEGA?/CO ROBI?
KOMU DAJE KOLEGA WAGONY?/KOMU?
KTO TELEFONUJE DO MAMY?/KTO?
DO KOGO TELEFONUJE IGA?/DO KOGO?
CO ROBI IGA?/CO ROBI?
5. Samodzielne podpisywanie ilustracji
Analityczno-syntetyczne umiejętności potrzebne do zapisywania zdań, słów z sylab można ćwiczyć z dzieckiem, wykorzystując pozostałe z wytłaczanych tablic tafelki. Posłużyć do tego mogą gotowe ilustracje z charakteryzowanych we wpisie zestawów lub innych sprawdzonych pomocy, obrazki z ulubionych dziecięcych książek, a także fotografie z rodzinnych albumów (więcej o tym, jak w kreatywny sposób wykorzystać zdjęcia w terapii i zabawie we wpisie “Warsztat logopedy – cz. 1”).
Pomoc wydana przez WIR. Recenzowane zestawy do kupienia tutaj.